Robin Teigland forskar om crowdfunding i Sverige. Foto: Johanna Hanno. |
De rapporterar bland annat att det finns runt 800
crowdfundingplattformar i världen, varav sex i Sverige. 2012 samlades totalt 17
miljarder kronor in via crowdfunding. Samma siffra i år väntas bli 34
miljarder. I Sverige är crowdfunding fortfarande en ganska blygsam företeelse –
sedan mars 2011 har 26 miljoner samlats in – men helt klart på framfart.
Allt fler, inte minst från policyhåll, lyfter fram
fenomenet som en möjlig lösning när banker och andra finansieringskällor inte
ställer upp. Teigland menade att en lyckad crowdfundingkampanj kan fungera som
ett bevis på att man har en bra idé. I förlängningen kan det leda till mer
finansiering, och inte minst till värdefull uppmärksamhet.
Den form av crowdfunding som hittills varit vanligast är
den så kallade belöningsbaserade, där investeraren får exempelvis en t-shirt
eller en produkt för sina satsade slantar. En variant som nu blir allt
vanligare är att investeraren i stället får en ägarandel i företaget, så kallad
equity crowdfunding. Enligt Robin Teigland kommer crowdfunding att växa mycket
de kommande åren, inte minst equity-varianten.
Hon påpekade dock att det finns en del frågor som
fortfarande måste lösas om crowdfunding ska bli den framgångssaga många hoppas
på: Hur gör man med skatt och annat vid investeringar över landsgränser? Hur
ser riskkapitalister på att investera i ett företag som har flera hundra ägare
genom equity crowdfunding? Teigland pekade även på flera intressanta
implikationer som crowdfunding för med sig: Ökad lokal och global konkurrens,
lättare för företag att ta sig in på nya marknader och färre problem med nya
produkter och tjänster.
Efter lunch hölls en paneldiskussion om crowdfunding.
Deltagare var Claire Ingram, doktorand på Handelshögskolan i Stockholm som
alltså forskar om ämnet tillsammans med Robin Teigland, Johan Jörgensen,
styrelseordförande för svenskgrundade crowdfundingplattformen Funded by Me, Oskar Kalmaru, marknadschef och grundare för Narrative, som
genomfört en framgångsrik crowdfundingkampanj på Kickstarter, och Johan
Tysklind, medgrundare av crowdfundingplattformen Crowdcube i Norden.
Det blev en intressant och bra diskussion med mycket
publikdeltagande. Hela panelen finns inom kort att se på ESBRIs webb-tv.
/Jonas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar