Med det inte sagt att det inte är värt att lägga tid på sociala medier. Fast det kan nog vara vettigt att ställa sina förväntningar till en rimlig nivå. Och vara medveten om att en lyckad satsning på sociala medier inte är något man svänger ihop med ena handen och tankarna på annat håll. Kanske kommer en del företag strypa sina satsningar när de märker att det inte var så enkelt som de trodde.
En andra väg kan ju i stället vara att uppgradera satsningen. Till exempel genom att lära sig lite mer och/eller lägga ner lite mer tid. Såklart finns mycket på nätet om detta. En presentation av ”de fem stora” inom sociala medier finns här. På Kreafonbloggen finns en hel del bra inlägg om bland annat marknadsföring, webb och sociala medier. Kreafonbloggen är också i sig ett bra exempel på hur man som företag (i det här fallet reklambyrån Kreafon) kan använda sociala medier för att bygga förtroende och skapa intresse.
Det finns även mängder med kurser att gå inom området. Har man inte tid med en fysisk kurs, finns även digitala varianter. Till exempel denna som arrangeras av Driftig.nu, och där grundaren av Kreafon är en av kursledarna.
/Jonas
Väl talat! Och precis som med all annan marknadsföring är det förstås viktigt att man har en strategi för sin sociala medier-satsning. Annars blir det lätt att företaget bara syns i sociala medier "för att man ska" eller "för att alla andra gör det".
SvaraRaderaProfessor Alf Rehn menar att de flesta företag ser sociala medier enbart som ytterligare en marknadsföringskanal. Han liknar dem vid Ove i Solsidan: http://computersweden.idg.se/2.2683/1.377913
SvaraRaderaGanska träffande men man hoppas ju att kunskapen om sociala medier ska fördjupas så att vi slipper de värsta sociopat-företagen...
Stort tack för omnämnande. Apropå rubriken "Sociala medier - frälsare eller tidstjuv" så tror jag helt enkelt att (ett företags egna aktiviteter i) sociala medier blir vad man gör det till.
SvaraRaderaVissa företag är riktigt bra på marknadsföring, andra är det inte. Framgång och nytta av sociala medier är inte givet för alla.
För vissa företag och organisationer kan aktiviteter i sociala medier göra stor skillnad, medan de för andra (pga okunskap, oengagemang eller något annat) blir en tidstjuv och en flopp.
I vilket fall tror jag inte att det beror på "sociala medier", utan på hur man valt att använda sig av dem.