tisdag, oktober 18, 2016

”De bästa entreprenörerna kan välja sina investerare”

Staffan Helgesson. Foto: Sofia Ernerot.
Det sista plenumpasset på höstens Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum innehöll två mycket intressanta diskussioner. I den första samtalade den svenska riskkapitalisten Staffan Helgesson, Creandum, med den amerikanska affärsängeln Faz Bashi, Life Science Angels.

Rubriken var ”Entrepreneur friendly angels and VCs – do they exist?” och en av underfrågorna handlade om hur man som entreprenör undviker att bli lurad av investerarna.

- Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Allt handlar om relationer, vänskap och tillit, sa Faz Bashi.

- De fem viktigaste orden i den här branschen är: ”Snälla, kan du hjälpa mig?”. Om jag vill veta något om ett gäng entreprenörer pratar jag helt enkelt med deras revisor eller advokat. Eller så ringer jag min kompis Clare Fairfield och frågar vad han tror. Det är den enklaste formen av due diligence, fortsatte han.

- De bästa entreprenörerna kan välja sina investerare, i stället för tvärtom, konstaterade Staffan Helgesson.

Han pratade också om vikten av att investera lokalt, att ta referenser och prata med folk. Då undviker både entreprenörer och investerare att göra dåliga affärer.

- Vi investerar i människor – inte i idéer, sa Helgesson.

Diskussionen handlade även om det omöjliga uppdraget att ”satsa på vinnaren” och känna igen en enhörning när man ser den. Venture capital-bolag får in så enormt många ansökningar, och av de entreprenörer som passerar nålsögat och faktiskt får finansiering blir försvinnande få en succé.

- Om din investeringsportfölj är för tunn kommer du inte att lyckas. Statistiken visar att du bör ha åtminstone 15 företag i portföljen. Se till att du är en investerare som entreprenörer vill jobba med. Investera inte ensam, men inte heller tillsammans med alldeles för många. Och dessutom behöver du ha bra tajming, bra folk omkring dig och ordentlig medvind, rådde Staffan Helgesson.

Caroline Walerud, Charlotta Tönsgård och Johan Attby. Foto: Sofia Ernerot.
Konferensens sista diskussion fördes under rubriken ”An entrepreneur’s view on similarities and differences between Sweden and the U.S.”. I panelen satt entreprenörerna Johan Attby, Fishbrain, Charlotta Tönsgård, Mindoktor.se, och Caroline Walerud, Volumental. Alla tre har erfarenheter av att verka i Sverige och USA, och har fått uppvaktats av både svenska och amerikanska investerare.

Attby, Tönsgård och Walerud delade med sig av råd till både policymakare och entreprenörer. Från publiken fick de en fråga om vad de skulle vilja förändra i det svenska, entreprenöriella ekosystemet om de hade ett magiskt trollspö:

- Jag skulle vilja se större flexibilitet i det svenska systemet. En förändrad inställning till hur vi ser på arbete, att flytta mellan olika företag, att följa olika karriärvägar. Mycket bygger fortfarande på att man ska ha en fast anställning, sa Charlotta Tönsgård.

- Vi har svårt att anställa och behålla de talanger vi behöver. Den kompetens vi har behov av finns över hela världen men Migrationsverkets regelverk är tidskrävande. Jag hörde någonstans att vi saknar 200 000 kodare – bring them in, sa Caroline Walerud.

- Beskattningen av optioner är ett stort problem. Den måste sänkas, för startups kan aldrig tävla med de löner som Spotify eller Klarna betalar ut, sa Johan Attby.

Magnus Aronsson modererade diskussionen, och bad avslutningsvis om några snabba tips från entreprenörerna:

- Var inte rädd för att be om hjälp. Håll dig nära kunderna, skaffa en djup förståelse av deras behov. Och älska din produkt, sa Walerud.

- Man ångrar nästan aldrig att man släppte taget om relingen. Gör det och följ med i det som händer, sa Tönsgård.

- Hitta en stor marknad. Jag hatar små marknader! Visst kan man tjäna pengar även på små marknader, men det kräver perfektion. Därför är det bättre att fokusera på en jättemarknad, sa Attby.

Stort tack till alla talare, deltagare och partners som bidrog med sina kunskaper och erfarenheter under dagen! Denna trettonde upplaga av Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum arrangerades av ESBRI och USA:s ambassad i Sverige. Huvudpartner var Vinnova. Mediepartner var tidningen Entreprenör. Nätverkspartners var American Chamber of Commerce in Sweden, The American Club of Sweden och The Swedish-American Chambers of Commerce.

Se talarpresentationer, foton och webb-tv från dagen.

/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar