Årets Global Entrepreneurship Week hålls 14–20 november.
Men under GEW-paraplyet ryms flera globala entreprenörskapstävlingar som redan
har dragit igång. En av dem är Startup Open som varje år lyfter fram 50 av
världens mest framgångsrika startups. I förra årets Startup Open fanns svenska
Lizer Group bland vinnarna. Dessutom listades företaget av CNBC som en av
världens 20 hetaste startups. Vi bad Karl Lillrud, grundare och vd för Lizer
Group, att berätta hur det går för företaget nu ett år efter att de deltog i
Startup Open. Nedan finns hans gästblogg. OBS: Missa inte årets Startup Open
med deadline 30 september. /Jelena
Efter Startup Open har det hänt otroligt mycket så jag
vet inte riktigt var jag ska börja, men låt oss helt enkelt bara dyka rakt in:
Det har inte varit någon promenad i parken. Det har varit högt tempo med många
korta och kritiska deadlines. Men det har också varit ett år av framgångar.
Strax efter att vinnarna i Startup Open tillkännagavs
fick vi en otrolig utmärkelse som resultat av tävlingen: nyhetskanalen CNBC
publicerade en artikel med världens 20 hetaste startups – där vi fanns med. Då
hette både företaget och vår konsumentprodukt Pricelizer, något som vi insåg
att vi behövde åtgärda. Så föddes namnet Lizer Group.
Att vi låg med på listan över världens 20 hetaste
startups kom som en total överraskning och investerare började jaga oss från
hela världen. Investerare som vi i dag har en dialog med för att se på vilket
sätt, och med vilka, vi vill samarbeta. När vi närmare undersökte hur vi hade
lyckats få denna enorma publicitet visade det sig att CNBC hade tittat på just
de 50 vinnarna i Startup Open. Vi var för övrigt även det enda svenska
företaget på den lista CNBC gick ut med i sin artikel.
Tävlingar tar tid, det måste man inse. Men det är tid som
absolut är värd att investera, till en viss punkt. Inte minst för all den PR
man kan få. Efter dessa två fantastiska resultat valde vi att lägga mindre tid
på tävlingar och mer tid på att bygga vår produkt och vårt företag.
Att vi som svenskt företag syns i globala tävlingar som
Startup Open är en viktig del i att synas i rätt sammanhang. Det bidrar också
till att omvärlden hålls uppdaterad kring att Sverige fortsatt levererar
världsledande innovationer och har en stark startup-community.
Vi ser just nu inga hinder, bara spännande och
utvecklande utmaningar. Som alla startups har vi såklart haft utmaningar, men
för varje utmaning blir vi bara starkare och mer erfarna. Ibland kan
utmaningarna kännas överväldigande. Då gäller det att inte förblindas utan att
fokusera på delmål och fira varje framgång på det sätt som passar dig.
En av de bästa känslorna under året var när vi i
september äntligen laddade upp vår första version av konsumentprodukten
Pricelizer till Appstore och Google Play. Pricelizer gör det möjligt för dig
som konsument att bokmärka vilken produkt som helst som du kan hitta på nätet
via din vanliga webbläsare. Vi talar sedan om för dig när priset förändras, du
kan till och med bestämma vilket pris du vill att varan ska gå ner till så
informerar vi först när priset har gått ner till exempel 25 procent.
Vi beslutade att lansera i Sverige som första land för att testa med ett land där man är nyfiken och intresserad av nya lösningar. Under hösten kommer vi självklart expandera vidare i flertalet länder.
Vi beslutade att lansera i Sverige som första land för att testa med ett land där man är nyfiken och intresserad av nya lösningar. Under hösten kommer vi självklart expandera vidare i flertalet länder.
Vi försöker ta tag i alla utmaningar i ett tidigt skede.
Tanken är att vi då får möjligheten att förbättra och optimera steg för steg, i
stället för att göra allt på samma sätt och på samma gång. Då minskar också
risken att man gör misstag i flera länder samtidigt.
Vi har en distribuerad organisation, för att bli
effektivare och för att få möjlighet att arbeta med just de personer som vi har
behov av för tillfället – till det pris som vi har möjlighet att betala.
I vissa fall handlar det om en prispressad situation, men
lika ofta handlar det om möjligheten att öka effektiviteten genom att arbeta
med teammedlemmar i olika tidszoner. Då kan vi arbeta effektivt under 24 timmar
per dygn i stället för de normala 8 timmarna. Jag arbetar själv inte normala
arbetstider och det är då en styrka att teamet arbetar på ett överlappande
sätt. Vi får därmed en mycket hög leveranskapacitet och det är något som
genomsyrar vår organisation.
Vi håller nu på för fullt med att förbereda företaget för
flytten till Silicon Valley, där vi kommer ingå i det tillvätfokuserade
programmet TINC som sponsras av Vinnova.
Det är ytterligare en enorm möjlighet för oss att göra
ett starkt avtryck. Det skapar fokus, energi och vårt team ser verkligen hur vi
fortsatt expanderar och satsar på att bli en global spelare. Vi har tidigare
arbetat bootstrappat med begränsade resurser, men arbetar nu aktivt med att få
in kapital. Och vi har alltså blivit kontaktade av flera intresserade VC-bolag
och affärsänglar.
Marknaden börjar nämligen bli mogen för att förstå
problemet som vi löser, något som alltid är en utmaning när man lanserar en ny
tjänst som mottagaren inte kan kategorisera direkt. Vi missuppfattas ofta för
att vara en ny typ av prisjämförelsetjänst. Det är dock helt fel. Vi arbetar
med big data, dataanalysmodeller och med hantering av konsumentdata på
detaljnivå. I korthet: Vi är den tjänst som kommer att göra det möjligt för
e-handeln på global nivå att öka sin conversion rate (hur stor andel av
besökarna på en sajt som faktiskt handlar) från 2 procent till 4 procent.
/Karl Lillrud
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar