torsdag, mars 14, 2013

Konstbefruktad konferens


Den avslutande panelen, från vänster till höger: Klas Rabe, Ulrika Holmgaard, Marita Ljung, Lars Lindkvist, Berit Högman, Bo-Erik Gyberg, Catalina Langborn och Magnus Aronsson.

Hur kan vi förbereda studenter som går konstnärliga utbildningar på den hårda tillvaron efter plugget? Var finns mötesplatserna där konstnärer får lära sig business, och näringslivet blir ”konstbefruktat”? Och hur kreativt är det att allt är ”kreativt” i dessa dagar?

Detta var bara några av de många intressanta frågeställningar som ventilerades under gårdagens ”Skapa konst, skapa jobb, skapa kreativa företag”. Konferensen arrangerades gemensamt av ESBRI och Tillväxtverket. Vi hade närmare 200 deltagare på plats i Stockholm, ett hundratal tittare på Bambusersändningen och ett ganska livligt Twitterflöde (se #kknkon).

Under dagen hann vi med såväl panelsamtal som parallella seminarier, och ett gäng korta pitchar. Keynotetalare var Gerald Lidstone från Goldsmiths, University of London. Han har utvecklat flera olika masterutbildningar i skärningspunkten konst/entreprenörskap och även exporterat utbildningar till länder som Ryssland, Egypten, Rumänien, Korea, Vietnam, Frankrike, Hongkong och Indien – för att bara nämna några. Ändå tyckte han att det nog varit svårast att implementera tänket i hemlandet Storbritannien…

Lidstone menar att entreprenörskap handlar om att skapa värde. Ett starkt entreprenörskap stödjer sig på tre ben: det sociala, det estetiska och det ekonomiska.

- Estetik är jätteviktigt. En snygg affärsplan funkar alltid bättre än en ful, sa han.

Enligt Lidstone besitter studenter en massa kunskap och potential – men de vet inte alltid hur mycket de kan. Eller vad de kan åstadkomma med kunskapen.

- Vi hjälper dem att förstå vad de har att erbjuda, oavsett om de vill ha en anställning eller starta ett företag, sa Gerald Lidstone.

Men det gäller att ställa rätt frågor, och fokusera på entreprenöriellt tänkande i stället för på start av företag. Frågar man en historiker om hen är entreprenör, får man förmodligen ett nekande svar. Frågar man i stället: ”Vad skulle du vilja förändra i världen?” får man ta del av en massa spännande idéer.

- Fint, då är han eller hon entreprenör, konstaterade Lidstone.

Konferensen avslutades med en bred paneldebatt, med bland annat politiker, konstutövare och akademiker. Några highlights:

Catalina Langborn, barockviolinist och grundare av Operabyrån: ”På konsthögskolorna får man en enorm konstnärlig kompetens. Det måste vi värdesätta, den är också vår marknadsföring.”

Ulrika Holmgaard, vd svensk Scenkonst: ”Jag ser en stagnation i de offentliga anslagen till KKN-projekt. Den kultur vi har i dag har inte skapats i går, den har formats under många år. Vad kommer vi ha för kultur år 2030?”

Lars Lindkvist, Linnéuniversitetet: ”Ju mer du äter, desto hungrigare blir du när det gäller kultur. Det är en stor skillnad mot till exempel Ben&Jerry’s-glass...”

Berit Högman, riksdagsledamot (S): ”Kulturen är ett mått på samhällets värdighet.”

Bo-Erik Gyberg, rektor för Stockholms dramatiska högskola: ”Vi får inte tappa sikte på det konstnärliga. Konsten är utgångspunkten, medan entreprenörskap är en väg för att nå ut med konsten.”

Vill du ta del av hela debatten? Hela konferensen, förutom de parallella seminarierna, filmades och finns inom kort som webb-tv.

Med anledning av kulturtemat i Entré nr 1-2013 har vi också samlat ihop en mängd artiklar, boktips, filmer och länktips i ämnet på en egen webbsida. Enjoy!

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar