Den avslutande panelen, från vänster till höger: Klas
Rabe, Ulrika Holmgaard, Marita Ljung, Lars Lindkvist, Berit Högman, Bo-Erik Gyberg, Catalina
Langborn och Magnus Aronsson.
|
Hur kan vi förbereda studenter som går konstnärliga
utbildningar på den hårda tillvaron efter plugget? Var finns mötesplatserna där
konstnärer får lära sig business, och näringslivet blir ”konstbefruktat”? Och
hur kreativt är det att allt är ”kreativt” i dessa dagar?
Detta var bara några av de många intressanta
frågeställningar som ventilerades under gårdagens ”Skapa konst, skapa jobb, skapa kreativa företag”.
Konferensen arrangerades gemensamt av ESBRI och Tillväxtverket. Vi hade närmare
200 deltagare på plats i Stockholm, ett hundratal tittare på
Bambusersändningen och ett ganska livligt Twitterflöde (se #kknkon).
Under dagen hann vi med såväl panelsamtal som parallella
seminarier, och ett gäng korta pitchar. Keynotetalare var Gerald Lidstone från Goldsmiths, University of
London. Han har utvecklat flera olika masterutbildningar i skärningspunkten
konst/entreprenörskap och även exporterat utbildningar till länder som
Ryssland, Egypten, Rumänien, Korea, Vietnam, Frankrike, Hongkong och Indien –
för att bara nämna några. Ändå tyckte han att det nog varit svårast att
implementera tänket i hemlandet Storbritannien…
Lidstone menar att entreprenörskap handlar om att skapa
värde. Ett starkt entreprenörskap stödjer sig på tre ben: det sociala, det
estetiska och det ekonomiska.
- Estetik är jätteviktigt. En snygg affärsplan funkar
alltid bättre än en ful, sa han.
Enligt Lidstone besitter studenter en massa kunskap och
potential – men de vet inte alltid hur mycket de kan. Eller vad de kan
åstadkomma med kunskapen.
- Vi hjälper dem att förstå vad de har att erbjuda,
oavsett om de vill ha en anställning eller starta ett företag, sa Gerald Lidstone.
Men det gäller att ställa rätt frågor, och fokusera på
entreprenöriellt tänkande i stället för på start av företag. Frågar man en
historiker om hen är entreprenör, får man förmodligen ett nekande svar. Frågar
man i stället: ”Vad skulle du vilja förändra i världen?” får man ta del av en
massa spännande idéer.
- Fint, då är han eller hon entreprenör, konstaterade
Lidstone.
Konferensen avslutades med en bred paneldebatt, med bland
annat politiker, konstutövare och akademiker. Några highlights:
Catalina Langborn, barockviolinist och grundare av
Operabyrån: ”På konsthögskolorna får man en enorm konstnärlig kompetens. Det
måste vi värdesätta, den är också vår marknadsföring.”
Ulrika Holmgaard, vd svensk Scenkonst: ”Jag ser en
stagnation i de offentliga anslagen till KKN-projekt. Den kultur vi har i dag
har inte skapats i går, den har formats under många år. Vad kommer vi ha för
kultur år 2030?”
Lars Lindkvist, Linnéuniversitetet: ”Ju mer du äter,
desto hungrigare blir du när det gäller kultur. Det är en stor skillnad mot
till exempel Ben&Jerry’s-glass...”
Berit Högman, riksdagsledamot (S): ”Kulturen är ett mått
på samhällets värdighet.”
Bo-Erik Gyberg, rektor för Stockholms dramatiska
högskola: ”Vi får inte tappa sikte på det konstnärliga. Konsten är
utgångspunkten, medan entreprenörskap är en väg för att nå ut med konsten.”
Vill du ta del av hela debatten? Hela konferensen,
förutom de parallella seminarierna, filmades och finns inom kort som webb-tv.
Med anledning av kulturtemat i Entré nr 1-2013 har vi
också samlat ihop en mängd artiklar, boktips, filmer och länktips i ämnet på en
egen webbsida. Enjoy!
/Åse
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar