I går var jag och lyssnade på finalen av Årets studentföretagare 2009, en tävling som arrangeras av FSF och Tillväxtverket. De tävlande äger och driver företag vid sidan av sina studier på högskola eller universitet. Tre olika företag presenterade sina affärsidéer för en jury. Syftet med tävlingen är att uppmärksamma och premiera dessa entreprenöriella och kreativa personer.
Först ut var Ung omsorg AB, och min tanke var direkt att företaget var en självklar vinnare. De anställda på äldreboenden har sällan tid för sociala aktiviteter med de äldre, till exempel långpromenader, spela spel, fika, eller bara sitta och prata en stund. Inom Ung omsorg finns över 400 ungdomar mellan 14-21 år och deras uppdrag är att vara en social resurs för de som bor på äldreboenden. Därigenom skapas ett mervärde för kunden (= de äldre) och ungdomar ges samtidigt en chans att komma in på arbetsmarknaden.
När sen det andra företaget, by Jezz AB, presenterades ändrade jag mig och tänkte att det här företaget vinner såklart. Jessica, som äger företaget, startade företaget under sin mammaledighet. Numera har hon skräddarsytt sina studier för att lära sig allt hon behöver för att driva sitt företag. Hon har uppfunnit kluriga saker, dels en amningsfilt ”Cover me” med olika användningsområden, och dels en barnbody ”Check me”. Bodyn har en smart öppning bak för att kolla om blöjan behöver bytas utan att man behöver behöva lossa på kläderna i övrigt – med en ledsen bebis som följd.
När det tredje företaget presenterade sig blev det ännu svårare att gissa vem som skulle vinna. Alla var så himla bra! Antware Konsult arbetar med smarta applikationer för Iphones, och de har både Viasat, Santa Maria och ett antal länstrafikföretag bland sina kunder. Deras affärside är att vara först med ny teknik och förenkla för kunden. De har redan nu visat att de kommer att lyckas. De skojade om att SL ännu inte nappat på deras idé, men SL är å andra sidan alltid sena…
Nu kan ju bara ett företag vinna, även om alla var väldigt bra. Juryn var ense om att det var den bästa årgången sedan tävlingen startade.
Vinnare blev ”Ung omsorg” och motiveringen till detta var bland annat att det är en spännande affärsidé som spänner över generationsgränser, och att företaget har stor potential både nationellt och internationellt. Att företaget sysselsätter många unga människor som på så sätt får kontakt med arbetsmarknaden är ett stort plus.
Vinnaren går vidare till den internationella finalen, GSEA, som hålls i USA i oktober.
Vi önskar lycka till både i tävlingen och med företaget!
Helene Thorgrimsson, projektledare på ESBRI
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar