torsdag, maj 26, 2011

Misslyckas ofta och misslyckas väl!

Så löd rubriken i en krönika, skriven av signaturen Schumpeter, i The Economist för några veckor sedan.

Fokus i krönikan ligger på vad företag bör tänka på när det gäller att misslyckas. Det handlar om att se till att det blir små misslyckanden – och att misslyckas snabbt. Bland det viktigaste är att lära sig av misslyckanden.

I Kunskapsbanken på ESBRIs webbplats har vi en hel del artiklar om vikten av att få misslyckas ibland. En av våra amerikanska vänner brukar använda uttrycket ”fail forward” och under en Estradföreläsning för några år sedan talade professor Bill Gartner en del om misslyckanden (se slutet av referatet).

/Magnus

onsdag, maj 25, 2011

Tack för sången!

Tack till våra kontorsgrannar SSES för ett trevligt och givande vårmingel igår på Södra teatern!

På plats fanns många ambitiösa studenter, företagare och organisationer som alla brinner för entreprenörskapet och dess utvecklingsmöjligheter.

Jag vill också passa på att ge extra tack till SSES egna Lisa Thorén Forsanker som förgyllde kvällen med fantastisk sång!

/Christina

Sverige är den elfte största investeraren i USA

I går hade vi besök av Christopher Clement, International Investment Specialist, Invest in America, U.S. Department of Commerce. Han berättade om hur han och hans två kollegor på Invest in America arbetar för att locka utländska direktinvesteringar till USA.

Denna vecka är han på Europaturné och besöker förutom Sverige bland annat Ryssland och Frankrike. ESBRI fick nöjet att, tillsammans med amerikanska ambassaden, ordna så några företag och organisationer fick träffa Christopher. De fick också höra om investeringsklimatet i USA och vad Invest in America gör för att stimulera detta.

Den korta versionen är att de inte har några pengar att bidra med – men massor av information och en extremt god vilja att hjälpa till med kontakter. Så jag kan varmt rekommendera de svenska företag som funderar på att etablera sig i USA att kontakta Christopher.

Och föresten, visste du att svenska företag sammantaget gör Sverige till den elfte största utländska direktinvesteraren i USA? Detta och en hel del annat kan du läsa mer om i Christopher Clements presentation som finns här.

/Magnus

måndag, maj 23, 2011

Evenemang på gång

Våren är en härlig tid. Det är också en tid då många brukar vara upptagna med olika evenemang, avslutningar och studentuppvaktningar. Men om du har möjlighet tycker jag att du ska göra som jag och besöka de här kostnadsfria evenemangen:

30 maj klockan 15-17 arrangerar Entreprenörskapsforum ett seminarium om socialt entreprenörskap. Medverkar gör bland annat Karl Palmås och representanter från Entreprenörskyrkan. Vi kommer att få exempel på hur socialt företagande sprids i samhället och hur detta kan bidra till positiv samhällsförändring.

9 juni klockan 14-16 arrangerar Venture Cup en paneldebatt tillsammans med IVA och Innovation för tillväxt. Temat är kapitalförsörjning till bolag i tidiga skeden. I debatten medverkar till exempel representanter från SEB, ALMI och STING. Det är ännu inte bestämt i vilken lokal debatten hålls men du kan anmäla dig här.

Om du inte har möjlighet att delta kan du se debatten live via webben, håll utkik på Venture Cups webbplats.

Senare på kvällen avgörs Sverigefinalen i Venture Cups affärsplantävling. Då bjuds det både intressanta presentationer och galamiddag på Grand Hôtel i Stockholm. Även prisutdelningen direktsänds via Venture Cups webbplats så kolla gärna vem som vinner de eftertraktade 350 000 kronorna som ligger i prispotten.

Galamiddag, låter trevligt! Nu ska jag rota fram festblåsan i garderoben :)

/Helene

torsdag, maj 19, 2011

Block avslöjade dold innovationsmekanism

I går passerade professor Fred Block Stockholm, och ESBRI tog chansen att arrangera ett policyseminarium med honom. Han är verksam vid University of California, Davis och en av redaktörerna till boken ”State of Innovation: The U.S. Government’s Role in Technology Development”.

Under seminariet presenterade han huvuddragen i boken. Det handlade bland annat om vad som kännetecknar amerikansk innovationspolitik, hur innovation stimuleras av den privata respektive offentliga sektorn, och vilka policyinitiativ som kan accelerera innovation.

Fred Block menar att bakom många lyckade, amerikanska innovationer står flera organisationer. Ofta är det ett federalt laboratorium som samarbetat med ett privat företag. Det offentliga står för en dold innovationskraft som haft mycket stor betydelse för innovationssystemet i USA, enligt Block.

Det blev en spännande diskussion med över 30 deltagare från Vinnova, Näringsdepartementet, Stiftelsen för Strategisk Forskning, Försvarsdepartementet, Innovationsbron, Tillväxtanalys, Svenskt Näringsliv, KK-stiftelsen och en rad andra organisationer.

På ESBRIs webbplats finns en artikel om seminariet.

/Åse

söndag, maj 15, 2011

Drogtest som andas potential

Ni har väl inte missat att våra kontorsgrannar Venture Cup Öst höll sin regionfinal häromdagen? Well, i så fall är ni varse nu. Jag hade tyvärr inte möjlighet att delta i år, men hörde att det som vanligt var ett inspirerande och välbesökt evenemang.

Bland det bästa med att hålla koll på Venture Cups tävling är att man får tillfälle att upptäcka ett antal nya, spännande företagsidéer. Vinnaren av Bästa Affärsplan och 200 000 kronor, Sensa Bues, säljer enkla drogtester. Tänk andningsprov i stället för att tvingas kissa på beställning i en smutsig portuppgång. I Europa och Nordamerika görs enligt uppgift 300 000 drogtester per dag – låter som en bra marknad med potential.

En av mina favoriter i årets tävling är annars vinnarna av studentpriset, Flexibil. De utlovar en smart, enkel och säker lösning för att hyra ut bilen privat. Om de får snurr på det kan det bli en riktigt bra tjänst i hållbarhetens tecken.

/Jonas

onsdag, maj 11, 2011

Applåder till entreprenörskapssystemet

Flera goda exempel på företagande visades i går upp under ”Prat i kvadrat om entreprenörskap”, arrangerat av bland andra Entrepreneur Sthlm. Entrepreneur Sthlm är ett EU-projekt och ett samarbete mellan ett antal aktörer med syfte att stärka och öka rådgivningen till entreprenörer och innovatörer i Stockholms län. Projektet har nu varit igång i tre år.

Ett företag som redan från start fått rådgivning genom projektet är juristbyrån Hatem & Sjunghamn. Anuta Sjunghamn berättade om hur rådgivningen hjälpt dem våga bli egna.

– Jag och min nuvarande företagspartner träffades i jobbsammanhang och började prata om att starta eget. Vi ville vara annorlunda, men visste redan från början att juridikbranschen är en ganska traditionell bransch och att det kunde bli svårt.

– Det var läskigt första dagen när vi satt mitt emot varandra på vårt egeninredda kontor och ingen ringde. Vi förstod att vi var tvungna att ge oss ut och bland annat prova olika nätverk för att synas. Nu går det jättebra och det känns kul att kunna betala ut sin egen lön.

Utöver rådgivningen som Entrepreneur Sthlm erbjuder, rekommenderar Anuta bland annat att bilda sin egen mentorspool. I dag är företaget inne på sitt tredje år och har bland annat uppmärksammats av Veckans Affärer och fått pris för årets uppstickare vid Beautiful Business Award. Vill du läsa mer om Hatem & Sjunghamn kan du bland annat läsa deras krönika När slutar vi vara invandrarföretagare? Den är publicerad på IFS webbplats. Alltså samma organisation som också fick ESBRI-priset 2010.

Företaget Pamoja (som betyder ”tillsammans” på Swahili) har även de fått rådgivning via Entrepreneur Sthlm. Peik Stenlund berättade om företaget som arbetar med förnybar energi i utvecklingsländer.

– Jag träffade William från Uganda på en konferens i Köpenhamn. Ganska snart började vi började prata om att göra något konkret tillsammans.

I dag är de totalt 17 anställda studenter och forskare. De engagerar även andra studenter att åka till Afrika för att titta på förnybar energi.

– Jag vill applådera rådgivningen och hela ekosystemet runt entreprenörskap, sa Peik Stenlund.

/Christina

tisdag, maj 10, 2011

Förtjusa kunden

När man talar om ett företags försäljning brukar man tala om det unika med företaget, och om varför just detta är gångbart för kunderna. Vanligtvis handlar det om att lösa någons problem. Jonas Kjellberg (entreprenör med rötter i Kinnevik och medgrundare till Skype) var i går en av talarna på ett event på Chinateatern i Stockholm, arrangerat av Upsales. Här presenterades flera goda råd om hur man kan öka försäljningen i sitt företag. Kjellberg tog ett antal exempel från sin tid på Skype.

-  Om man inte vet vad kunden förväntar sig blir det svårt att sälja. Man behöver ge kunderna något som gör att de vill ha just dig – en ”delight”. Skypes delight var att hålla nere kostnaderna för kunderna. Vi gjorde det billigare för kunden och ökade därmed delighten. Och med hög delight står kunderna på rad.

Det gäller alltså att hela tiden förstå vad som är kundernas nytta. Kjellberg menade att Skypes styrka var att de vågade vara innovativa och arbeta med företagets alla delar för att få hela företaget att ställa sig bakom nyttan för kunden.

Tillsammans med ESBRI-vännerna Lena Ramfelt (entreprenör och lärare vid Stanford University och KTH), och Tom Kosnik (professor vid Stanford University) är Jonas Kjellberg aktuell med boken ”Gear Up”. Boken fokuserar på hur entreprenörer ska göra för att lyckas med sitt förtagande och ta det till en ny nivå.

”Gear Up” är baserad på över 75 års gemensam erfarenhet av att arbeta i och med framgångsrika företag, samt på undervisning av två generationer globala entreprenörer.

/Christina

torsdag, maj 05, 2011

Men glesbygden då..?

Hans Lööf och Börje Johansson presenterade ny forskning på Estrad 4 maj 2011.
I går arrangerade vi den sista Estradföreläsningen för våren och gör nu uppehåll fram till i höst. Jag brukar få abstinenssymtom ganska snart för jag tycker det är så himla roligt både att lyssna på intressant forskning och att träffa så många trevliga människor. Här hittar du vårens genomförda föreläsningar via webb-tv om du också behöver fylla på med forskningsbaserad kunskap. Minglet och de personliga mötena får du dock ordna på annat sätt  :)

Temat för den sista Estraden var att uthålliga satsningar på FoU lönar sig – särskilt om företaget befinner sig i en storstadsregion. Annars har det inte alls lika stor effekt. Ju närmare stadskärnan företaget ligger, desto mer ökar produktionen. Detta berättade föreläsarna Börje Johansson och Hans Lööf från CESIS.

Det här är förståeligt men likväl tragiskt. Jag är uppväxt i en liten norrländsk by, och jag brukar åka dit varje sommar. För varje år blir det lite ödsligare och ännu glesare befolkat. Om den utvecklingen fortsätter kommer snart en stor del av Sverige att vara helt öde.

Men vilken sorts företag kan överleva i glesbygden? Inte innovativa FoU-intensiva företag i alla fall. De behöver vara verksamma i storstadsregionerna för att vara lönsamma. En tröst var att en Estraddeltagare sa att verkstadsindustrin inte kan överleva i en storstad för där finns inte rätt kultur för att stödja den typen av företag. Tillverkningsföretag är mest produktiva utanför storstäderna bland annat eftersom lokalerna är mycket billigare där. Nu har ju även sådana företag problem i norrlands inland eftersom infrastrukturen innebär långa och dyra transportvägar för de varor som tillverkas.

Men tänk om innovationskraften kunde explodera även i glesbygden! Olika företag som gör business via nätet vore väl möjliga att driva även där? För att öka produktivitet och lönsamhet kanske det är möjligt att ordna virtuella nätverk som man sedan kommunicerar med via internet. Ibland kan man träffa sina nätverkspartners fysiskt även om det innebär en del resande.

Jag skulle vilja se både en levande landsbygd och ett innovativt storstadsföretagande.

/bondbönan Helene

PS: Läs gärna om gårdagens Estradföreläsning i Ingenjören.

UPPDATERING: Nu finns hela föreläsningen som kostnadsfri webb-tv, och du kan även se ett kort smakprov på Youtube.

Ny Teknik skriver också om Lööfs och Johanssons forskning under rubriken FoU lönar sig – i Stockholm.

tisdag, maj 03, 2011

Unga i fokus för innovationssatsningar

Näringsminister Maud Olofsson intresserar sig för ungas innovationskraft
Just nu pågår flera satsningar på ungas innovation. Maud Olofsson har sitt advisory board kring ungas innovationskraft som vi har bloggat om tidigare.

Stiftelsen SKAPA lanserade nyligen priset Framtidens innovatör. Tanken är att inspirera och stödja unga innovatörer så att de kan förverkliga sina idéer. Alla som är födda mellan 1981 och 1992 kan vara med och tävla om totalt 150 000 kronor. Ansökan ska vara inne senast 9 maj. (SKAPA har även ett innovationspris för ”vuxna” med samma deadline).

Tillväxtverket och VINNOVA driver gemensamt programmet Ungas Innovationskraft. Syftet är att tillvarata och utveckla ungas kunskap och kompetens för ökad innovationskraft i Sverige. Inom programmet finns det möjlighet för organisationer, företag och föreningar som jobbar mot ungdomar att söka medel.

Även Stiftelsen entreprenörskap i Göteborg satsar extra på att främja ungas innovationskraft. Sedan 21 mars 2011 har de till och med en speciell tjänst inriktat mot detta.

Inte att förglömma heller ESBRIs och VINNOVAs uppsatstävling med fokus på just innovation, kommersialisering och nyttiggörande, Nytt&Nyttigt. Deadline 22 juni!

/Jonas