Alla kan träna upp sina entreprenöriella förmågor. Därför
är det också vettigt att satsa på utbildning i entreprenörskap. Det var en av
slutsatserna på gårdagens Estradföreläsning med Mats Lundqvist och Karen
Williams Middleton från Chalmers entreprenörskola.
Visst, man kan hävda att de talar i egen sak. Men det här
är inte något de bara säger. Förutom att de har drivit entreprenörskola i snart
20 år, har de även forskat om ämnet. Utifrån det menar de att entreprenöriellt
lärande rymmer en jättepotential på alla nivåer – både i termer av
kompetensutveckling och värdeskapande.
Och värdeskapandet behöver inte handla om ekonomiskt
värde. Det kan lika gärna vara socialt, eller kulturellt. Det är lärarna på
Chalmers entreprenörskola är noga med att poängtera för sina studenter. En
viktig del i deras utbildningskoncept är att det ska vara mer än bara kognitivt
lärande. Ett sant entreprenöriellt lärande måste även handla om att handla, och
om känslomässigt lärande.
Mycket går ut på att slänga sig ut och verkligen ta sig
an verkligheten. I slutändan är förhoppningen att man ska känna sig mer
entreprenöriell, att man ska våga mer. Om man startar företag eller inte,
spelar mindre roll.
Mats och Karen snuddade också vid ett annat aktuellt
ämne. De poängterade vilken kraft det finns i att skapa något tillsammans, och
vilken potential skapandet och det entreprenöriella lärandet kan ha i
samhällsutmaningar som exempelvis integration. Om det sedan blir ett företag på
kuppen, är det såklart ytterligare ett plus. Ett sådant exempel är
Sjumilakokboken som har tagits fram av elever på
Sjumilaskolan i Biskopsgården, Göteborg. Projektet går ut på att skapa en
internationell kokbok, den är skriven på 11 språk, som visar på mångfalden som
finns på skolan – och samtidigt öka elevernas stolthet över sitt kulturarv. Här
snackar vi värde!
Hela föreläsningen, som även var en del av Sveriges GEW-firande, finns att se som webb-tv. Och här kan du läsa mer om
entreprenörskap i utbildningen.
/Jonas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar