onsdag, juni 24, 2009
Föreläsning om nyföretagande i augusti
Efter några dagar i hängmattan kan det vara dags att anstränga hjärnan lite igen. Här kommer några tips om saker att sysselsätta sig med:
För dig som vill passa på att förkovra dig under sommaren finns ESBRIs tidning Entré. Ett nytt nummer, fullspäckat med spännande entreprenörskapskunskap kom ut strax innan midsommar. Och det bästa av allt, prenumerationen är gratis. Vill du ta del av tidigare nummer finns de som pdf, bara att ladda ner från vår webb (där du också kan sajna upp dig för en prenumeration).
Vår populära föreläsningsserie Estrad tar förvisso semester, men finns att se hela sommaren via webb-tv. Det finns också annat sevärt på webb-tv, bland annat presentationer och klipp från vår välbesökta konferens Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum, och från vårt tioårsfirande hösten 2007.
ESBRI är även bra kompisar med tidningen Entreprenör. Du hittar ett kalasbra prenumerationserbjudande på vår webbplats.
Sedan finns det givetvis en hel del godbitar att se fram emot till hösten. Estrad ”live” återkommer redan 17 augusti med en spännande föreläsning: professor Per Davidsson delar med sig av sina senaste rön om nyföretagande. 22 september står docent Robin Teigland från Handelshögskolan i Stockholm på Estradscenen. Hennes presentation handlar om sociala nätverk.
16-17 september är det dags för årets upplaga av Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum. I år handlar forumet om Cleantech och tillgång till kapital.
Besök vår webbplats för mer information om allt ovan: www.esbri.se
Hoppas att vi ses på någon av våra aktiviteter i höst, och fram till dess vill jag önska alla en varm och skön sommar.
Helene Thorgrimsson, Projektledare ESBRI
torsdag, juni 11, 2009
Kändisen – bäst som entreprenör?
Många tidigare sportstjärnor, skådisar och artister är företagare. Inte bara inom det fält som gjort dem kända – det är även ganska vanligt att kändisar söker sig till entreprenöriella karriärer inom helt andra områden. De två karriärvägarna ligger nog inte så långt ifrån varandra, man ska vara målmedveten, våga satsa och inte ge upp. Sen skadar det ju såklart inte att redan ha ett namn och ett stort nätverk.
I en artikel på E24 berättar bland andra Gunde Svan och Yvonne Ryding om varför de tror att så många kändisar väljer entreprenörskapet.
Och häromveckan fick jag en avhandling som handlar om kändisentreprenörer. Författare är Erik Hunter, som lockar till läsning med en av årets mest eggande titlar inom entreprenörskapsområdet: Celebrity Entrepreneurship and Celebrity Endorsement (med undertiteln: Similarities, differences and the effect of deeper engagement). Avhandlingen har lagts fram vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping.
Hunter har intresserat sig för fenomenet att kändisar allt oftare engagerar sig handgripligen, som initiativtagare, ägare och managers, i de företag de marknadsför. Dessa kändisentreprenörer är, enligt Hunter, effektivare marknadsförare än de som enbart ställer upp med sitt namn och ansikte. Entreprenörerna är ju delaktiga i företagen på ett annat sätt – det signalerar ett djupare engagemang, och ger större trovärdighet till produkten.
Jonas Gustafsson, redaktör på ESBRI
En entreprenöriell guvernör
Jag hade igår kväll nöjet att lyssna på, och sedan prata med, Martin O’Malley, Marylands guvernör.
Det är uppfriskande med en politiker som hellre pratar om möjligheter än om utmaningar. Guvernör O’Malley är i Sverige för att utforska vilka möjligheter det finns för samarbete mellan Sverige och Maryland inom främst life-science, miljö- och rymdteknik.
Han ser Sverige som en förebild, framförallt vad gäller alternativ energi. Och han ser inget fel i att lära av de bästa och vara ”best of be doing it second”.
Maryland är kanske inte den första delstat som vi svenskar tänker på i USA. Men det finns en hel del som talar för att Maryland är ett alternativ att beakta i samarbetsdiskussioner.
De tillhör topp tre i kvaliteten på arbetskraft i USA. De har nyligen initierat ett nytt program för att stimulera utländska investeringar. De har startat en speciell inkubator för utländska företag som vill etablera sig i Maryland. Genom den ska företagen få allt stöd de behöver, givet att de kvalificerar sig, för att göra etableringen i USA så smidig som möjligt.
Speciellt med Maryland ur Sverigesynpunkt, är också att chefen för deras Department of Business and Economic Development, Christian Johansson, kommer från Göteborg.
Magnus Aronsson, vd för ESBRI