I går var jag på ett kvällsseminarium här i Almedalen om
innovationstävlingen Smart Living Challenge.
Ämnet var innovation och hållbarhetsfrågor, speciellt inom temat ”move”, alltså
transportsektorn.
Det var ett workshopliknande upplägg, där besökarna
diskuterade kring olika frågeställningar, till exempel vad som gör Sverige
unikt inom innovation. Några tankar som kom upp här var att Sverige har ett bra
och gratis utbildningssystem, att vi gör stora satsningar på klimatinnovationer
och att vi är snabba på att ta till oss ny teknik.
En av inspirationstalarna under kvällen var Mikael Ahlström från bland annat
Hyper Island. Han gjorde en exposé över vad digitala tjänster som Foursquare,
Klout och Facebook betyder för affärsmöjligheter och innovation. Mikael sitter
också i Transportstyrelsens styrelse och har bland annat insyn i projektet som
ska sätta 100 självkörande Volvobilar på Göteborgs gator.
Det stora problemet med projektet är inte tekniken, utan reglerna. Just nu är
det nämligen väldigt olagligt att åka i en bil som ingen kör…
Ahlström nämnde också att bilar i framtiden kommer att prata
med varandra via internet. Frågan är då, vad kommer bilarna att prata om? Ja,
till exempel om trafiksituationen, om de har varit med om en krock till
exempel. Sedan är det säkert många företag längs vägarna som gärna också får
ett ord med i laget i form av ett erbjudande på exempelvis spolarvätska om
bilen säger att den håller på att ta slut…
/Jonas
/Jonas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar