Colette Henry delade ut pris till Gry Agnete Alsos, Elisabet Ljunggren och Ulla Hytti under Dianakonferensens galamiddag. |
Första dagen av Dianakonferensen avslutades med en middag på Operaterrassen. Utsikten över Slottet och Stockholms
ström var minst lika uppskattad som maten. Under kvällen presenterades
konferensens bästa artikel. Vann gjorde artikeln ”Jacks and Jills of all
trades: implications for firm innovativeness” av Robert Strohmeyer, Vartuhi Tonoyan och Jennifer Jennings.
Jennifer var på plats för att ta mot priset.
Även International Journal of Gender and Entrepreneurship
delade ut ett par priser, bland annat till Ulla Hytti, Gry Agnete Alsos och
Elisabet Ljunggren.
De glada vinnarna presenterade sin forskning under det
sista parallella seminariepasset som inledde dag 2 av konferensen. I artikeln
”Three ways of claiming the family business – women taking over family
businesses” visar de att det fortfarande i högsta grad finns ett glastak för
kvinnor i familjeföretag. I många fall räknas kvinnor inte ens som möjliga
arvtagare till ett familjeföretag, varken som ägare eller som aktiva på högre
positioner. De berättade bland annat om en pappa som delade in företagets
ägande i A- respektive B-aktier. A-aktierna, som gick till sönerna, berättigade
till rösträtt i företaget, medan B-aktierna utan rösträtt gick till döttrarna.
Effekten blev alltså att han delade in sina barn i ett A- och ett B-lag.
Under samma session presenterade Susan Marlow en artikel
som gjorde upp med myten om internet som en neutral och öppen plats att göra
affärer på. I själva verket existerar strukturer som ojämlikhet, rasism och en
stereotyp världsbild på internet – precis som i ”den verkliga världen”. Hon
lyfte fram begreppet ”whitewashing the web” som exempelvis går ut på att
icke-vita kvinnor använder ett fejkat namn och någon annans bild när de säljer
något nätet. För att det är det som säljer. ”Det här är chockerande och en
sorts rasism”, sa hon.
Dianakonferensen avslutades med en återsamling i stora
salen. Susan Marlow, tillsammans med Susan Duffy (eller Sue upphöjt till två,
som de kallade sig själva), summerade de två dagarna genom en konversation med
varandra och med konferensdeltagarna. De tog bland annat upp att det är viktigt
att beakta sammanhanget, det finns inga ”one size fits all”-lösningar inom
kvinnors entreprenörskap. Susan M poängterade att diskussionen kring ämnet har nått
en viss mognad, och att ”vi [som forskar inom fältet] kan ha råd att vara
kritiska mot oss själva, utan att för den skull skada oss själva. Hela
entreprenörskapsforskningen avfärdades tidigare. Nu finns entreprenörskapet
överallt, som ett virus”.
Hon menade också att man slås av engagemanget som finns
på den här typen av konferenser. De är ett bra sätt att hålla diskussionen
levande, och kan faktiskt bli ett avstamp till förändring.
/Jonas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar