|
Nicklas Mattsson, Katarina Bonde och Winslow Sargeant. Foto: Sofia Ernerot. |
I går genomförde vi, tillsammans med Näringsdepartementet
och Amerikanska ambassaden i Stockholm, den tolfte upplagan av
Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum. Det som
började som en kul konferensidé (”vad sägs om att svenska och amerikanska
investerare, entreprenörer, policymakare och annat företagsintresserat folk
möts och utbyter erfarenheter?”) har vuxit till en riktig följetong. Och
intresset för kunskapsutbyte och nätverkande kring entreprenörskapsfrågor har
inte mattats av – tvärtom! Vi har inte slutsiffran för årets konferens ännu,
men runt 250 personer var anmälda.
Efter att Magnus hälsat alla välkomna höll Robert
Gilchrist, Chargé d'Affaires på Amerikanska ambassaden, ett kort anförande. Som
hans titel skvallrar om är han just nu ansvarig för verksamheten på ambassaden
– i väntan på den nya ambassadören. Hon heter Azita Raji och fick sitt
godkännande av senaten alldeles nyligen. Förhoppningsvis anländer hon till
Stockholm i mars.
- Azita Raji blir den första kvinnliga ambassadören som
vi har haft i Stockholm. Hon är från norra Kalifornien, aktiv inom
startupscenen och älskar att diskutera innovationsfrågor, berättade Robert
Gilchrist.
Han konstaterade att det finns starka band mellan Sverige
och USA, inte minst när det gäller handelsutbyten. USA är den femte största
investeraren i Sverige, och Sverige just nu den elfte största investeraren i
USA (”Men efter i dag förväntar jag mig att ni kliver upp på tionde plats”,
skämtade Gilchrist).
Flera initiativ pågår för att förenkla export och
etableringen av nya företag mellan länderna. Robert Gilchrist nämnde de
pågående
TTIP-förhandlingarna, Arlandas ansökan om att
införa
amerikansk inresekontroll,
samt
SelectUSAs verksamhet.
Dagens moderator var Nicklas Mattson, chefredaktör för
tidningen Entreprenör och sjubarnsfar. Det sista framhöll han själv som
kvalificerande för dagens jobb:
- Jag är bra på att guida folk genom livet, och i dag ska
jag guida er, sa Mattsson.
Han bjöd upp Signhild Arnegård Hansen, grundare av
Svenska Lantchips, och Michael Layne, chef för Amerikanska ambassadens
ekonomiska enhet, på scenen för en diskussion om TTIP. Det står för
Transatlantic Trade and Investment Partnership och är ett planerat
frihandelsavtal mellan EU och USA. Kritiserat av vissa, efterlängtat av andra.
Arnegård Hansen arbetade i sin tidigare roll som ordförande för Svenskt
näringsliv aktivt för att TTIP skulle bli verklighet. Som företagare ser hon
flera fördelar:
- Det handlar inte bara om slopade kostnader och hinder,
utan också om en attitydförändring hos båda parter. Vi producerar i både
Sverige och USA och för oss vore det värdefullt med gemensamma standarder. Då
skulle vi slippa göra alla produkttester två gånger, sa Signhild Arnegård
Hansen.
Hur skapar man ett entreprenörsklimat i världsklass?
Panelen som fick i uppdrag att besvara den frågan bestod av Katarina Bonde,
företagare och styrelseproffs, Clare Fairfield, ordförande Venture Capital
Institute, och Winslow Sargeant, vd S&T.
- Entreprenörer vill kontrollera sitt eget öde. Det är viktigt
att förstå att små och stora företag har helt olika behov av bland annat
arbetskraft, finansiering och regelverk, sa Winslow Sargeant som åren 2010–2015
hade i uppdrag av president Obama att slå vakt om amerikanska småföretags
intressen.
- Jag har pratat med så många småföretagare som känner
sig exkluderade från samtalen. De menar att reglerna är utformade efter
storföretagens förutsättningar. Politiska beslutsfattare måste bli bättre på
att bjuda in småföretagarrepresentanter, och lyssna på vad de har för behov,
fortsatte han.
Att kommersialisera ny teknologi är en utmaning,
konstaterade Sargeant. Många företag får finansiering för att komma igång, men
fastnar sedan i den ”finansiella dödsdalen” för att de saknar medel för att
kunna expandera. Då kan statliga medel behövas, för att ge företaget en skjuts
ut ur dödläget, menade han.
- Det finns ett uttryck som jag ofta återkommer till:
”Forskning handlar om att förvandla pengar till kunskap. Och innovation handlar
om att förvandla kunskap till pengar”, sa Winslow Sargeant.
Katarina Bonde och Clare Fairfield har båda rest fram och
tillbaka mellan USA och Sverige de senaste åren, och har god kännedom om båda
länderna. De var eniga om att en stor förändring har skett i Sverige – till det
bättre.
- Tidigare var inställningen i Sverige att det är jobbigt
och svårt att starta företag. Jag flyttade till Seattle och blev överväldigad
av företagsamheten där. Men så kom jag tillbaka till Sverige och började göra
affärer här för tio år sedan. Jag märkte en stor förändring då, och det har
hänt ännu mer sedan dess, sa Katarina Bonde.
- Att få tidig finansiering är faktiskt inte så svårt som
folk tror, vi har ett fungerande ekosystem för det. Däremot är det lite svårare
att få finansiering i senare stadier. Men den stora förändring som har skett de
senaste 20 åren är att attityden till entreprenörskap har förbättrats. Och det
tror jag är den enskilt viktigaste faktorn för startups, fortsatte hon.
- Sverige har varit framgångsrikt när det gäller att få
fram innovationer. Men framgången handlar ju egentligen om två saker: Att
starta de företag som bör startas, och att inte starta de företag som inte bör
startas, sa Clare Fairfield.
Han menade att det finns en tid för entusiasm och
påhejande, för att få saker att hända. Men sedan behövs också viss
eftertänksamhet, och kritisk utvärdering.
- Entreprenörskap ska inte betraktas som ett evenemang,
det gäller att bygga företag och system som håller för många år framöver. It’s
about the landing, not the launch, sa Fairfield.
Morgonpasset på Sweden U.S Entrepreneurial Forum
avslutades av Mehrdad Mahdjoubi, grundare av Malmöföretaget
Orbital Systems. Han delade med sig av sin startupsaga som
började när han var student och jobbade i ett projekt på Nasa.
- Att åka till Mars är inget problem. Det svåra är att
överleva på Mars tills det går att åka hem igen, och det kan dröja fem år. Till
dess måste du kunna sova, äta och tvätta dig. Sådana problem försökte vi lösa
på Nasa, och jag blev inspirerad, sa Mahdjoubi.
Han berättade att en vanlig dusch tar tio minuter, och
det går åt 150 liter varmvatten. Inte så miljövänligt, med andra ord. Orbital
systems har utvecklat en metod för att direkt rena vattnet så att samma fem
liter kan loopas under ett duschtillfälle. Och en sådan spejsad duschupplevelse
kan man alltså få i dag, här på jorden.
- Vi har kontor i Malmö, Berlin och Palo Alto. Våra
duschar finns installerade bland annat på sjukhus, som gärna vill minska risken
för legionärssjuka, och på en spaanläggning i Danmark.
Företaget inriktar sig på ”Teslamarknaden” – teknikvänner
som tänker på miljön. Men innan man kan satsa på Kalifornien är det en del
byråkratiska kvarnar som måste mala.
- Vi har en funktionell produkt och vi har intresserade
kunder. Juridiskt sett är det egentligen inget som stoppar oss, men vi måste
uppfylla branschkraven, sa Mehrdad Mahdjoubi.