Foto: Sofia Ernerot. |
Internet har gett upphov till många nya tjänster i
hållbarhetens tecken. Det delas, byts, säljs, skänks, samåks, soffsovs och
lånas som aldrig förr. En tjänst som verkligen har slagit igenom stort på vissa
håll, är bilpooler. På Global Symposium on Women’s Entrepreneurship 1-2 juni hade vi besök av Robin Chase, grundare till Zipcar, världens största företag i bilpoolsbranschen.
Robin berättade om sin berg-och-dalbane-liknande företagsresa.
Hon startade Zipcar när hon var 42, tillsammans med en kvinna som hade barn på
samma förskola. Kvinnan hade sett en bilpoolstjänst och ville starta företag i
branschen. Hon kom till Robin, som hade affärsbakgrund, med idén.
- Jag var rätt person vid rätt tillfälle att höra om det
här. Allt jag hade gjort innan hade lett fram till Zipcar. Vi skrev
affärsplanen efter ett möte på ett café i september 1999. Jag visade den för en
kollega som sa att vi måste göra allt mycket snabbare och be om fyra gånger så
mycket pengar. I januari 2000 startade vi företaget.
Fem månader senare hade Zipcar sin första bil på gatan.
Fram till dess hade de blivande kollegorna lyckats skrapa ihop 75 000
dollar i startkapital.
- Jag ser det som ett mirakel att vi fick till det så
snabbt. Jag kommer aldrig att kunna göra om något liknande igen.
Mycket av det som var avgörande för företaget skedde mer
eller mindre av en slump, hävdar Chase. Bland annat hamnade hon på riktigt i en
hiss tillsammans med en potentiell samarbetspartner och investerare. Ett äkta
hisspitchläge, alltså.
Ett annat sådant tillfälle var när Robin bjöd över en
gammal klasskamrat från MIT på middag. Det slutade med att klasskamraten
investerade 50 000 dollar i Zipcar, fast det aldrig var tanken med mötet.
Zipcar används även som case i undervisningen vid Harvard. Chase var själv på
plats i klassrummet första gången caset användes. Efteråt ringde någon i
publiken och ville investera i företaget.
Första bilen betalade hon med ett lån med sitt hus som
säkerhet. Det var i samband med att Volkswagen lanserade sin nya ”Bubbla”, och
Zipcars bil var en av få av den nya modellen som rullade på gatorna. Efter
någon vecka ringde pressen och undrade om bilen och företaget.
- Folk trodde att jag var ett marknadsföringsgeni. Jag sa
att det bara var tur. Men det handlade nog snarare om att göra rätt saker vid
rätt tidpunkt.
En av de mer jobbiga händelserna var när företaget skulle
lanseras i Washington DC en vecka innan 11 september 2001.
- Det har verkligen varit en berg-och-dalbana. Ena
stunden jättebra, andra hemsk, sedan jättebra igen och sedan hemsk. Det är en
utmattande livsstil!
Några viktiga lärdomar från Robin Chase:
- Det går att göra saker snabbt, speciellt om man är lite aningslös.
- Pengar kommer från oväntade håll, var uppmärksam!
- Lyssna till, och lär från, all feedback du får.
- Förbättra ditt erbjudande hela tiden.
/Jonas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar