Sandór Albrecht och Lotta Ljungqvist. Foto: Sofia Ernerot. |
Det var en interaktiv session som leddes av ESBRI:s
Magnus Aronsson. Och det är helt klart att storföretagen i dag förstår vikten
av att ta in idéer och innovationer utifrån, att all kunskap inte finns inom
företaget.
- GE är ett stort företag och vi är innovationsdrivna. Vi
vill ha ny teknik och vi inser att vi behöver er utanför för att hitta nya
innovationer. Vi kan köpa din idé och kommersialisera den, särskilt om du vill
nå ut till en global marknad, sa Lotta Ljungqvist.
- Ericsson behöver lära sig mer, skaffa sig andra sätt
att tänka på. The golden days för storföretagen är över och nu kan du som
entreprenör ställa krav. Vi är öppna för det nya och genom satsningar som
Ericsson Garage ger vi entreprenörer en plattform för att utveckla sina idéer
och undersöka sin marknad. Det kan vi hjälpa dig med, konstaterade Sandór
Albrecht.
Tanya Marvin-Horowitz, Clare Fairfield och Faz Bashi. Foto: Sofia Ernerot. |
- Lär känna kulturen, skaffa kontakter och kunskap om hur
man gör affärer i USA innan du åker dit.
- Var noga med att sätta dig in i skatter och andra
regler runt företagandet innan.
- Många försöker etablera sig på den amerikanska marknaden
för tidigt. Det är viktigt att ta kontakt med kunder, investerare och ha några
anställda på plats först.
- Fundera på var i landet du vill etablera dig med tanke
på tidsskillnaden. Det kan bli tufft att befinna sig på västkusten och göra
affärer med Norden. Nio timmars skillnad!
- Var beredd på hård feedback. Du måste kunna förklara
allt för dig själv, annars kommer ingen investerare heller att förstå.
- En investerare investerar inte i alla. Kanske bara i en
av 100…
- Ingen investerare vet säkert vilken affär som kommer
att lyckas.
- Allt handlar om relationer och tillit. Börja bygga!
/Maria
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar