I mitt förra inlägg skrev jag att vi i Sverige borde bli bättre på att hylla våra entreprenörer som hjältar. Ibland hjälper media till att göra hjältar av entreprenörer (se bara under it-bubblan). Men jag får även känslan av att journalisterna nästan lika ofta bara väntar på att hjältarna ska falla. Så att de kan göra ännu större reportage om deras misslyckanden!
Och då ser vi dem inte som hjältar längre...
Detta är ett fundamentalt fel. Misslyckandet är i sig ett lärande. Så oavsett om entreprenörernas risktagande resulterat i ett företag som tjänar pengar eller inte, så ska vi se dem som hjältar. Och dessutom önska dem lycka till i nästa försök. Världen är full av företag vars grundare ”misslyckats” både en och två gånger, men till sist fått till det!
Så nästa gång någon i omgivningen faller och skrubbar knäna, uppmuntra och säg att nu prövar vi igen.
Lästips: Artikel på ESBRIs webbplats där professor Bill Gartner porträtteras. Han har myntat begreppet ”Fail forward”, som syftar just på vikten av att tillåta misslyckande bland entreprenörer. I ESBRIs Kunskapsbank finns även fler artiklar om detta och andra ämnen som rör entreprenörskap, innovationer och småföretagande.
Magnus Aronsson, vd för ESBRI
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar