måndag, september 30, 2013
fredag, september 27, 2013
En favorit i repris
I förmiddags tittade jag in hos Ratio som i dagarna två
arrangerar ett forskarsymposium med rubriken ”Entrepreneurial Exit – A Marcus Wallenberg Symposium”.
Som inledningstalare hade de Howard Aldrich, en gammal
vän till mig och ESBRI. Han gästar oss på måndag eftermiddag för att hålla en
Estradföreläsning på temat ”Hackers, makers and crowdfunders – Lowering the barriers to entrepreneurship”.
Howard var en av de namnkunniga amerikanska professorer
som engagerade sig i ESBRI från starten, bland annat som talare under det
första året som vi arrangerade öppna föreläsningar. I maj 1998 talade han om
”Commercialization of the World Wide Web” och gjorde då
en tidig observation om webben som framtidens handelsplats.
Genom åren har det blivit flera Estradföreläsningar och
framträdanden på andra evenemang i ESBRIs regi. Nu på måndag kommer han
tillbaka till Estrad för att presentera tankar kring några av samtidens
trender, som maker movement och hacker spaces, och hur de har sänkt trösklarna
för entreprenörskap.
Jag ser själv fram emot en intressant och tankeväckande
föreläsning av honom. Vi kanske ses där! Trevlig helg.
/Magnus
måndag, september 23, 2013
Problem? Ingen lösning? Ställ en annan fråga!
Förra veckan besökte jag studentstaden Lund och deltog i
konferensen Innovation in Mind. Första dagen inleddes med en naken man i en ballong! Och sedan följde massor av
intressanta presentationer, idéer och innovationer.
Det generella budskapet som jag tog till mig från alla
spännande talare är positivt. Även
om vi står inför en massa utmaningar i form av brist på rent vatten, mat och
energi samt en allvarlig miljöförstöring som hotar vår existens så finns det
hopp.
Glädjande nog är en massa spännande innovationer på gång
som kan bidra till en lösning på alla ovanstående problem. Många av dem är fortfarande på
experimentstadiet men inom några år kommer de att finnas på marknaden. Ett av
de viktigaste problemen med brist på rent vatten kan avhjälpas med miljövänlig
vattenrening på lokal nivå. För att en ökande befolkning ska ha mat behövs ett
hållbart jordbruk. Affärer i fattiga länder måste göras etiskt och hållbart.
Solenergi måste bli billigare.
Jag berördes speciellt mycket av några innovationer:
Arthur Zang är en ung kenyansk ingenjör som har uppfunnit Cardiopad, en typ av Ipad som
kollar hjärtverksamheten. Resultaten överförs trådlöst till specialister som
kan tolka resultaten och rekommendera behandling. I Kenya finns få
hjärtspecialister och i princip inga alls på landsbygden, vilket medför att en
stor del av befolkningen står helt utan möjlighet att få hjälp. Med denna
uppfinning sparas många liv.
Hal B. Gregersen är en
amerikansk professor som var med via Skype. Han menar att om vi står inför ett
problem som behöver en lösning kan vi enbart genom att ställa rätt frågor fyra
minuter om dagen hitta en lösning på rätt kort tid. Har du ett problem som du
inte hittar någon lösning på? Ställ en bättre fråga!
Han berättade en helt underbar historia om datortomografi
i USA. De flesta tycker att det är ganska obehagligt att åka in i ett mörkt rör
och vara tvungna att ligga helt stilla. Barn kan vara fullständigt skräckslagna
inför den här typen av undersökning. En läkare som noterade detta började
fundera över vad man skulle kunna göra i stället, och började ställa frågor
till barnen om hur de skulle vilja att det såg ut. Slutresultatet blev en
maskin vars insida ser ut som om den är tagen ur en Disneyfilm. En tid före
sjukhusbesöket får barnen hem en bok med alla figurer de kommer att möta på
sjukhuset. När det är dags för undersökningen vet de att de måste ligga
blickstilla i maskinen för att inte krokodilerna ska äta upp dem. När de kommer
hem längtar de tills får åka till sjukhuset igen. Det kallar jag kundnöjdhet!
Jag hade förmånen att luncha med en av talarna. Chander S Chawla berättade då
om ett nytt verktyg som han har varit med och utvecklat. Enligt Chawla pratar
man inte om sina problem i USA, varken med sin familj eller sina vänner. Många
av invånarna besöker därför regelbundet psykolog, inte främst för att de har
problem, utan för att de behöver någon att prata med. Många människor har inte
möjlighet att betala ett dyrt psykologarvode och behöver ett alternativ.
Nu finns ett det. Vem som helst kan registrera sig som
medmänniska i det här verktyget och därefter agera samtalspartner, ingen
psykologutbildning behövs. De som tar kontakt för ett samtal betygsätter sina
samtalspartners och på det sättet får man en kvalitetssäkring trots att formell
utbildning saknas.
Kolla gärna in presentationerna från konferensen här.
/Helene
onsdag, september 18, 2013
Årets studentföretagare
Denna vecka var det final av årets studenföretagare 2013, en nationell
tävling anordnad av Tillväxtverket och Entreprenörskapsforum. Att ansöka om att
vara med i tävlingen tar lite tid, men det förvånade mig ändå att bara åtta
studenter, allt som allt, tagit sig tid att göra detta. Visst måste det finnas
fler studenter som har intressanta företagsidéer vid sidan av sina studier runt
om i landet?
Fyra av de sökande fick chansen att i tisdags presentera
sig själva och sin affärsidé för inbjuden publik och en jury. Juryn kom med
frågor och feedback innan de ajournerade sig och valde en vinnare.
Vinnaren, Joachim Ronneback Thomson, är en sann entreprenör med många bollar i
luften. Förutom ekonomistudier på KTH driver han företaget Live+ som sysslar
med utveckling av internettjänster, konsultuppdrag, e-handel samt är
produktåterförsäljare. Prissumman är på 50.000 kronor. De kommer med stor
sannolikhet att investeras in i företagets vidare utveckling. Joachim kommer
också åka till Washington DC för att presentera sitt företag i den globala
tävlingen GSEA, Global Student Entrepreneurship Award.
Bland de andra finalisterna var Mattias Kroon med sin e-tjänst Cook n’
Smile, där vi i framtiden ska hitta hälsosamma recept som dessutom är
betygsatta efter den miljöpåverkan ingredienserna har.
Olle Norberg presenterade hur hans kurser i entreprenörskap för gymnasieelever fått
medieuppmärksamhet och lett till att studenterna själva skapat sina sommarjobb.
Och sist men inte minst, Richard Bremer med företaget Inntrion,
som vill hjälpa svenska forskare kommersialisera sina produkter eller tjänster
– något som verkligen behövs.
Jag tycker alla dessa affärsidéer verkar spännande och
önskar alla fyra lycka till i framtiden!
/Hanna
tisdag, september 17, 2013
Samverkan kräver ny karta
I förmiddags var det release för antologin ”Är det nå’n innovation?! Att nyttiggöra hum/sam forskning” på VINNOVA. Jag var där.
Redaktörerna Malin Lindberg och Cecilia Nahnfeldt
presenterade, tillsammans med några av bokens författare, en alternativ
världskarta där kontinenterna ”Humaniora och samhällsvetenskap” respektive
”Teknik och naturvetenskap” har ett världs(marknads)hav emellan sig. Där fanns
också öar som Vinnova, Almi, Teknikbron och ”Los Business Angeles”.
Och seminariet handlade till stor del om den polarisering
som finns – eller har funnits – mellan ”kontinenterna”. Innovation har
traditionellt förknippats med teknologiska och naturvetenskapliga framsteg, och
i mindre grad med nya landvinningar inom humaniora och samhällsvetenskap. De
tekniska och naturvetenskapliga idéerna har också fått mest medel för att
utvecklas.
Men flera av talarna såg en ljusning. I dag inser allt
fler att för att lösa komplexa problem krävs kompetenser från olika håll. Bara
teknik och naturvetenskap är inte tillräckligt.
Malin Lindberg, forskare i genus och innovation,
konstaterade att väldigt mycket innovation – till exempel social och
organisatorisk – inte rymdes i den tidigare innovationspolitiken. Och bland
rådgivare och stödorganisationer har det saknats kunskap om hur man ska ta hand
om humanistiska och samhällsvetenskapliga idéer. Lindberg menade att vi har
satsat gigantiska summor på att cementera gamla traditioner om vem som står för
innovationer i samhället. I den nya innovationspolitiken såg hon en chans att
frångå den starkt maskulina normen.
En annan av författarna, Helena Bani-Shoraka, gör i sitt
kapitel en historisk genomgång av universitetens relevans för samhället. Hon
pekade på ett gap i debatten om relationer mellan lärosäten och det omgivande
samhället. Den ena falangen anklagar humaniora för att inte vara
samhällsnyttig, och inte bidra till tillväxt. ”Retoriken kläs i tydlig ekonomisk
dräkt”, konstaterade Bani Shoraka.
Den andra falangen har sitt säte inom akademin och består
mest av humanister. De menar att man måste respektera humanioras särdrag, och
att allt inte kan handla om nyttiggörande.
”När man betraktar detta utifrån ser man en
skyttegravsdebatt. Det är ett okonstruktivt dödläge som vi måste komma ur”, sa
Helena Bani-Shoraka.
Tobias Krantz, Svenskt Näringsliv, var en av
kommentatorerna. Han uttryckte att boken är mycket angelägen och berättade att
studier visar att både forskare och företagare vill samarbeta mer. Faktum är
att forskare inom hum/sam är minst lika intresserade av näringslivet som
forskare inom tek/nat. Varför kommer då inte mer samverkan till stånd?
”Jo, för det står inte i arbetsbeskrivningen, det är inte
meriterande. Min slutsats är att vi måste se till att samverkan och
nyttiggörande premieras mer. Vi har pratat om det länge nu, men det behövs
ekonomiska incitament”, sa Krantz.
Hela lanseringsseminariet filmades, livesändes och kan
ses i repris.
Mer läsning i ämnet:
DN Debatt i dag: ”Nyttomätning ger ängslig och kortsiktigforskning”
Länkar till två andra DN Debatt-artiklar i ämnet finns i
ett äldre blogginlägg
Diskussionen om humanioras roll i samhället går vidare i
morgon, då Mötesplats Humanisten arrangeras i Göteborg. Läs mer i
pressmeddelandet som också innehåller länkar till fler debattartiklar i ämnet.
/Åse
fredag, september 13, 2013
”Fånga vågen” i Silicon Valley
Höstens första Estradföreläsning hölls igår i för oss
helt nya lokaler, nämligen 7A Odenplan. Det
blev fullsatt och var väldigt uppskattat, men nästa gång (redan 30 september) är vi tillbaka
i Unionens konferenslokal på Olof Palmes gata 17.
Nåväl, tillbaka till gårdagen. Martin Kenney, professor
från UC Davis och Berkeley, pratade om Silicon Valleys framgångsfaktorer under
titeln ”Always Looking for the ”New” New Thing – How Silicon Valley evolved and what Sweden can learn from it”.
- Silicon Valley är ett surfarnas paradis där det
handlar om att fånga vågor i precis rätt tid. Inte för tidigt, men heller inte
för sent, sa Kenney.
Kalifornien ligger i framkant i världsekonomin, och
anledningarna är förstås flera. Kenney listade bland annat att 10 av världens
50 främsta universitet ligger i regionen. Men det finns ingen enskild
förklaring till varför Silicon Valley är så framgångsrikt. Hela kulturen är
entreprenöriell, och det genomsyrar hela det område som kallas Bay Area.
Förutom universiteten finns här kapital och investerare
samt – det som Kenney själv röstar på som största framgångsfaktorn – tekniskt
kunnande. Han framhöll även fint väder som en anledning att många kan tänka sig
att bo i området.
- Vi är ständigt på jakt efter det ”nya” nya. Inte det
nya Google eller Facebook, utan något helt nytt att satsa på. Säg inte ens
”sökverktyg”, det är så i går!
Det finns också problem i dalen, främst den stora klyftan
mellan rika och fattiga. Men även policyproblem, som kan hindra företagens
framfart.
- Många i the Valley tycker till exempel att
patentlagarna är för hårda, sa Kenney.
Det är den entreprenöriella kulturen som lockar så många
till området, inte bara amerikaner, utan tekniskt kunniga, smarta människor
från hela världen, inklusive Sverige. Universiteten har möjlighet att
handplocka smarta människor som får möjlighet att stanna i landet. Kulturen
innefattar en tro på möjligheten att ”förändra världen”, öppna nätverk där alla
känner någon och en tillit till den individ som kan leverera.
- Gör du fel blir du inte straffad här, för det spelar
ingen roll vad som hände i går. Riskkapitalisterna vill inte tänka på förlorade
pengar, i stället frågar de vad som är nästa projekt.
Hela föreläsningen filmades och kommer inom kort ligga
som webb-tv.
/Hanna
torsdag, september 12, 2013
onsdag, september 11, 2013
Fullsmockat på första Estraden
I morgon är det dags för höstens första Estradföreläsning. Det känns kul!
Det ska bli intressant att höra professor Martin Kenney dela med sig av sina
erfarenheter från Silicon Valley och det blir säkerligen bra diskussioner
eftersom det är i princip ”utsålt”. Kenney kommer bland annat att ge oss en
inblick i de entreprenörsvänliga kaliforniska lagarna och bjuda på en hel del
osminkade sanningar om regionen vi ständigt återkommer till. Kenney kommer också att diskutera vad
Sverige kan lära av Silicon Valley. Spännande!
Det är bara om vi får avbokningar som vi kan släppa
platser. Men hör av dig om du vill komma så sätter vi upp dig på väntelistan.
Det brukar bli en del avbokningar i sista stund. Om du inte kan delta går det
bra att se föreläsningen live på www.esbri.se eller via Bambuser. Sändningen startar strax
före kl 15 i morgon.
/Helene
fredag, september 06, 2013
KKN: Peppa som Pichler
Daniel Hjorth pratar om inkubatorer. Foto: Åse Karlén. |
- Under de kommande tre åren ska vi bland annat stötta branschorganisationerna och sprida kunskap, sa Rabe.
Han nämnde korskopplingar mellan KKN och andra näringar som ett intressant område. Stöd till born global-företag, till exempel inom spelbranschen, är ett annat.
En av talarna under förmiddagen var Daniel Hjorth, en gång i tiden min kollega på ESBRI men numera professor vid Copenhagen Business School. Han är också dagsaktuell, tillsammans med professor Pierre de Guillet Monthoux, med en replik på DN Debatt. Forskarna håller med Robert Weil som för några dagar sedan skrev att ”Humaniora är nödvändigt för ett kreativt näringsliv”. Hjorth och Guillet de Monthoux konstaterar i sin artikel bland annat att: ”Om man ängsligt vill bevara bestående ekonomiska maktstrukturer blir konst och humaniora lätt till ett flummigt hot. Vill man skapa något nytt blir de i stället spännande och lustfyllda titthål in i en möjlig framtid.”
Under konferensen berättade Daniel om sin följeforskning på The Creative Plot, en pilotsatsning riktad mot KKN-företag. The Creative Plot är en inkubator, men också så mycket mer. Man arrangerar till exempel olika evenemang, konferenser och workshops. Initiativet kommer inte från Ideon Innovation, men The Creative Plot sitter i samma miljö. Det innebär att KKN-företagarna får rika möjligheter att interagera med entreprenörer från andra sektorer. Och detta är en framgångsfaktor, om man får tro Daniel Hjorth.
Ofta tänker vi oss inkubatorer som kuvöser, där de nya företagen skyddas i en plastbubbla. En annan vanlig bild är äggen som ruvas under en värmelampa. Men det gäller att komma bort från det där varma, mysiga och skyddande, menade Daniel.
- Att se inkubatorn ses som en ruvande höna är lite knasigt egentligen. Företagen behöver inte en skyddande miljö, snarare behöver de exponeras mer för den marknad de kommer att vistas på, sa han.
En inkubator borde i stället vara lite mer som skidskyttetränaren Wolfgang Pichler, konstaterade Daniel. Springa bredvid, peppa, introducera relevanta nätverk och förmedla viktig kunskap: ”Det här ser bra ut!”, ”Du måste öka!” eller ”Snart svänger det höger!” Det är först när företagaren kommer ut i hetluften som idén kan testas.
Fast helst vill Daniel att vi skrotar inkubatorsbegreppet, och pratar om exkubatorer istället. Han menar att det är processer som ska exkuberas, snarare än personer som ska inkuberas. Entre-entreprenörer ska se till att de institutionella förutsättningarna stöttar blivande företagare. Och kontroll ersättas av proroll – för mer rörelse.
- Det är inte kreativitet utan kreAKTIVitet som leder till nya jobb, sa Daniel Hjorth.
Dagen filmades och kommer att finnas tillgänglig på Tillväxtverkets webbplats.
/Åse