John Mullins. Foto: Felice Hapetzeder. |
I onsdags startade Estradvåren med en välbesökt föreläsning där professor John Mullins delade med sig
av sin forskning om kundfinansiering.
Den spridda uppfattningen om företagande är att det
gäller att komma på en toppenidé, skriva en affärsplan, få finansiering via
änglar eller riskkapitalbolag, genomföra planen och sen snabbt som sjutton bli
rik. Men så går det sällan till i verkliga livet.
Mullins menar att det inte alls är någon självklarhet att
man ska söka riskkapital när man startar företag. Det är ofta en bättre idé att
låta kunderna bidra med både såddkapital och tillväxtpengar. Han poängterade
att det tar oerhört mycket tid att söka finansiering, något som många av
företagarna i publiken höll med om. Den tiden kan man i stället använda till
att utveckla företaget och ragga kunder.
Han har identifierat fem konkreta modeller för
kundfinansiering, och alla handlar om att få kunderna att betala – i alla fall
en delsumma - i förväg. Det här är inte alltid så lätt. Om kunderna ska vara
villiga att betala i förväg måste du lösa ett viktigt problem för dem. Eller
erbjuda en väldigt cool produkt. Men Mullins föreslog att vi skulle tänka så
här:
”Om kunderna inte vill betala i förväg finns risken att
de aldrig kommer att betala. Och när är det i så fall bäst att få veta det –
förr eller senare?”
Får man snurr på verksamheten är det mycket lättare att
få finansiering i ett senare skede, kanske i expansionsfasen. Då vet
finansiärerna att det finns efterfrågan på tjänsten eller produkten.
Tycker du att det här låter spännande? John Mullins
föreläsning finns nu att se via webb-tv.
Föreläsningen byggde på hans senaste bok, ”The Customer-Funded Business: Start, Finance, or Grow Your Company with Your
Customers’ Cash” (Wiley, 2014). Vi har
några överex till salu på kontoret, hör av dig om du vill
köpa ett ex.
Ofta behöver också den första affärsidén finslipas och
utvecklas – eller kanske helt bytas ut. Mullins stod på Estradscenen för några
år sedan och då pratade han om just det, att gå ifrån den första (kanske
tveksamma) affärsmodellen till en modell som verkligen fungerar.
Vi har fler spännande teman på gång under våren. Kolla in programmet och så hoppas
jag att vi ses!
/Helene
PS: John Mullins Sverigebesök fick också en kunglig twist. I torsdags besökte han kronprinsessparet som var intresserade av att höra om hans forskningsresultat.
PS: John Mullins Sverigebesök fick också en kunglig twist. I torsdags besökte han kronprinsessparet som var intresserade av att höra om hans forskningsresultat.