torsdag, juni 14, 2012

Bildelning tar över efter fildelning

Foto: Sofia Ernerot.
Internet har gett upphov till många nya tjänster i hållbarhetens tecken. Det delas, byts, säljs, skänks, samåks, soffsovs och lånas som aldrig förr. En tjänst som verkligen har slagit igenom stort på vissa håll, är bilpooler. På Global Symposium on Women’s Entrepreneurship 1-2 juni hade vi besök av Robin Chase, grundare till Zipcar, världens största företag i bilpoolsbranschen.

Robin berättade om sin berg-och-dalbane-liknande företagsresa. Hon startade Zipcar när hon var 42, tillsammans med en kvinna som hade barn på samma förskola. Kvinnan hade sett en bilpoolstjänst och ville starta företag i branschen. Hon kom till Robin, som hade affärsbakgrund, med idén.

- Jag var rätt person vid rätt tillfälle att höra om det här. Allt jag hade gjort innan hade lett fram till Zipcar. Vi skrev affärsplanen efter ett möte på ett café i september 1999. Jag visade den för en kollega som sa att vi måste göra allt mycket snabbare och be om fyra gånger så mycket pengar. I januari 2000 startade vi företaget.

Fem månader senare hade Zipcar sin första bil på gatan. Fram till dess hade de blivande kollegorna lyckats skrapa ihop 75 000 dollar i startkapital.

- Jag ser det som ett mirakel att vi fick till det så snabbt. Jag kommer aldrig att kunna göra om något liknande igen.

Mycket av det som var avgörande för företaget skedde mer eller mindre av en slump, hävdar Chase. Bland annat hamnade hon på riktigt i en hiss tillsammans med en potentiell samarbetspartner och investerare. Ett äkta hisspitchläge, alltså.

Ett annat sådant tillfälle var när Robin bjöd över en gammal klasskamrat från MIT på middag. Det slutade med att klasskamraten investerade 50 000 dollar i Zipcar, fast det aldrig var tanken med mötet. Zipcar används även som case i undervisningen vid Harvard. Chase var själv på plats i klassrummet första gången caset användes. Efteråt ringde någon i publiken och ville investera i företaget.

Första bilen betalade hon med ett lån med sitt hus som säkerhet. Det var i samband med att Volkswagen lanserade sin nya ”Bubbla”, och Zipcars bil var en av få av den nya modellen som rullade på gatorna. Efter någon vecka ringde pressen och undrade om bilen och företaget.

- Folk trodde att jag var ett marknadsföringsgeni. Jag sa att det bara var tur. Men det handlade nog snarare om att göra rätt saker vid rätt tidpunkt.

En av de mer jobbiga händelserna var när företaget skulle lanseras i Washington DC en vecka innan 11 september 2001.

- Det har verkligen varit en berg-och-dalbana. Ena stunden jättebra, andra hemsk, sedan jättebra igen och sedan hemsk. Det är en utmattande livsstil!

Några viktiga lärdomar från Robin Chase:
  • Det går att göra saker snabbt, speciellt om man är lite aningslös.
  • Pengar kommer från oväntade håll, var uppmärksam!
  • Lyssna till, och lär från, all feedback du får.
  • Förbättra ditt erbjudande hela tiden.
I dag jobbar Robin Chase med Buzzcar, en tjänst där privatpersoner hyr ut sina egna bilar till andra privatpersoner. I Sverige finns företaget Flexidrive med motsvarande tjänst.

/Jonas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar