2013 är Sverige ordförande för nordiska ministerrådet och
en rad olika events genomförs. I går började konferensen ”What will the Nordic business environment look like in the future?” i Stockholm. Under två dagar diskuteras frågor som ska fungera som inspel till
arbetet med att utforma ett nordiskt samarbetsprogram för innovations- och
företagspolitik.
En rad bra talare och intressanta diskussioner runt
borden gjorde det till en givande eftermiddag och kväll. Några saker som jag
vill lyfta fram är att det, enligt Andrew Wyckoff, chef för Directorate for
Science, Technology and Industry vid OECD, har blivit svårare att mäta var värdet
skapas i de globala, alltmer komplexa, värdekedjorna. OECD har skapat en sajt
där man kan lära sig mer. Wyckoff betonade även
att tjänster får allt större betydelse för att även addera värde i produkter.
Professor Ivo Zander, Uppsala universitet, konstaterade
att Norden står inför större utmaningar än vi tror. I dag är våra
huvudmarknader den gamla världen, d v s Europa och Nordamerika, och inte de nya
snabbväxande marknaderna i t ex Afrika och Asien. Han lyfte även fram att vi
bör tänka mer på vad som är ”good enough” vad gäller innovation och utveckling
av produkter. Det är där den stora marknaden oftast finns. Zander illustrerade
med den kinesiska tv-marknaden där ”good enough”-delen är 62 procent.
Premiummärken står för 13 procent och ”low end” för 25 procent. Frågan är om
ingenjörerna på de nordiska företagen kan tänka sig att jobba med ”good enough”
eller ”low end”? Liknande tankar lyfte han fram under sin Estradföreläsning i
september 2012.
Dagen avslutades med en paneldiskussion med tre ministrar
och tre representanter från näringslivet. Några axplock från den diskussionen:
Näringsminister Annie Lööf betonade hur de nordiska
länderna i allt större utsträckning utmanas av bl a BRIK-länderna (Brasilien,
Ryssland, Indien och Kina). Samtidigt skulle Norden vara den 10:e största
ekonomin i världen om det var ett land.
Just tanken med Norden som ett land fördes fram på olika
sätt av Henrik Skovby, ordförande för Dalberg Group. Han vill se gemensamma
nordiska ambassader runt om i världen, och att varumärket Norden ska
marknadsföras mer.
Vikten av en nordisk nivå lyftes även fram av Petra
Lundström, vice vd på Fortum Oyj. Finansiering av innovativa utvecklingsprojekt
finns på nationell basis, typ genom TEKES och VINNOVA. Men det saknas nordiska
fonder och det är ett hinder för tillkomsten av gemensamma utvecklingsprojekt
över gränserna, menade Lundström.
Inte helt oväntat pläderade David Mothander, Nordic
policy council på Google, för ett större fokus på digital innovation i de
nordiska länderna. Och här kommer konkurrensen, enligt honom, inte från Indien
och Kina utan från närmare håll: Irland, Nederländerna och Storbritannien.
Fredrik Karlström, näringsminister på Åland, ansåg att
det viktigaste för det nordiska ekosystemet för företagande är att fokusera på
vinst. Jag tolkar det som att han menade lönsamhet.
Norges näringsminister, Trond Giske, som tidigare även
varit kulturminister, lyfte fram de kulturella och kreativa näringarna. Det
gjorde även flera av de andra paneldeltagarna, inklusive Annie Lööf. Giske
poängterade att all kultur inte kan vara kommersiell: En del måste stödjas på
annat sätt än på marknaden. Men de som ska vara företagare inom KKN-branschen
måste lära sig att utveckla sin produkt/tjänst, utveckla sin affärsplan o s v.
Precis som vilken annan företagare som helst.
/Magnus
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar