Delar av teamet bakom New Juice. |
I dag var jag på den årliga mässan ”Entreprenörskap på riktigt”,
arrangerad av Ung Företagsamhet. Massor av gymnasieungdomar visar upp kreativa
och inspirerande affärsidéer under två dagar. Uppfinningsrikedomen är stor och
jag passade på att prata med några av de unga företagarna. Alla jag fick
kontakt med var säkra på att de skulle fortsätta att driva företag även efter
studierna, vilket är jätteroligt. Då blir det ju verkligen entreprenörskap på
riktigt.
Flera av årets företag fokuserar på hållbarhet genom att
tillverka och sälja smycken och låta en del av vinsten gå till välgörande
ändamål. Ett exempel är Wings Youth där 100 procent av vinsten går
till en organisation som hjälper gatubarn i Brasilien med mat, vatten och
kläder. Humanity Drop säljer
också egentillverkade smycken och bidrar till Wateraid, en organisation som skänker rent vatten till
behövande länder.
Andra fokuserar på hälsa: Gainzo tillverkar egenproducerade sötsaker
för den hälsomedvetna godisgrisen. Green Meal säljer
nyttiga och goda energibars.
New Juice tar hänsyn till både hållbarhet och hälsa. De tillverkar färsk, nyttig juice av
frukt som annars slängs på grund av skönhetsskavanker. De visade glatt upp
juicepressen som de använder för att tillverka fyra smaskiga och fräscha smaker
och de har en slogan som jag verkligen gillar. ”Never waste great taste.”
Jag håller med!
/Helene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar