Mats Williander och Thomas Nyström. |
Häromdagen arrangerade vi den sista – välbesökta –
Estradföreläsningen för våren. Vi hade bjudit in Mats Williander och Thomas Nyström för att presentera sin
forskning om cirkulära affärsmodeller.
Under föreläsningen framhöll de vikten av att ändra vårt
konsumtionsmönster. Med dagens tillväxt ökar resurskonsumtionen – och därmed
avfallet – lavinartat. I en traditionell linjär affärsmodell gäller det att
maximera vinsten vilket medför att billiga produkter med kort hållbarhet
tillverkas i låglöneländer. När de går sönder är det oftast dyrare att reparera
än att köpa nytt, och då köper man såklart en ny produkt.
I en cirkulär affärsmodell är avsikten istället att
återanvända så mycket värde som möjligt i produkterna. Man kan återanvända,
renovera, återtillverka och slutligen mala ner dem och tillverka nya varor.
Föreläsarna menar att vi behöver uppnå en
resurseffektivisering på 80 procent, och det är faktiskt görbart. Men då behövs
en förändring av kundernas sätt att tänka. Vi måste acceptera en affärsmodell
där man som kund får tillgång till en produkt, istället för att köpa den och
äga den.
Redan i dag finns framgångsrika former av delandeekonomi,
ett exempel på en sådan modell är bilpooler. Men när förarna inte är ägare
finns en risk att de är ovarsamma. Då kan slitaget på bilarna öka och det blir
nödvändigt att byta ut dem snabbare än om de var privata fordon. Om man kunde
tillhandahålla mer hållbara bilar skulle resursutnyttjandet bli mycket
effektivare.
Att gå från linjärt till cirkulärt kräver ofta ganska
mycket av företaget. Dels behövs logistik för att hantera återflöden, dels fler
anställda för att återanvända produkterna. Det kan bli kostsamt. Men
skatteväxling i form av högre skatt på råvaror och lägre skatt på arbetskraft
skulle kunna lösa det problemet.
Det finns även andra utmaningar med cirkulära
affärsmodeller. Kunderna ändrar beteende och produkten blir omodern eller onödig.
Teknologier ändras också i en rasande takt och medför att det till sist inte
går att använda produkterna längre. Men genom att öka kunskapen om utmaningarna
och möjligheterna med en cirkulär affärsmodell kan man hitta lösningar för
problemen.
Nyström och Williander bjöd in tillverkningsföretag att
ingå i ett nytt projekt: ”Designmetoder för estetiskt, funktionellt, tekniskt,
socialt och ekonomiskt adaptiva produkter”. Låter det intressant? Mejla
thomas.nystrom@viktoria.se om du vill veta mer.
Jag hoppas att det går snabbt och smidigt att ställa om
till cirkulära affärsmodeller och säger som föreläsarna sa avslutningsvis: ”Det
är bråttom”. De här förändringarna kan ge oss en tidsfrist för att lösa
miljöproblemen. Men tillväxten kommer ändå att orsaka stora problem i framtiden
så ”keep up the good work”!
Vill du se hela den spännande föreläsningen? Den finns nu i vårt webb-tv-arkiv
/Helene