Hur lång är världens längsta buss? Vilken är världens
största gräsmatta? Var finns världens största studsmatta? Vem har världens
största öga?
I förra veckan hade jag en lyxig heldag på mitt barns
förskola. Jag blev pepprad med frågor. 5-6-åringarnas vetgirighet tog liksom
aldrig slut. Och frågorna var så svåra att jag var tvungen att svara ”jag vet
inte” titt som tätt. En unge kollade på mig och sa lite besviket: ”Men… du har
väl gått i skolan?” Det har jag förstås. Men jag har inget minne av att vi fick
läsa så mycket om världens största studsmattor…
Den här förskolan är verkligen toppen. Pedagogerna sätter
projektteman utifrån barnens intressen. Barnen får själva formulera
frågeställningar, söka information och pröva sina hypoteser. Jag har aldrig
hört ordet ”entreprenörskap” nämnas på förskolan, men det känns som att
arbetssättet ligger mycket nära det entreprenöriella lärandet.
Under våren tog förskolegruppen avstamp i några barns
stora intresse för fossiler, och har via det lärt sig om bland annat
dinosaurier, däggdjur, grottmålningar, blodpest och Bellman. De har besökt
muséer, studerat naturen, skapat nedfrysta dinoägg, frågat experter, gjort
forntidsfilm, spelat teater och blivit guidade i Gamla Stan. Projektet som
startade i frågan ”Hur började livet på jorden?” har nu mynnat ut i ”Hur levde
man i Stockholm förr i tiden?” Det ska bli mycket spännande att gå på
vårvernissage och se vilka svar som barnen har jobbat fram.
Efter sommaren börjar min unge i skolan, och jag tänker
på det som Bengt Johannisson brukar säga: Att skolan dödar barnens medfödda entreprenöriella förmågor. En
otroligt deppig bild! Jag håller tummarna för förändring i rätt riktning. Och
jag hoppas att den nyfikenhet och kunskapstörst som barnen har med sig in i
grundskolan ska räcka en bit in på mellanstadiet, åtminstone.
/Åse
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar