måndag, oktober 10, 2016

Kakor och Hillary-kampanj

Azita Raji, USA:s ambassadör i Sverige. Foto: Sofia Ernerot. 
I tisdags genomförde vi den trettonde upplagan av Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum i Stockholm. Jag misstänker starkt att fler än vi på ESBRI tyckte att det blev en lyckad dag. Den inleddes av USA:s ambassadör i Sverige, Azita Raji. Genom en anekdot om kossor, kakor och tidningar illustrerade hon skillnaden mellan att vara företagare och att vara entreprenör.

- En entreprenör är någon som har en plan, som ställer sig frågan ”Var gör jag affärer?” och utvecklar sin verksamhet. Du kan vara entreprenöriell i allt du gör – ta risker, ha idéer, känna hopp och få saker och ting att hända.

Och med sig själv som exempel – någon som har bott i många länder, med olika sociala, politiska och religiösa skillnader – pratade hon också om vad det är som skapar innovativa människor.

- Mångfald. Jag funderade mycket på vad som är rätt och fel och det gjorde mig förvirrad. Men jag kom slutligen fram till att det finns flera sätt att se på en och samma sak. Och mångfald av olika åsikter har vi gott om i USA. Det är där i krocken mellan ”sanningarna” som innovationen skapas.

Azita Raji har en gedigen karriär bakom sig, bland annat som framgångsrik investerare. Till entreprenörerna i publiken gav hon tips på hur de kan lyckas i USA.

- Vi letade efter entreprenörer med både strategier och ”can-do-spirit”. Vi brydde oss inte om deras cv, bara vad de gjorde just nu och vart de ville. Och vill du till Silicon Valley måste du göra dig av med jantelagen. Du ska inte skryta, det är inte attraktivt, bara sakligt tala om vad du är bra på, sa Raji.

Efter Azita Raji tog Shelly Porges vid. Hon är serieentreprenör, investerare och grundare av ”Entrepreneurs for Hillary”. Hon älskar Sverige och det är hennes åttonde besök här. Hon är i full gång med Hillary Clintons kampanj och räknar med att vinna valet den 8 november. Med sin långa erfarenhet av att starta företag och investera i andra entreprenörer gav hon oss kopplingar mellan presidentkampanjen och en vanlig startup.

- Den 12 april satte kampanjen igång och precis som i en startup, var det första vi frågade oss ”Vilket problem löser Hillary Clinton?” Vi behövde en lösning som skiljde sig från andras och då var hennes 40-åriga erfarenhet och visionen om landets framtid kärnan i vår problemlösning.

Problemet var bara att Hillary Clinton var både känd och okänd för det amerikanska folket i våras när kampanjen startade. Många hade inte koll på att hon har varit en av USA:s mest inflytelserika advokater, eller att hon har varit utrikesminister i Obamas regering. I stället förknippades hon ofta med uppdraget som first lady (1993-2001), Bill och Skandalen på 90-talet.

Teknik är en annan viktig del för startups och en central del även i presidentkampanjen. Exempelvis analyseras vilka budskap som ger bäst gensvar. 

- Vi måste övertyga folket om att Hillary har deras intressen för ögonen. Och göra det genom att appellera till både hjärna och hjärta. Amerikanska folket måste bli kära i Hillary. Som någon sa: ”De kan glömma vad du sa men inte vad du fick dem att känna”. 

Men den mest kritiska punkten som startups och kampanjen har gemensamt är teamet.

- Inget är viktigare än att bygga ett bra team. Idén är grunden men det är relationerna och passionen i gruppen som löser problemet. Vårt team är otroligt!

Shelly Porges menade också att det är få företag som kan överleva utan investeringar och att det är likadant med kampanjen. Det finns även saker i kampanjarbetet som skiljer sig från en startup.

- Som en startup måste du ha stenkoll på vem det är du tävlar med. Men det är annorlunda för oss. Trump är oberäknelig, du vet aldrig vad som väntar med honom som motståndare. En annan faktor som skiljer sig är att vi vet när kampanjarbetet är klart. Den 8 november är det över, det är vårt exitdatum, sa Porges.

Se talarpresentationer, foton och webb-tv från dagen.

/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar