ESBRIs Helene Thorgrimsson deltog i Småföretagarexportdagen 2011. |
I går deltog jag i Småföretagarexportdagen, arrangerad av SME Academy och 360entrepreneurship. Dagen innehöll presentationer av en mängd
olika aktörer och tips på stöd till företagare, speciellt inriktade på export.
Själv presenterade jag ESBRIs verksamhet och tipsade om forskning inom området.
Under dagen fick jag god överblick över den mångfald av
organisationer som kan hjälpa en exportsugen företagare. Här kommer en lista:
Först ut var Företagarförbundet som
är en organisation för mikroföretagare. De klassar företagare i fem olika
typer: jobbaren, fixaren, arvtagaren, livsnjutaren, utvecklaren (20 procent)
som siktar in sig på expansion, även utomlands. Vilken typ är du?
Ett av deras förslag till regelförändringar är att det
måste bli mer attraktivt att anställa. Eftersom 95 procent av alla svenska
företag är mikroföretag med 0-9 anställda finns en enorm potential för
tillväxt.
Andreas Hatzigeorgiou arbetar på uppdrag av
handelsministern i projektet Kosmopolit där tonvikten ligger på att ta
tillvara resurserna hos utlandsfödda. Sverige har som mål att dubbla exporten.
Det kan vara knepigt ibland eftersom Sverige är en liten marknad. Ofta har vi
inte kapacitet att leverera tillräckligt stor mängd varor. Företaget
Västerbottensost fick för några år sedan en
förfrågan om att exportera sin goda ost till Frankrike, men kvantiteten skulle
motsvara deras tillverkning under ett helt år. I och med detta föll affären, de
kunde inte leverera.
Trade Finance på SEB hjälper företag
som avser att exportera sina produkter eller tjänster. De kan exempelvis vara
behjälpliga med att säkerställa marginaler, finansiering för att starta
produktion och valutakursförändringar. De samarbetar också med nästa aktör,
EKN.
EKN är en statlig aktör som
kompletterar den privata marknaden. Stora företag är deras kunder men de
arbetar också för att främja små företags export. De lånar inte ut några pengar
men de arbetar med garantier, och det är ju också ett finansieringsverktyg. EKN
underlättar för företag att göra mer och säkrare affärer utomlands. De kan ge
garanti för både långa kredittider, utebliven betalning och kapital för att
kunna genomföra affären i ett stort antal länder.
Handelskammaren genomför olika
aktiviteter för att främja handel med andra länder. De arrangerar bland annat
frukostmöten – ”Do business with” – med affärsnytta och kontakter. De
tillhandahåller också internationella nätverk och har representanter i nästan
alla länder i världen.
Stockholms internationella entreprenörers nätverk, SIEN är ett nätverk med många internationella kontakter och
stor erfarenhet. De kan öppna dörrar och stödja processen genom hela
etableringen utomlands, samt vara med som kommersiell affärspartner.
Enterprise Europe Network tar Europa till företagen. De finns i 52
länder och erbjuder information, rådgivning om lagar och regler, partnersök
(affärs/teknik) matchmaking, kontaktmässor och brokerage events (en slags speed
dating).
Efter en stärkande lunch fick vi lyssna på Bengt Wahlström. Han menar att en turbulent värld kräver
ständig bevakning. Ungefär två timmar i veckan får man räkna med att lägga ner
för att hålla koll på omvärlden, se vad ”de stora” gör och se om man kan göra
något liknande själv. Våga vända på perspektiven! Du behöver ständigt
uppdaterad kompetens. Som ett exempel nämnde han IKEA som började med lastpallar
i papper (!) vilket gör det både lättare och billigare att frakta varor. Små
företag kan kanske också tjäna pengar på den här tekniken för varutransporter.
Tillväxtverket hjälper
företag med både kostnadsfri information och olika former av ekonomiskt stöd.
På deras webbplats hittar du beskrivningar av de olika bidragsformerna. De har
knutit till sig ett stort antal ambassadörer för kvinnors företagande som genom
att vara förebilder ska stimulera andra kvinnor att starta företag.
Tillväxtverket genomför också en speciell satsning på företag inom vård och
omsorg samt kreativa näringar.
Internationella programkontoret har som syfte att underlätta
internationalisering och samarbete över gränserna. De hjälper till att hitta
samarbetspartners i de länder man vill rikta sig mot. Man kan också få bidrag
till olika former av utbyte och utbildning, studieresor och praktik.
Yrkesverksamma kan besöka andra länder och träffa andra som arbetar med samma sak.
Arbetsförmedlingen hjälper företag att rekrytera. De ordnar rekryteringsträffar och det är möjligt
att söka i deras CV-databaser. De kan också hjälpa till med urval utifrån
språk/kompetenser vid internationalisering. EURES ska underlätta rekrytering av
arbetskraft till/från Sverige och andra länder. Många utländska företag vill
rekrytera personal från Sverige.
Odette Lager är varumärkesstrateg
och hon ger tips på hur vi ska tänka när vi ska positionera oss. Här kan ditt
företag få hjälp att förmedla rätt känslor och det ger trovärdighet och gör din
produkt unik. Tänk efter var du befinner dig i företagsprocessen och samla allt
i en varumärkesplattform så att alla anställda kan läsa – och begripa – den.
Semantix är ett språkföretag
med 6 500 översättare och tolkar. De menar att flerspråkighet är en fördel i
affärer med utländska företag - förtroendet minskar om det är språkliga fel i
dokument. Konsekvensen blir ofta att köparen tror att även produkten är dålig.
Flerspråkighet öppnar dörren till nya marknader, menar Semantix.
Hittar du något som intresserar dig eller som du tror att
ditt företag kan ha nytta av? Läs mer på de olika aktörernas webbplatser.
Har du fler tips på stöd inför utlandssatsningen? Kommentera gärna nedan!
Lycka till!
/Helene
På Etablering utomlands finns artiklar och handfasta tips till företag som är intresserade av affärsrelationer utanför Sveriges gränser. www.etableringutomlands.se
SvaraRadera