Foto: Sofia Ernerot. |
Panelen bestod av Faz Bashi, Life Science Angels,
Katarina Bonde, Kubi, Kimberlie Cerrone, Tiatros, Kerstin Cooley, MOOR Capital,
Sara Hanks, CrowdCheck, och Winslow Sargeant, S&T. Flera av dem har
erfarenheter från båda sidor av bordet: De har sökt finansiering som
entreprenörer, och de har suttit som investerare och värderat idéer och
kapitalbehov.
Så hur bör då entreprenörer bete sig för att fånga
investerares intresse? Och vad bör de undvika? Panelen hade många tips, men var
eniga om den viktigaste principen: Ärlighet varar längst.
- Var väldigt uppriktig när du presenterar potentialen i
din idé. Det är den gyllene regeln. Det sista vi vill är att det kommer upp en
massa nya saker under due diligence-processen, sa Faz Bashi.
- Uttrycket ”Fake it ’til you make it!” gäller verkligen
inte här. Det är en jättedålig idé att försöka lura sina investerare. De kommer
att ta reda på hur det ligger till, sa Sara Hanks.
- Och som entreprenör är det viktigt att du har koll på
ditt pappersarbete och dina siffror. Det låter kanske trist, men det ser inte
bra ut om allt är en enda röra, la hon till.
- Få det inte att låta som att din teknologi eller
produkt är fullständigt unik, att det inte finns några konkurrenter. Det säger
mig bara två saker: Antingen har du inte koll på din bransch, eller så finns
det inget behov av produkten. Relationen mellan investerare och entreprenör är
som ett äktenskap, och man vill att det ska hålla, sa Winslow Sargeant.
- Och något som verkligen är avtändande är när
entreprenören börjar dissa konkurrenternas teknologi eller produkt. Undvik det,
fortsatte han.
Det entreprenöriella teamet är otroligt viktigt för
investerare. Att satsa pengar på en ensam entreprenör är mycket ovanligt –
risken att hen blir sjuk eller råkar ut för något som gör att företagandet
stannar upp är helt enkelt för stor. I teamet behöver olika kompetenser finnas
på plats, och åtminstone en person måste vara en duktig presentatör. Att ta in
en extern, vältalig person för att representera företaget är ingen bra idé.
- Jag investerar i människor och idéer. Teamet måste
kunna presentera vad de gör. Och jag uppmuntrar till att ta med teknikchefen,
hur nördig han eller hon än må vara, sa Kerstin Cooley.
- Även om du inte är en bra presentatör är du en del av
teamet. Och som investerare vill du ha tillgång till hjärnorna bakom idén, sa
Winslow Sargeant.
- Entreprenörskap är svårt, det krävs en speciell sorts
hjärna och personlighet. Men det är definitivt något man kan lära sig! Att söka
finansiering är inte en enskild händelse, det är ett pågående förlopp. Och som
investerare vill jag bygga relationer, vänskap och förtroende. Det tar tid och
handlar om personkemi. Förvänta dig inte att jag ska skriva ut en check på vårt
första möte, sa Faz Bashi.
- Som entreprenör måste du nätverka och hålla koll på
folk hela tiden. Jag kom till San Fransisco och kände inte en själ. Jag fick
tillbringa ett år med att äta frukost, lunch, fika och gå på mottagningar för
att lära känna alla – för jag visste ju inte vem jag skulle komma att behöva,
eller när, sa Katarina Bonde.
Att investerare lägger ner mycket möda på att hitta
”rätt” entreprenör är förståeligt. Men vad många kanske inte tänker på är att
entreprenören bör ägna lika mycket energi åt att hitta ”rätt” investerare. För
att öka sina chanser till finansiering är det också viktigt att förstå hur
riskkapitalisternas arbetsår ser ut. Få vill till exempel dra igång nya projekt
inför storhelgerna.
- Jag är jättenoga med vem jag väljer att ta in i mitt
företag. Jag har backat från vad som kunde ha varit fantastiska
investeringsmöjligheter, för det har inte känts rätt. Jag vill bygga ett bra
företag, sa Kimberlie Cerrone.
- Gör due diligence på investerarna, på samma sätt som de
gör på ditt företag. Ni ska tillbringa mycket tid ihop, sa Kerstin Cooley.
- Det enklaste sättet att göra due diligence är att helt
enkelt plocka upp din telefon. Använd ditt nätverk, sa Faz Bashi.
- Att söka finansiering är egentligen som vilken
försäljning som helst. Gör en lång lista över tänkbara ”kunder”. Vilka tillhör
målgruppen? Rikta in dig på de mest intressanta, och arbeta dig neråt på
listan, sa Katarina Bonde.
- Och när du träffar investerare, tänk på att vi alla är
narcissister. Säg något som visar att du vet vad jag är intresserad av, sa Winslow
Sargeant.
- Ja, kolla upp oss på Linkedin! Då får du till exempel
reda på att jag är extra intresserad av att lösa problem som rör autism. Men
akta så att du inte framstår som en stalker, skämtade Faz Bashi.
- I Silicon Valley är det fortfarande mycket viktigt att
bli introducerad av någon, det funkar inte att bara dra iväg ett mejl till en
investerare som man vill träffa. Advokater kan fungera som en mellanhand och
lägga in ett gott ord för dig, sa Kimberlie Cerrone.
- Det är samma sak här i Sverige, en så kallad ”warm
introduction” är att föredra. Och Sverige är så litet att det är lätt att prata
med någon som känner någon, sa Kerstin Cooley.
- Om jag sökte en affärsängel skulle jag titta efter
någon som redan har varit aktiv inom min bransch. Han eller hon har erfarenhet
av att hjälpa företag som mitt, och kan hitta lämpliga jurister och kunder. Att
ängeln intresserar sig för mitt fält visar på en passion – det handlar inte
bara om pengar, sa Winslow Sargeant.
/Åse
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar