Sandra Uddbäck delade med sig av sina erfarenheter från Tink. |
För några veckor sedan deltog jag i Stockholm Investing in Women Meetup som hölls på Start-up People of Sweden (SUP 46). Detta
återkommande evenemang riktar sig till framgångsrika entreprenörer, investerare
och kvinnoledda start-ups (eller blivande start-ups) i Stockholm. Huvudsyftet
är att visa upp förebilder och skapa en mötesplats där folk kan nätverka,
samverka och inspirera varandra.
Programmet började med en intervju med Jenny Jansson och
Åsa Otterlund från ALMI Invest. De berättade
om hur ALMI jobbar med start-ups och uppmuntrade den kvinnodominerade publiken
att komma igång med sina idéer. I dag består bara 10 procent av ALMIs
entreprenörsportfolio av kvinnor, och de satsar på att öka denna siffra. ALMI
letar efter idéer som är unika på något sätt, men som också går att utveckla
till globala företag.
Nästa programpunkt var en inspirationsföreläsning med Sandra
Uddbäck som delade med sig av sina erfarenheter från Tink. Tink är en start-up som skapar mobilapplikationer
som gör hanteringen av den personliga ekonomin lättare och roligare. Sandra
berättade om hur hon lämnade sin fasta anställning på ett internationellt
företag för att jobba med nystartade Tink. Hon menade att det lönar sig att
följa sina ambitioner, och ta en del risker, för att få jobba med det man
verkligen vill.
Sedan pitchade tre entreprenörer sina affärsidéer. Vi
träffade Competence, en ny tjänst för att hitta coacher och terapeuter på
nätet, 30-minute MBA som erbjuder användbara och lättfattade sammanfattningar
av affärslitteratur, och Berries by Astrid som säljer smoothies i
varuautomater. Publiken ifrågasatt deras affärsplaner och kom med konstruktiv
feedback.
SUP 46 är en mötesplats och kreativ plattform för den
svenska start-up-scenen.
/Jelena
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar