torsdag, juli 28, 2011

Nytt lästips från semestercoachen

Jag har precis läst en annorlunda och rolig bok, ”Party Marketing – enklaste vägen till framgångsrik marknadsföring”, skriven av Harald Moe och Lennart Grahn. Utgångspunkten är en jämförelse mellan att ordna en fest och att marknadsföra en produkt eller tjänst. Författarna hävdar att båda bygger på samma struktur.

De flesta har god kunskap om hur man arrangerar en lyckad fest, och man kan tänka i princip på samma sätt när man planerar marknadsföringen av sitt företag eller sin produkt. Boken går igenom de olika stegen och innehåller massor av praktiska exempel.

Författarna beskriver hur gymnasieeleven Nicke ordnar en lyckad fest och sedan tillsammans med en mentor lär sig att översätta genomförandet till ”affärstänk”. Vi får följa Nicke när han via sin mentor lär sig vad som behövs för att lyckas i sitt marknadsföringsarbete. Oavsett det gäller snabbrörliga konsumtionsvaror eller kapitalvaror är det samma ingredienser som ingår i processen: idé, målgrupp, erbjudande, upplevelse, budget och resultat.

Visst är det jämförbart: När gästerna går efter en fest vill man att de ska säga: ”Hoppas jag blir bjuden igen! Vilken succé!” Vid marknadsföring av ett företag, en produkt eller tjänst hoppas man att kunderna ska säga: ”Det här företaget ska jag anlita igen” eller ”Den här produkten ska jag köpa igen”…

Vill du veta mer om Party Marketing och hur det går för Nicke? Kolla in deras webbplats

Jag tror jag ska ordna en fest snart, blev inspirerad efter att ha läst boken :)

/Helene

fredag, juli 08, 2011

Almedalens bästa?

Blockets vd Martin Frey berättar att blodiglar är en populär vara på sajten i Malaysia.
Almedalens mest spännande och diversifierade talarlista stoltserade TEDxAlmedalen med i går kväll. Var annars under politikerveckan hör man Inga-Britt Ahlenius kalla Ban Ki-moon för en nolla och Nils Landgren dra igång stämningsfull Vem-kan-segla-förutan-vind-allsång på samma scen.

Temat för kvällen var Doers och talade gjorde också bland andra Sara Damber från Playing for change och Blockets vd Martin Frey. Alla medverkande utgick från sina egna erfarenheter av att vara en doer. Mycket bra och inspirerande! Allt finns att se på TEDxAlmedalens webb.

/Jonas

torsdag, juli 07, 2011

Akademiker och byråkrater jobbar stelt

Ulrika Sjödin från Mittuniversitet presenterar forskningsresultat på House of social entrepreneurship.
Bland det bästa med att vara i Almedalen, enligt min mening, är att springa runt mellan olika seminarier. Problemet är att det är så mycket intressant som pågår samtidigt att man inte har en chans att besöka allt man skulle vilja – långtifrån. Och man har (eller tar sig) sällan tid att sätta sig ner och reflektera över allt spännande man hör. Än mindre skriva om det. Det kan nog därför bli en del uppsamlingsposter här på esbribloggen framöver.

Ett av mina stopp i går var ett förmiddagsseminarium på House of social entrepreneurship om lokalt samhällsentreprenörskap och forskningsprojektet Sespa. Sespa drivs av Mittuniversitetet och Entreprenörskapsforum med syfte att öka kunskapen om hur socialt entreprenörskap bidrar till hållbar utveckling och ekonomisk tillväxt på ett lokalt plan. Deltog gjorde Göran Brulin, Tillväxtverket, Dan Hjalmarsson, Tillväxtanalys, Anders Lundström, Mittuniversitetet och Ulrika Sjödin, Mittuniversitetet.

Ett av budskapen var att för att det här ska funka krävs ett mångfaldsperspektiv och ett inkluderande synsätt. Låter ju rätt självklart, men enligt Ulrika Sjödin är det långt ifrån enkelt att implementera i verklighet. Akademiker och byråkrater har ett sätt att jobba som lätt kan upplevas som stelt och med ett ovanifrånperspektiv. En utmaning, alltså.

/Jonas

tisdag, juli 05, 2011

Forskare blir inte bra företagare – eller?

Claes de Neergaard, Saeid Esmaeilzadeh, Ulrika Stuart Hamilton, Karl Wennberg, Caroline Wigren
Bör forskare bli företagare? Den frågan var utgångspunkten för ett seminarium som Entreprenörskapsforum arrangerade i förmiddags. Medverkade gjorde bland andra forskarna Karl Wennberg från Handelshögskolan i Stockholm och Caroline Wigren från Lunds universitet.

Wennbergs svar var: Nej, forskare blir nog inga bra företagare. Han har tillsammans med ett par kollegor jämfört avknoppningar från företag med avknoppningar från akademin. Resultaten visar att företagsavknoppningarna omsätter mer och har högre överlevnadsgrad än de från akademin. Däremot bidrar företag som har sitt ursprung i universitetsvärlden i större grad till sysselsättningen.

Wennberg menad att även om det såklart finns ett antal universitetsavknoppningar som går bra, är företagsavknoppningarna klart fler och går bättre. Han föreslog därför att mer fokus borde läggas på att stödja och underlätta även dessa avknoppningsprocesser.

Caroline Wigren höll inte riktigt med. Hon menade att forskare inte alls är värdelösa på kommersialisering. Och akademiskt entreprenörskap behöver inte alltid handla om att forskare kommersialiserar sin egen forskning. Det kan exempelvis också handla om en lärare som startar företag som inte bygger på forskning. Det är viktigt att inte ha en för snäv syn på detta, ansåg Wigren. Hennes slutsats var att satsningarna på akademiskt entreprenörskap bör fortgå, det är fortfarande inte speciellt meriterande att starta företag inom akademin.

Inbjuda att kommentera forskarnas resultat var Saeid Esmaeilzadeh, vd, Serendipity Innovations och Claes de Neergaard, vd, Industrifonden.

Esmaeilzadeh inledde med att konstatera att företagsvärlden och akademin har olika drivkrafter. Forskare drivs av kunskapsgenerering, medan ekonomin är det viktigaste för företagare. Han menade därför att det kan vara lite knäppt att försöka göra till exempel en professor i kärnfysik till entreprenör. Nästan lika knäppt som att göra en entreprenör till professor i kärnfysik.

Neergaard sa att deras utgångspunkt på Industrifonden stämde ganska bra överens med Karl Wennbergs: Avknoppningar från företag är bättre. Personerna som kommer därifrån har tränats i hur företagande går till på ett annat sätt än de som kommer från akademin. De kan därför läsa marknaden bättre och väljer projekt med snabbare avkastning.

/Jonas

Socialt hållbar stad tillsammans

I morse var jag på ett seminarium om den socialt hållbara staden. Det arrangerades av House of social entrepreneurship, och byggde på den nya boken Hela staden. Redaktören för boken, Tapio Salonen, redogjorde själv kort för innehållet. Författarna använder Landskrona som exempel, en av Sveriges mest segregerade städer. Salonen uttryckte det som att man nästan kan känna de sociala spänningarna när man går på gatan i Landskrona. Lösningen, menade han, är att få alla att känna sig inkluderade och att samhället inte är färdigbyggt. Annars kommer många goda idéer att gå förlorade.

/Jonas

måndag, juli 04, 2011

Små vill satsa på utveckling

Kristina Alsér, Eugen Steiner, Oscar Lundin och Pontus Braunerhjelm med flera ingick i panelen.
Det är ingen överdrift att säga att det händer mycket under politikerveckan i Almedalen. Inte minst inom områdena entreprenörskap, innovation och småföretagande. Här på esbribloggen kommer vi rapportera brottstycken från seminarier, debatter och annat som vi tycker är intressant.

Det hela smög igång i går, men det är i dag måndag det börjar på allvar. Efter en välbehövlig sovmorgon (kom in med båten vid tre i morse) var jag på ett seminarium som samarrangerades av VINNOVA och Entreprenörskapsforum: ”Innovationskraft för framtidens innovatörer – Hur kan småföretag höja sin konkurrenskraft?

Jenni Nordborg, enhetschef på VINNOVA, inledde med att berätta om den rapport de två organisationerna nu släpper om strategiskt utvecklingsarbete i innovativa småföretag. Siffrorna visar på att de små lägger alltmer vikt vid den här typen av verksamhet, drygt 80 procent av de tillfrågade företagen anser att strategiskt utvecklingsarbete är mycket viktigt eller avgörande för deras konkurrenskraft. Dessutom bedömer merparten av företagen att satsningarna kommer att öka ytterligare framöver.

Entreprenörskapsforums vd, Pontus Braunerhjelm, påpekade att det inte är helt lätt att mäta innovation. Sverige ligger exempelvis i topp i alla mätningar av innovationskraft. Däremot ligger vi klart sämre till än många andra länder när det gäller andelen innovatörer. Han menade att det skiljer sig mellan branscher, i vissa satsas det mer och mer, medan andra snarare drar ner på sina satsningar. Olika branscher dras också med olika problem. För en del är kompetensbrist det största hindret, för andra kapitalbrist. Många nämner tidsbrist som ett hinder för utvecklingssatsningar.

Det är såklart ganska svårt att formulera en ekonomisk politik kring detta. Braunerhjelm tyckte i alla fall att det är lite tunt på det området just nu.

Efter presentationen följde en paneldiskussion med bland andra Oscar Lundin, grundare till Ung Omsorg. Han höll med om att det finns mycket att göra, inte minst när det gäller attityder och strukturer i samhället. I vårdbranschen, menade han, är osäkerheten stor. Man vet inte ens om det bolag man bygger kanske måste lägga ned efter nästa val. 

Kristina Alsér, landshövding i Kronobergs Län, efterlyste en mer gemensam agenda kring det här med innovation. Politikerna borde släppa lite på det här med rött och blått, ansåg hon.

VINNOVAs generaldirektör Charlotte Brogren avslutade seminariet. Hon lovade att VINNOVA kommer att jobba för att små och medelstora företag på ett tydligt sätt kommer in i den nya innovationspropositionen.

/Jonas

fredag, juli 01, 2011

Sommarlov – men inte på bloggen!

Nu är det snart semester och en välbehövlig ledighet väntar många av oss. Medarbetarna på ESBRI kommer också att vara lediga i olika perioder och delar av verksamheten ligger i vila. Men det kommer ändå att bli en del nya inlägg på bloggen. Nästa vecka rapporterar Jonas från Almedalsveckan, och under sommaren kommer också några boktips för er som vill förkovra er lite i hängmattan.

Första tipset kommer här och gäller en bok som är intressant för alla som sysslar med att köpa och sälja produkter eller tjänster inom alla branscher (och det gäller ju ganska många). Boken är uppbyggd som en fallbeskrivning med många praktiska exempel på problem och möjliga lösningar.

Att göra rätt saker för rätt kunder i rätt tid är det genomgående temat i ”Myten om den lojala kunden” skriven av Joakim Harping. Boken tipsar på ett lättsamt sätt om hur man bygger hållbara kundstrategier. Ett av de viktigaste tipsen, även om det kan tyckas självklart, är att lyssna på kunderna. Det är så man får veta vad de vill ha. Och om kunderna får sina förväntningar uppfyllda, ökar sannolikheten markant för att de ska återkomma.

Varför är det då så viktigt att behålla sina kunder? Jo, extremt lönsamma företag har en gemensam egenskap: de har förmågan att behålla kunder, personal och leverantörer under lång tid. Det kostar mer att skaffa en ny kund jämfört med att behålla en gammal. När återköpsgraden ökar med fem procent, ökar omsättningen med upp till 35 procent och lönsamheten med upp till 95 procent.

Om du läser den här boken får du konkreta tips på hur man gör för att behålla kunderna och därmed få bättre lönsamhet i företaget. Och det är ju inte så dumt!

/Helene