måndag, oktober 14, 2013

Folkligt finansierat företagande

Robin Teigland forskar om crowdfunding i Sverige. Foto: Johanna Hanno.
Crowdfunding är ett hett ämne som det pratas om lite här och var nuförtiden. Det var också ett av spåren under årets Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum. Forskaren Robin Teigland, Handelshögskolan i Stockholm var en av talarna. Hon har genomfört studien ”Crowdfunding among IT Entrepreneurs in Sweden” tillsammans med sin doktorand Claire Ingram.

De rapporterar bland annat att det finns runt 800 crowdfundingplattformar i världen, varav sex i Sverige. 2012 samlades totalt 17 miljarder kronor in via crowdfunding. Samma siffra i år väntas bli 34 miljarder. I Sverige är crowdfunding fortfarande en ganska blygsam företeelse – sedan mars 2011 har 26 miljoner samlats in – men helt klart på framfart.

Allt fler, inte minst från policyhåll, lyfter fram fenomenet som en möjlig lösning när banker och andra finansieringskällor inte ställer upp. Teigland menade att en lyckad crowdfundingkampanj kan fungera som ett bevis på att man har en bra idé. I förlängningen kan det leda till mer finansiering, och inte minst till värdefull uppmärksamhet.

Den form av crowdfunding som hittills varit vanligast är den så kallade belöningsbaserade, där investeraren får exempelvis en t-shirt eller en produkt för sina satsade slantar. En variant som nu blir allt vanligare är att investeraren i stället får en ägarandel i företaget, så kallad equity crowdfunding. Enligt Robin Teigland kommer crowdfunding att växa mycket de kommande åren, inte minst equity-varianten.

Hon påpekade dock att det finns en del frågor som fortfarande måste lösas om crowdfunding ska bli den framgångssaga många hoppas på: Hur gör man med skatt och annat vid investeringar över landsgränser? Hur ser riskkapitalister på att investera i ett företag som har flera hundra ägare genom equity crowdfunding? Teigland pekade även på flera intressanta implikationer som crowdfunding för med sig: Ökad lokal och global konkurrens, lättare för företag att ta sig in på nya marknader och färre problem med nya produkter och tjänster.

Efter lunch hölls en paneldiskussion om crowdfunding. Deltagare var Claire Ingram, doktorand på Handelshögskolan i Stockholm som alltså forskar om ämnet tillsammans med Robin Teigland, Johan Jörgensen, styrelseordförande för svenskgrundade crowdfundingplattformen Funded by Me, Oskar Kalmaru, marknadschef och grundare för Narrative, som genomfört en framgångsrik crowdfundingkampanj på Kickstarter, och Johan Tysklind, medgrundare av crowdfundingplattformen Crowdcube i Norden.

Det blev en intressant och bra diskussion med mycket publikdeltagande. Hela panelen finns inom kort att se på ESBRIs webb-tv.

/Jonas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar