ESBRI har jobbat för att sprida forskningsbaserad kunskap om entreprenörskap sedan 1997. I tidningen Entré skriver vi till exempel om nya avhandlingar. Under årens lopp har vi sett ett ökat intresse från ”mainstreammedierna” när det gäller företagande och innovation. Extra kul är det när de lyfter fram forskare.
Märit Beckeman disputerade vid Lunds universitet i maj. I september intervjuade Hanna henne, och artikeln publicerades i Entré nummer 3-2011. Nu har även Sydsvenskan uppmärksammat Beckemans forskningsresultat om samarbets(o)vilja och open innovation inom livsmedelsindustrin. Bra där!
God fortsättning
/Åse
fredag, december 30, 2011
tisdag, december 20, 2011
Möte med Brzezinski
I förra veckan hade jag nöjet att prata lite med USAs nya
ambassadör i Sverige, Mark Brzezinski. Du som brukar följa vår blogg och andra
aktiviteter känner till att vi i olika sammanhang samarbetar med den
amerikanska ambassaden. Min känsla efter att ha träffat ambassadör Brzezinski
är att vi kan fortsätta att utveckla det arbete som vi haft med hans
föregångare, nu senast Matthew Barzun. Syftet är att fördjupa relationerna
mellan Sverige och USA inom det viktiga område som entreprenörskap och
innovation är.
De senaste åren har den amerikanska ambassaden innoverat
genom satsningar som One Big Thing, SAGA och Embassy Roadshow. Även ökad
öppenhet och närvaro i sociala medier har präglat ambassadens arbete.
Ambassadör Brzezinski fortsätter med det och introducerar sig själv och sina
intressen i ett Youtubeklipp.
Ambassadörsparet Mark och Natalia bloggar också på
Brzezinski Blog.
/Magnus
torsdag, december 15, 2011
Bill Gartner och berättelser om framgång
Bill Gartners föreläsning Entreprenurship and Storytelling var poppis. Det blev så fullt att en del fick sitta i trappan för att kunna ta del av den. |
När historierna dessutom handlar om framgångsrika människor som lyckas skapa sig ett gott liv på sin egen kreativitet, ja då kan man inte låta bli att bli inspirerad.
Berättelserna kan inspirera oss till att göra mer, bli lite modigare och kanske till och med ta ett steg mot drömmen om ett eget företag. Det är historieberättandets största vinst anser Bill Gartner. Hans egna studenter lär sig ofta mer av inbjudna entreprenörerers personliga berättelser än av all hans egen samlade expertis, berättade han. Berättelserna engagerar och lockar på ett helt annat sätt än torra fakta.
- Entreprenörer skriver sin egen berättelse, sa han.
Det är något som många av oss ständigt drömmer om. Att få forma vårt eget öde.
Missade du Bill Gartners föreläsning? Du behöver inte misströsta för det… Du kan ta del av Esbris bambusersändning direkt, eller se den via webbtv inom kort. En skriftlig sammanfattning kommer också upp snart på vår hemsida.
Som julläsning rekommenderar vi Bill Gartners favoritförfattare Malcolm Gladwell. Bill nämnde Outliers, berättelser om framgångsrika entreprenörer och de faktorer som hjälpt dem framåt. På svenska heter boken Framgångsfaktorn.
Bill Gartners eget project, Acorn, är också läsvärd. Det är en publikation fylld med historier om hur företagare kommit igång och förverkligat sina drömmar.
EDIT: Läs även Entreprenörs artikel Fler entreprenörer med hjälp av storytelling.
/Hanna
onsdag, december 14, 2011
Beredning ger råd till FoI-proppen
I slutet av sommaren tillsatte regeringen en ny
forskningsberedning. Uppdraget är att fungera som rådgivande organ till
regeringen när det gäller forskningsfrågor. Medlemmarna kommer från olika delar
av forskarvärlden och näringslivet. Ordförande är utbildningsminister Jan
Björklund.
Charles Edquist, professor i innovation vid Lunds
universitet, är en av dem som ingår i beredningen. Vi ställde några frågor till
honom efter beredningens första möte i mitten av november:
1. Vad ska ni göra i forskningsberedningen, och hur
kommer ni att arbeta?
Vi ska i första hand vara rådgivande till regeringen vid
arbetet med att ta fram den forsknings- och innovationspolitiska propositionen
som kommer 2012. Genom denna fördelas ungefär 30 miljarder kronor eller en procent
av BNP – en ansenlig summa!
2. Hur gick första mötet?
Diskussionerna skedde i en väldigt öppen och konstruktiv
anda. En viktig fråga gällde forskningens resultat och kvalité, hur detta ska
kunna mätas och hur de offentliga resurserna ska kunna fördelas på grundval av
kvalitetskriterier. Betydelsen av akademiskt ledarskap och avveckling av
forskning av låg kvalité betonades också.
3. Vad hoppas du själv bidra med?
Just kvalitetsfrågorna intresserar mig i hög grad. Här
slår citeringsanalysen igenom på bred front i alla sammanhang – internationellt
och i Sverige. Citeringsfrekvens är i sig ett mått på kvalité och påverkan,
vilket inte publikationer är. Publikationer som inte läses och citeras är i
stort sett meningslösa. Men de flesta citeringsanalyser som nu görs tar endast
en bråkdel av alla existerande citeringar i beaktande och genomför analysen på
en relativt hög aggregationsnivå. Det vore bättre att beakta alla slags
citeringar och utveckla citeringsanalys på individnivå (och sedan aggregera).
Ett sådant system skulle kunna vara enkelt, effektivt, i princip kostnadsfritt,
kraftfullt, transparent, legitimt, demokratiskt och kunna genomföras snabbt –
och därmed innebära en snabb höjning av den svenska forskningens kvalité. Jag
vill gärna bidra till att utveckla ett sådant system.
En annan viktig fråga är hur man ska kunna integrera de
forskningspolitiska och de innovationspolitiska frågorna i arbetet med
propositionen – vilket är mycket komplext, beroende på att många departement
måste vara inblandade i en sådan integration. För att innovationsfrågorna ska
kunna beaktas vid fördelning av resurser behöver vi också indikatorer,
målvariabler och nyckeltal som avser nyttiggörande av forskningsresultat genom
innovationer.
4. Vad vill du se för resultat i slutändan?
Att vi kan hitta mekanismer som kan förbättra
funktionssättet hos det svenska nationella forsknings- och innovationssystemet
så att vi använder resurserna på ett sätt som ger bättre resultat i form av
forskningsresultat (kvalité) och innovationer.
Tanken är att den nya forsknings- och
innovationspolitiska propositionen (FoI-proppen) ska vara färdig hösten 2012.
Det blir spännande att se vad den till slut innehåller.
/ Jonas
tisdag, december 13, 2011
Fullt hus i morgon
I dag peppar vi på ESBRI inför morgondagens besök av superstjärnan Bill Gartner! Han är en av entreprenörskapsforskningens mest citerade, och han är också en mycket underhållande talare.
På förmiddagen arrangerar vi ett mindre policyseminarium
med honom. Temat är vikten av att få misslyckas – och lära av det. På
eftermiddagen kommer han till Estrad för att prata om entreprenörskap och storytelling. Denna föreläsning är helt
fullsatt, vilket vi förstås är mycket glada över!
Missade du att knipa en plats? Lugn, vi livesänder via
Bambuser och lägger upp hela föreläsningen som webb-tv efter några dagar. Men glöggen får du i så fall ordna med själv…
I fredags publicerade läsvärda sajten Kulturekonomi ett
”Samtal” med Bill Gartner.
I det säger han bland annat att ”En entreprenör som anger ”tjäna pengar” som
sitt huvudskäl till att vara entreprenör, troligtvis är en väldigt olycklig
människa.”
Läs också gärna Jonas porträttartikel som har publicerats
i Entré.
Glad Lucia!
/Åse
fredag, december 09, 2011
Trendigt företagande
|
Några av de saker jag har
tagit fasta på under dagen är hur viktigt det är att få människor vi möter att
komma ihåg oss. Den som vill bygga ett starkt varumärke måste hitta och ha stenkoll
på personerna i sin målgrupp. Vad tycker de är bra, vad vill de ha, vad behöver
de?
Vi lever i ett samhälle
fullt av konkurrens, och det gäller att hitta ett sätt att sticka ut så att
människor kommer ihåg din produkt. Använd de sociala medierna och fundera på om
någon i ditt kontaktnät har en välbesökt blogg, eller känner någon som har en…
Tänk efter vilket problem
som din produkt eller tjänst löser. Lyft fram det! Var kreativ!
Under dagen bjöds vi också
på supergott kaffe från Johan & Nyström och en smarrig lunch från ICA to go. Båda var nominerade till Trendpriset 2011.
EDIT: Fotografiska museet vinner Trendpriset 2011
EDIT: Fotografiska museet vinner Trendpriset 2011
/Helene
Deadlineflow inför helgen
I dag skickar vi nya numret av Entré till tryck. Det har
varit en intensiv vecka med färdigställande av sista texterna, korrande,
bildväljande etc. Som det alltid är såhär inför deadline. En skön kombination av
hårt jobb och tillfredsställelse. Har man tur kan man nästan hamna i en flowliknande känsla.
Omslaget (med hundar på!) ligger redan redo för
tryckvalsarna. Resten av tidningen petar vi vidare med. Bara lite, lite till.
Sen får vi en efterlängtad, och förhoppningsvis skön, helg. Hoppas ni får det
också…
/ Jonas
onsdag, december 07, 2011
Smörgåsbord av stöd till företagare
ESBRIs Helene Thorgrimsson deltog i Småföretagarexportdagen 2011. |
I går deltog jag i Småföretagarexportdagen, arrangerad av SME Academy och 360entrepreneurship. Dagen innehöll presentationer av en mängd
olika aktörer och tips på stöd till företagare, speciellt inriktade på export.
Själv presenterade jag ESBRIs verksamhet och tipsade om forskning inom området.
Under dagen fick jag god överblick över den mångfald av
organisationer som kan hjälpa en exportsugen företagare. Här kommer en lista:
Först ut var Företagarförbundet som
är en organisation för mikroföretagare. De klassar företagare i fem olika
typer: jobbaren, fixaren, arvtagaren, livsnjutaren, utvecklaren (20 procent)
som siktar in sig på expansion, även utomlands. Vilken typ är du?
Ett av deras förslag till regelförändringar är att det
måste bli mer attraktivt att anställa. Eftersom 95 procent av alla svenska
företag är mikroföretag med 0-9 anställda finns en enorm potential för
tillväxt.
Andreas Hatzigeorgiou arbetar på uppdrag av
handelsministern i projektet Kosmopolit där tonvikten ligger på att ta
tillvara resurserna hos utlandsfödda. Sverige har som mål att dubbla exporten.
Det kan vara knepigt ibland eftersom Sverige är en liten marknad. Ofta har vi
inte kapacitet att leverera tillräckligt stor mängd varor. Företaget
Västerbottensost fick för några år sedan en
förfrågan om att exportera sin goda ost till Frankrike, men kvantiteten skulle
motsvara deras tillverkning under ett helt år. I och med detta föll affären, de
kunde inte leverera.
Trade Finance på SEB hjälper företag
som avser att exportera sina produkter eller tjänster. De kan exempelvis vara
behjälpliga med att säkerställa marginaler, finansiering för att starta
produktion och valutakursförändringar. De samarbetar också med nästa aktör,
EKN.
EKN är en statlig aktör som
kompletterar den privata marknaden. Stora företag är deras kunder men de
arbetar också för att främja små företags export. De lånar inte ut några pengar
men de arbetar med garantier, och det är ju också ett finansieringsverktyg. EKN
underlättar för företag att göra mer och säkrare affärer utomlands. De kan ge
garanti för både långa kredittider, utebliven betalning och kapital för att
kunna genomföra affären i ett stort antal länder.
Handelskammaren genomför olika
aktiviteter för att främja handel med andra länder. De arrangerar bland annat
frukostmöten – ”Do business with” – med affärsnytta och kontakter. De
tillhandahåller också internationella nätverk och har representanter i nästan
alla länder i världen.
Stockholms internationella entreprenörers nätverk, SIEN är ett nätverk med många internationella kontakter och
stor erfarenhet. De kan öppna dörrar och stödja processen genom hela
etableringen utomlands, samt vara med som kommersiell affärspartner.
Enterprise Europe Network tar Europa till företagen. De finns i 52
länder och erbjuder information, rådgivning om lagar och regler, partnersök
(affärs/teknik) matchmaking, kontaktmässor och brokerage events (en slags speed
dating).
Efter en stärkande lunch fick vi lyssna på Bengt Wahlström. Han menar att en turbulent värld kräver
ständig bevakning. Ungefär två timmar i veckan får man räkna med att lägga ner
för att hålla koll på omvärlden, se vad ”de stora” gör och se om man kan göra
något liknande själv. Våga vända på perspektiven! Du behöver ständigt
uppdaterad kompetens. Som ett exempel nämnde han IKEA som började med lastpallar
i papper (!) vilket gör det både lättare och billigare att frakta varor. Små
företag kan kanske också tjäna pengar på den här tekniken för varutransporter.
Tillväxtverket hjälper
företag med både kostnadsfri information och olika former av ekonomiskt stöd.
På deras webbplats hittar du beskrivningar av de olika bidragsformerna. De har
knutit till sig ett stort antal ambassadörer för kvinnors företagande som genom
att vara förebilder ska stimulera andra kvinnor att starta företag.
Tillväxtverket genomför också en speciell satsning på företag inom vård och
omsorg samt kreativa näringar.
Internationella programkontoret har som syfte att underlätta
internationalisering och samarbete över gränserna. De hjälper till att hitta
samarbetspartners i de länder man vill rikta sig mot. Man kan också få bidrag
till olika former av utbyte och utbildning, studieresor och praktik.
Yrkesverksamma kan besöka andra länder och träffa andra som arbetar med samma sak.
Arbetsförmedlingen hjälper företag att rekrytera. De ordnar rekryteringsträffar och det är möjligt
att söka i deras CV-databaser. De kan också hjälpa till med urval utifrån
språk/kompetenser vid internationalisering. EURES ska underlätta rekrytering av
arbetskraft till/från Sverige och andra länder. Många utländska företag vill
rekrytera personal från Sverige.
Odette Lager är varumärkesstrateg
och hon ger tips på hur vi ska tänka när vi ska positionera oss. Här kan ditt
företag få hjälp att förmedla rätt känslor och det ger trovärdighet och gör din
produkt unik. Tänk efter var du befinner dig i företagsprocessen och samla allt
i en varumärkesplattform så att alla anställda kan läsa – och begripa – den.
Semantix är ett språkföretag
med 6 500 översättare och tolkar. De menar att flerspråkighet är en fördel i
affärer med utländska företag - förtroendet minskar om det är språkliga fel i
dokument. Konsekvensen blir ofta att köparen tror att även produkten är dålig.
Flerspråkighet öppnar dörren till nya marknader, menar Semantix.
Hittar du något som intresserar dig eller som du tror att
ditt företag kan ha nytta av? Läs mer på de olika aktörernas webbplatser.
Har du fler tips på stöd inför utlandssatsningen? Kommentera gärna nedan!
Lycka till!
/Helene
fredag, december 02, 2011
Julruschen har börjat – i alla fall när det gäller evenemang!
Adventsstjärnan tänd – check. Glöggen provsmakad – check.
Fikat saffransbulle – check.
Men jag vill ju också hinna med att gå på en del av alla
de intressanta evenemang som är på gång så här mitt i julstöket. Kolla in en
del av nästa veckas utbud:
Veckan börjar med ett seminarium om kompetensutveckling i våra allra minsta företag. Arrangeras av Entreprenörskapsforum på måndag
eftermiddag.
Småföretagarexportdagen går av stapeln på tisdag och
programmet är fullspäckat med intressanta talare.
På onsdag medverkar Per Frankelius i en gratis konferens om miljöteknik ute på Arlanda konferens. Kolla även gärna in
hans Estradföreläsning från förra veckan på ESBRIs kostnadsfria webb-tv.
Som om det inte vore nog delar våra kontorsgrannar Venture
Cup ut pris för bästa affärsidé på onsdag kväll. Deras
evenemang brukar alltid vara välbesökta så bra mingel utlovas.
På fredag arrangeras den årliga Trendgalan. Det blir en heldag fylld med korta
presentationer, inspiration, nytänk och nätverk. Dessutom utlovas en välfylld
goodebag så här lagom till jul. Temat är kreativitet.
Det finns säkert fler arrangemang som jag har missat här,
men jag håller just på att konsultera min almanacka för att få in i alla fall
ett par av de här intressanta tillställningarna i schemat. Fyll gärna på i
kommentarsfältet om du har några fler evenemangstips.
Hoppas vi ses i vimlet!
/Helene
torsdag, december 01, 2011
Kreativitetens lovsång – tuff eller fluff?
Tack till Flickranvändaren Indrani Soemardjan för bilden. |
Kreativitet är ett hett ämne. Eller ja, det har det väl varit länge egentligen, men det känns som man stöter på det överallt numera. DN Insidan kör just nu en artikelserie om ämnet. I gårdagens text intervjuades kreativitetsforskaren Evelina Wahlqvist. Hon har också märkt av det ökade intresset. Till vardags är hon doktorand i ekonomisk geografi, men för DN berättar hon att avhandlingen ligger på is. Hon har fullt upp med alla som vill höra henne föreläsa om kreativitet.
Förklaringen ligger i den omvandling av ekonomin vi är inne i. Innovation, tjänster, design, upplevelser, och kultur tar allt mer plats, på bekostnad av den traditionella tillverkningsindustrin. Och då blir kreativiteten allt viktigare, menar många. Även inom tillverkningsindustrin.
Evelinas tips till den som vill bli mer kreativ är
till exempel minnesträning, dagdrömmeri och att våga bryta sina rutiner. I DN-artikeln säger
hon även att hon tror på att: ”…kombinera konstnärliga utbildningar med
entreprenörskap och ekonomi. Konstnärer behöver möta ekonomer och teknologer
tidigt i utbildningen.”
Låter klokt, och för övrigt en bärande tanke i det nätverk för lärare på konstutbildningar som ESBRI koordinerar.
Men även det motsatta vore såklart bra, alltså att ekonomstudenterna får möta
konstnärer. I ekonomutbildningarna, och säkert också i teknikutbildningarna,
finns det helt klart utrymme för mer kreativitet.
Ett annat tecken på kreativitetsboomen hittar vi i Annie Lööfs tal när hon tog emot Innovationsplan Sverige: ”Vi har […] allt att vinna på
att ta tillvara allas kreativitet och förmåga och inte begränsa synen på
innovation”.
Vill ni ha ännu mer kreativitetskött på benen kan jag
rekommendera Lundaforskaren Farida Rasulzada. Du kan
läsa mer om hennes forskning på ESBRI-webben.
Men, det finns också de som kritiserar all lovsång kring
kreativiteten. Forskaren Alf Rehn har gett ut boken
”Farliga Idéer – När det opassande tänkandet är din värdefullaste resurs” där han konstaterar att
diskussioner om kreativitet är lite som sockervadd: fluffigt utseende, söt
smak, men utan särskilt mycket substans. I en Åsiktsartikel publicerad i Entré nr 1-2011 skrev han:
”Vem vill vara kreativ när det är påbud från Vinnova på
att man ska vara det? Vem bryr sig om innovation när både Göran Persson och
Fredrik Reinfeldt står som dess hejaklack?”
Vad tycker du, ska vi prata mer eller mindre om
kreativitet?
onsdag, november 30, 2011
Ingen regel utan undantag för mindre företag
Panelen från vänster till höger: Marita Ljung, Per Bolund, Anniqa Edström Nygård, Monica Lindstedt, Magnus Larsson och Jessica Polfjärd. |
De presenterade sin årliga regelbarometer där de
undersöker hur företagen upplever regelbördan. Den glädjande nyheten sedan
förra året är att framförallt småföretagarna upplever att det blivit enklare
att driva företag. Trots detta var kommentatorerna eniga om att det finns mer
att göra.
Marita Ljung, statssekreterare på näringsdepartementet,
berättade om vad som är på gång från regeringens sida. Hon lyfte bland annat
fram att uppgiftslämnandet måste minskas och förenklas. 13 myndigheter under
ledning av Bolagsverket ser över hur uppgiftslämnandet kan samordnas.
Målsättningen är att ett företag bara ska behöva lämna en uppgift en gång.
Marita betonade även att det är viktigt att det finns ett förenklingsåtagande
på EU-nivå.
Oppositionen representerades av miljöpartisten Per
Bolund. Med tanke på hans positiva syn på företagande i allmänhet – och
småföretagande i synnerhet – blev det inte mycket till opposition. Snarare en
önskan om färre och enklare regler. Per förde fram att Regelrådet borde bli permanent och att regeringen måste sätta mer press på de departement
som inte tar regelförenklandet på allvar.
Tre företagare och representanter för de tre största
företagar- och företagsorganisationerna fanns på plats för att ge företagarnas
syn. Anniqa Edström Nygård driver jordbruk och är vice ordförande i LRF. Hon
poängterade att just jordbruket är väldigt regeltyngt. Det värsta är inte
reglerna i sig, utan rädslan att göra fel. Hon efterlyste en anpassning av
reglerna efter företagens storlek.
Monica Lindstedt, grundare och ordförande för Hemfrid och
dessutom vice ordförande för Företagarna, ville att myndigheternas hemsidor
skulle anpassas bättre efter företagarnas behov. I dagsläget är de främst
utformade för arbetstagarna. Hon menade även att handläggningstiderna borde
kortas, och arbetsmiljöreglerna moderniseras.
Magnus Larsson, vd Expander Wireless och vice ordförande
i Svenskt Näringsliv, höll med Monica om behovet av moderniserade
arbetsmiljöregler. Han lyfte även fram det konkreta exemplet med hur
differentierad moms skapar en massa extra arbete.
Värd för seminariet var Jessika Polfjärd, riksdagsledamot
för moderaterna och ordförande för deras grupp i näringsutskottet. Hon lyfte
fram vad hon kallade ”pannkakseffekten”. Nämligen att om du försöker trycka ner
en bubbla i pannkakan, poppar ofta en annan upp. Regelverket fungerar ungefär
på samma sätt. När man försöker ta bort en regel är det lätt att en annan
kommer till.
Jag fick känslan av att alla i panelen, inte minst
politikerna, var positiva till särbehandling för de mindre företagen. Frågan är
om de kan övertyga sina kollegor i riksdagen? Det är väl något vi får se
framöver.
Med tanke på alla bra synpunkter som framkom hoppas jag
att NNR själva lägger ut ett långt referat från seminariet på sin webbplats.
Redan nu kan du ta del av Regelbarometern 2011.
/Magnus
tisdag, november 29, 2011
Storytelling bygger varumärken
”Att våga satsa alla pengar men har och all sin tid för
att förverkliga sin affärsidé och sin dröm är väldigt modigt. Tyvärr finns det
en hel del som låter bli på grund av risken att misslyckas och en eventuell
skam som det skulle medföra.”
Det sa prins Daniel i går kväll när han delade ut priset Sveriges Supergasell 2011 i Stockholm.
Det sa prins Daniel i går kväll när han delade ut priset Sveriges Supergasell 2011 i Stockholm.
Jag välkomnar att han lyfter denna viktiga fråga, som vi
även fört fram på esbribloggen ett flertal gånger (till exempel här). Tänk
tillbaka på när du växte upp, du skulle inte ha lärt dig någonting om du inte
prövat, misslyckats och prövat igen. Misslyckande måste ses som en del i
lärandet.
Innan prins Daniel delade ut pris till Nodeone, ett IT-bolag med bas i Göteborg hade Antonia Ax:son
Johnson, Percy Barnevik och Greger Hagelin intervjuats på scen.
Antonia Ax:son Johnson lyfte fram att familjeföretagens
ägarstabilitet kan ge en långsiktighet som behövs. Familjeföretagarna blir även
ofta väldigt engagerade, och lever med och för sitt företag.
För oss som såg Percy Barnevik som gäst i tv-programmet
Skavlan för en tid sedan kom det inte som en överraskning att han själv bestämde hur
han skulle stå på scen och vilka frågor han tyckte var intressanta att svara
på. Han berättade om några episoder från sitt liv i näringslivet, bland annat
när han kom till Västerås och ”såg 10 000 ingenjörer i ett glashus och
funderade på om de någonsin träffat en kund.”
Grundaren av WeSC, Greger Hagelin (här bloggar jag om hans sommarprat från 2006),
lyfte fram hur viktigt ”storytelling” är för att bygga varumärken. Han
poängterade att det gäller att dra sin story om och om igen, för folk glömmer
snabbt.
Kul att han lyfte fram detta eftersom vår
Estradföreläsning 14 december handlar om just ”Entrepreneurship och storytelling”. Vi får celebert besök av Bill Gartner, en av de främsta
entreprenörskapsforskarna i världen. Gartner var för övrigt tidig ute att lyfta
fram vikten av att tillåta misslyckanden. Föreläsningen
sänds direkt via Bambuser och kan sedan ses i efterhand på ESBRIs egen webb-tv.
Mer om finalen finns på DIs webb.
/Magnus
Forskning till 1 000
I dag la vi ut vår tusende artikel i Kunskapsbanken! Den handlar om
Anna Söderbloms avhandling, om strategier för investeringar i
riskkapitalfonder. Klassikern ”Följa John” verkar vara ett hett tips.
På webben finns också 99 referat, 327 boktips och en massa webb-tv om entreprenörskap, innovation och
småföretagande.
I databasen ”Vem gör vad?” kan du söka efter aktiva
forskare inom ovanstående forskningsområden. Till dags dato har 183 forskare
registrerat sig och börjat lägga in sina uppgifter – fler tillkommer hela
tiden.
Allt detta är kostnadsfritt att ta del av. Mer
forskningsbaserad kunskap åt folket!
/Åse
fredag, november 25, 2011
”Entreprenörsandan är vår styrka”
Deltagarna på Elumnikonferensen 2011 |
Hej Niklas, hur bildades Elumni och vad är syftet?
Elumni bildades långt innan jag påbörjade min utbildning
på entreprenörskolan GIBBS. Till en början handlade det mest om att skapa
tillfällen för klasskamraterna att återses, eftersom man haft väldigt roligt
ihop under studenttiden. Alla som erlagt examen på någon av Göteborgs
entreprenörskolor är automatiskt medlemmar, i dag är vi 300 personer. Nätverket
växer stadigt och många medlemmar har gjort fantastiska resor från student till
framgångsrik entreprenör eller företagsledare. Det är vi mycket stolta över!
För några år sedan insåg Elumnis styrelse att man kan
göra mycket mer än bara anordna årliga återföreningsfester. I dag arbetar
styrelsen aktivt för att stärka nätverket och stödja medlemmarna med allt från
coachning till jobbförmedling och inspiration. Mycket handlar om att ta
tillvara den naturliga potential som finns inom nätverket, och att hjälpa de
nya entreprenörerna att bli framgångsrika.
Vad är Elumnis styrka?
Vi är inte det största alumninäverket, men vi har väldigt
god sammanhållning! I år medverkade över 100 Elumner på vårt största event,
vilket är helt otroligt med tanke på spridningen. Medlemmar flög in från fem
olika länder, och nästan en hel klass var där för att fira sitt tioårsjubileum.
Jag skulle vilja säga att vår styrka ligger i det vi har
gemensamt: entreprenörsandan och att vi alla genomgått samma utbildning. Det är
den andan som ständigt driver oss att göra nya saker! Som student är det
väldigt häftigt och inspirerande att se att tidigare studenter representerar
växande teknikföretag. Det visar att det är möjligt om man själv vill. Den
effekten tar vi vara på – den bidrar till att nätverket stärker sig självt.
Fortsätter vi hålla ihop medlemmarna kommer det över tid
resultera i ett starkt nätverk av affärsänglar, företagsledare och
entreprenörer. Ett sådant nätverk kan göra mycket för den egna utbildningen -
och bidra till tillväxt i nya bolag. Det är först efter skolan som det börjar
på allvar.
Vad gör Elumni?
Vi har för många bollar i luften, vi hinner tyvärr inte
genomföra alla våra idéer. Vi hade lätt kunnat jobba heltid med detta. Som det
ser ut nu anordnar vi en vinprovning, en skidresa, några afterworks i Göteborg
och Stockholm, samt den årliga konferensen. Konferensen är en heldag med
spännande talare och inspiratörer, på kvällen har vi bankett.
För ett år sedan lanserade vi Elumni Career, en tjänst
för företag. Vi hjälper dem att via vårt nätverk komma i kontakt med de
personer de letar efter, vilket bidrar till att medlemmarna kan få nya
jobberbjudanden. Inkomsterna från tjänsten går oavkortat till att subventionera
våra evenemang.
Elumni drivs mer som ett venture än ett nätverk. I
styrelsen har vi olika operativa roller och utvärderar ständigt nya sätt att
bli starkare på. Alla jobbar ideellt och att vi har en platt organisation.
Vad har ni på gång framöver?
Vi tillsatte precis en ny styrelse för det kommande året
och har redan börjat koka ihop en plan för att uppnå nya stordåd. Förutom att
förbättra det koncept vi har ska vi satsa på att nå ut längre, engagera fler
medlemmar och öka volymen av aktiviteter under året. Via en nyhetsblogg kommer
medlemmarna kunna uppdatera sig om interna nyheter.
Vi skulle också vilja starta ett eget kontorshotell för
att fylla gapet på marknaden och göra det lättare för våra medlemmar att starta
bolag. Vi tittar dessutom på olika strukturer som ska göra det lättare för nya
projekt att komma i kontakt med både experter och investerare. Vi ser vilka
behov som finns hos nya och erfarna entreprenörer och vi vill göra allt för att
möta dem!
Har du några bra tips till andra alumniföreningar som
vill skapa värde för medlemmarna?
Jag tror det stora värdet kommer när man lyckas
återkoppla de äldre alumnerna – ”Elumnerna” – med de nya studenterna som läser
på Entreprenörskolorna. Det svåra är självklart att komma igång. Vi har gjort
det steg för steg och vi tänker långsiktigt hela tiden. Ett riktigt bra koncept
är att sätta ihop en stark styrelse på 6-8 personer som representerar 3-4
årgångar, och att styrelsen fasas ut över tid så att några alltid för med sig
traditionen till nästa grupp. Satsa på det som ni har gemensamt, då får man
sammanhållning, och se till att det händer något hela tiden. Sen funkar alltid
den gamla klyschan: Ha kul!
Niklas nås på niklas.holmquist@elumni.se
/Åse
torsdag, november 24, 2011
Det var en gång en entreprenör…
I går intervjuade jag Randi Bredvold,
forskare vid Högskolan i Lillehammer. Hon disputerade för några dagar sedan vid
Karlstads universitet på avhandlingen ”Entreprenørers fortellinger – En
identitetsstudie i det opplevelsesbaserte reiselivet”.
Randi menar att myten om den manliga, vinstmaximerande
och risktagande entreprenören är spridd, och reproduceras dagligen i medierna.
Hon berättade också att det i norska policydokument fortfarande ofta handlar om
”entreprenöriella egenskaper” – trots att det i dag är få forskare som tror att
man föds som entreprenör.
I Randis avhandling står fem företagare inom den
upplevelsebaserade turistnäringen i fokus. Hon har tagit del av deras
livsberättelser och finner olika vägar till entreprenörskap, där
omvärldsfaktorer är en viktig del. Enligt henne är det viktigt att lyfta fram
sådana alternativa bilder. Många – inte minst kvinnor – kan ha svårt att
identifiera sig med en klassisk ”self made man”. Och det gör att vi riskerar
att gå miste om en massa potentiella entreprenörer.
En artikel om Randis avhandling kommer i Entré nr 4-11 som är ute före jul.
Företagsberättelser, storytelling och narratives är i
ropet nu, både inom forskarvärlden och näringslivet. Läs gärna mer i tidningen
Entreprenör.
Missa inte heller årets sista Estrad med professor Bill
Gartner, Clemson University. Han har länge förespråkat narratives som
forskningsmetod, och kommer till oss 14 december för att föreläsa under
rubriken ”Entrepreneurship and storytelling”.
/Åse
onsdag, november 23, 2011
Äventyrlig färd till studenternas värld
Först klarade jag mig med nöd och näppe undan
parkeringsböter vid jobbet, jag hade ställt mig på en gata där det var städdag.
När jag kom med andan i halsen och pirran full med tidningskartonger tyckte
p-vakten synd om mig och lät mig åka.
Sedan letade jag mig fram till Uppsala universitets aula
med hjälp av en vägbeskrivning som jag fått via mobilen av en vaktmästare. Men
tyvärr fanns inte en parkeringsplats i sikte vid aulan. Suck! Jag åkte ner till
en kyrka i närheten och där fanns en (!) plats kvar. Fast man kunde bara betala
med mynt eller Amex-kort och jag hade ingetdera. :(
Precis i rätt tid kom ett gäng studentkillar som också
skulle vara med på föreläsningen. En av dem hade ett kort som fungerade och jag
övertalade honom att betala åt mig och han fick kontanter istället. Snacka om
tur!
Väl inne i den pampiga aulan satt jag tillsammans med
1800 personer. Efter några inledande ord av dagens moderator Fredrik Lindström, rektor Anders Hallberg, samt Anders Wall, började programmet.
Eftermiddagen innehöll många intressanta presentationer
av bland annat Gustaf Söderström från Spotify, affärsängeln Jane Walerud, och Aschkan Pouya och
Saeid Esmaeilzadeh från Serendipity Innovations. Vi fick också lyssna till en paneldebatt
med unga entreprenörer. Mai-Li Hammargren, Sammy Ben Abla, samt Oscar Lundin berättade om hur det gick till när de startade
företag för att inspirera Uppsalastudenterna att göra detsamma.
Två fantastiskt duktiga Anders Wall-stipendiater, pianisten John Zhang och sopranen Frida Jansson, uppträdde och kronprinsessan
Victoria delade ut pris till ”Årets Uppsalastudent”, Johan Bengtsson.
Det som gjorde starkast intryck på mig var Percy
Barneviks presentation av projektet Hand in Hand, ett självhjälpsprojekt till kvinnor som under hans ledning har växt oerhört
mycket och nu finns över hela världen. Organisationen har hittills hjälpt
700 000 kvinnor att starta mikroföretag. Därigenom har de fått en
försörjningsmöjlighet och ett bättre liv.
”Kvinnor är ansvarstagande, de super inte, de spelar
inte, de tar hand om sina barn och ser till att de får en utbildning. På så vis
hjälper man hela familjen och i förlängningen en hel generation”, sa Percy
Barnevik.
Han menar att det är möjligt att utrota fattigdomen för
de allra fattigaste i världen inom tio år genom att allokera om biståndet. Det
ger mycket större effekt om man tillhandahåller möjlighet för individerna att
arbeta och försörja sig, än att enbart ge biståndspengar till de fattiga
länderna.
Läs gärna mer om de olika företagen och speciellt om
organisationen Hand in Hand!
/Helene
måndag, november 21, 2011
Det räcker inte med mingel
I dag föreläste Per Frankelius på Estrad. Ämnet var Innovationskraft i praktiken. Som vanligt med Frankelius var det intressant, humoristiskt och faktaspäckat.
Han pratade bland annat om hur man bär sig åt för att realisera innovationer, växa och nå internationell framgång. Enligt Frankelius handlar det framför allt om tre faktorer: Rätt kompetens, rätt anpassning av företaget till omvärldsfaktorer, och rätt marknadsföring. Det räcker alltså inte med att ha den bästa tekniken.
”Kompetensutveckling är nyckeln, men att identifiera behovet är inte helt lätt. Det behövs en metod för att identifiera företagets kompetensbehov. Sedan väller riskkapitalet in.”
Frankelius menade att vi är på väg in i något som han kallar för Mode 3 när det gäller kunskapsutveckling. Först skapades kunskap enligt modellen Mode 1, allt kom från universitet och andra bestämda platser. Under 1990-talet växte sedan Mode 2 fram. Här menade man att kunskap skapas i mötet mellan universitet, företag och andra aktörer. Mode 3 är som en kombination av de båda första modellerna.
”Om man verkligen ska möta folk och ha ett genuint utbyte, måste man också ha något att komma med. Det innebär att man måste jobba på kammaren också. Det räcker inte att vara ute och dricka kaffe och mingla. Sedan gäller det att ha rätt aktörer med i systemet. Vilka dessa är, är inte självklart. Det finns en massa myter om vilka som bör finnas med. Jag vågar inte säga mer än så…”
Frankelius hävdade också att det behövs en reviderad syn på innovation i Sverige. Begreppet har blivit urvattnat och kan i dag gälla lite vadsomhelst, ett par nya vantar till exempel. Men det håller på att ändra sig medgav han. Numera har man förståelse för att en innovation måste ha nått marknaden och ha hög originalitet.
7 december medverkar Per Frankelius på en gratiskonferens om innovation och miljöteknik. Mer info här: www.global-vision.se
/Jonas
Han pratade bland annat om hur man bär sig åt för att realisera innovationer, växa och nå internationell framgång. Enligt Frankelius handlar det framför allt om tre faktorer: Rätt kompetens, rätt anpassning av företaget till omvärldsfaktorer, och rätt marknadsföring. Det räcker alltså inte med att ha den bästa tekniken.
”Kompetensutveckling är nyckeln, men att identifiera behovet är inte helt lätt. Det behövs en metod för att identifiera företagets kompetensbehov. Sedan väller riskkapitalet in.”
Frankelius menade att vi är på väg in i något som han kallar för Mode 3 när det gäller kunskapsutveckling. Först skapades kunskap enligt modellen Mode 1, allt kom från universitet och andra bestämda platser. Under 1990-talet växte sedan Mode 2 fram. Här menade man att kunskap skapas i mötet mellan universitet, företag och andra aktörer. Mode 3 är som en kombination av de båda första modellerna.
”Om man verkligen ska möta folk och ha ett genuint utbyte, måste man också ha något att komma med. Det innebär att man måste jobba på kammaren också. Det räcker inte att vara ute och dricka kaffe och mingla. Sedan gäller det att ha rätt aktörer med i systemet. Vilka dessa är, är inte självklart. Det finns en massa myter om vilka som bör finnas med. Jag vågar inte säga mer än så…”
Frankelius hävdade också att det behövs en reviderad syn på innovation i Sverige. Begreppet har blivit urvattnat och kan i dag gälla lite vadsomhelst, ett par nya vantar till exempel. Men det håller på att ändra sig medgav han. Numera har man förståelse för att en innovation måste ha nått marknaden och ha hög originalitet.
7 december medverkar Per Frankelius på en gratiskonferens om innovation och miljöteknik. Mer info här: www.global-vision.se
/Jonas
fredag, november 18, 2011
Sex, kaffe och hightech
Moderatorn Simon Dingle snackar kaffe med experterna från Kulbay Coffee. |
I går deltog jag, Hanna och Christina i det
fantastiskt inspirerande evenemanget Good Morning 2011, arrangerat av SSES. Över
600 deltagare från olika delar av innovationssystemet, spännande talare och bra
energi.
Som vanligt hade mycket krut lagts på inramningen: på
scenen fanns en avancerad kaffemaskin, komplett med två kaffeälskande baristor.
För scendesignen svarade Konstfackstudenterna Fernanda Torre och Emma Rose
Metcalfe. De hade placerat talarna i en mysig cafémiljö, utifrån tanken att
många goda idéer fötts på caféer och klottrats ner på servetter.
Moderator var Simon Dingle, journalist och teknikfreak
som flögs in från andra sidan jordklotet (Johannesburg, närmare bestämt). Han
höll i diskussionerna och kickade igång evenemanget genom att delge oss sin syn
på entreprenörskap. Dingle framhöll att temporära projekt, där folk från olika
håll samarbetar, blir allt vanligare.
- Frilansande är framtiden, sa han.
Richard Scase, entreprenör och författare, levererade en
del dystra åsikter: ”Storföretagen är döda!” och ”Europa är dött, jämfört med
Kina och Indien!”. Han menade att bankkriserna är ett bevis för att den
europeiska modellen är ohållbar. Och storföretagen må prata om att ha högt i
tak, men det är bara retorik. I verkligheten är de riskrädda och tillåter inte
sina anställda att ta egna initiativ. Men detta leder som tur är till något
positivt: entreprenörskap.
- Entreprenörskapets tid är inne, utropade Scase.
Han var också noga med att skilja på entreprenörer och
”vanliga” företagare:
- Entreprenörer är inte nöjda. De vill växa.
Enligt Richard Scase kan föreställningar om ett flott
kontor, firmabil och andra statusprylar stå i vägen för entreprenörskapet. Allt
man behöver är fantasi och en smartphone.
- Det gäller att skaka av sig storföretagsmentaliteten
och fundera ut vad man kan göra annorlunda, billigare eller bättre än de
befintliga företagen, sa Scase.
Kaffet hade som sagt en framträdande plats under dagen.
Det pratades också en hel del om högteknologi: superbatterier som samtidigt är
miljösnälla, industrirobotar som programmeras för att göra en
grafittiinstallation, DNA-teknik som gör perfekta barn till en
beställningsvara, och digital övervakning över våra liv, inklusive kaloriintag.
Möjligheter eller skräckscenarier? Det förstås på vad man gör av tekniken.
Ett annat, mer otippat, tema under dagen var – sex. Vi
fick till exempel lära oss att vi redan i dag kan kontrollera om vår käresta
varit otrogen genom att DNA-testa hans/hennes underbyxor. Det låter lite CSI
men enkla tester finns att köpa på nätet!
Vi fick också höra Ethan Imbodens entreprenöriella
historia. Han har grundat sexproduktsföretaget Jimmyjane som gör tvärtemot de traditionella företagen i
branschen. Jimmyjanes produkter är exklusiva och designade med hållbarhetstänk.
De marknadsförs i ”vanliga” medier, av ”vanliga” kändisar. Och de säljs i
utvalda butiker – inte i sunkiga sexshoppar på bakgator.
- Det finns inga genvägar, du måste tänka innovativt på
riktigt, sa Imboden.
SSES kommer lägga upp bilder och filmer från dagen på
webben. Läs gärna mer om talarna här.
/Åse
torsdag, november 17, 2011
Esbri på plats på Good Morning 2011
På Grand hotell äger i dag det välbesökta evenemanget Good Morning2011 rum. Det arrangeras av våra kontorsgrannar SSES och handlar
bland annat om hur man kan förbereda unga entreprenörer för framtiden, och om samarbete
mellan olika discipliner. Tips från framgångrika entreprenörer och möten mellan
människor är två tongivande ingredienser. Bland deltagarna finns människor från
alla generationer och kulturer, med olika bakgrunder och erfarenheter.
Hittills har vi lyssnat till en inledning av Simon Dingle,
journalist från Johannesburg och dagens moderator. Vi har även hört
entreprenören Richard Scase och Christina Lampe-Önnerud, grundare av Boston
Power. Nu ser vi strax fram emot en fortsättning på förmiddagen med exempelvis
Sara Öhrvall från Bonnier
/Christina
måndag, november 14, 2011
Övning ger färdighet
Att vi måste tillåta misslyckanden brukar jag regelbundet
återkomma till i mina blogginlägg. Och en person som jag ibland hänvisar till
är Bill Gartner, Arthur M. Spiro Professor of Entrepreneurial Leadership vid
Clemson University, USA.
I förra veckan var han återigen på besök i Sverige. För några veckor sedan var han i Göteborg på inbjudan från oss.
Denna gång var han inbjuden av Entreprenörskapsforum som talare i deras Swedish Schumpeter Lecture Series.
Under rubriken ”Embracing failure: Creative destruction
and its consequences” gav Bill en exposé över att företag i de allra flesta
fall upphör att existera. Även företag som lyckats etablera sig, växa och bli
så kallade Fortune 500-företag upplever tuffa tider. Affärstidskriften Fortune
Magazine lyfter varje år fram de 500 största företagen och Bill visade hur de utvecklats. Förändringen över tiden är
rätt omfattande, och den dynamiken har ökat de senaste 20-30 åren.
Ett annat exempel är den dynamik som finns bland alla de
försök till företagsstarter som görs. Även här kommer de flesta att misslyckas,
enligt Bill. Men han menar att misslyckande inte är något negativt, utan en
naturlig del av företagandets verksamhet.
Bill tyckte även att affärsvärlden behöver lära sig av
sportens värld eftersom sport främst handlar om förlorare: ”In sports there is
one winner and the rest are losers!”
Vilket ju är bra, kan man tycka ur ett
företagarperspektiv. För inom företagandet handlar det sällan om att bara en
kan vinna – och resten är dömda att förlora.
En illustration som Bill visade från sportens värld var
en film med den framgångsrike basketspelaren Michael Jordan. Jordan avslutar med orden: ”I
have failed over and over and over again in my life… that is why I succeed.”
Så det gäller alltså att försöka, försöka och återigen
försöka. Till sist får vi till det på något sätt!
/Magnus
PS: I december har ESBRI nöjet att ha Bill på besök igen.
Missa inte hans Estradföreläsning om Entrepreneurship and storytelling! Live i Stockholm
14 december, därefter tillgänglig som webb-tv.
onsdag, november 09, 2011
Miljösnälla bilar kräver nytt tänk
Fick precis CBIs nyhetsbrev med
en hel del intressant läsning. Bland annat en länk till en text av Mats
Williander som publicerades i GP i somras. Mats är numera kopplad till CBI och
Victoriainstitutet och skriver om att den nya ”supermiljöbilspremien” missar målet.
Han kallar elbilen en ”underlägsen teknologi” och menar att bilägande inte är
en statussymbol för yngre storstadsbor. Nytt tänk och nya affärsmodeller krävs.
Mats föreslår i stället att de 200 miljonerna satsas på ett hyrkoncept där man
kan hämta och lämna elbilar på olika ställen, lokalisera dem med mobilen, boka
när man behöver och betala per minut.
Jag intervjuade Mats 2006, i samband med att han
disputerade. Jag minns det som en rolig intervju, och den resulterade i en
ganska lång artikel. Han
argumenterade redan då för att det behövs radikala innovationer inom
bilindustrin, och såg en enorm tillväxtpotential. Mats frågade också om jag
testat att köra en Prius och blev ganska chockad över att höra att jag inte ens
har körkort.
Med detta sagt håller jag med om att det behövs nytänk i
bilbranschen! Som körkortslös stockholmare, småbarnsförälder och miljönörd vill
jag förstås ha ekorätta fordon med bilbarnstolar. Men inte nog med det: bilen
måste köra sig själv också. Den bilpool som kan fixa K.I.T.T. från
80-talsserien Knight Rider går jag med i!
/Åse
Ekonomisk tillväxt – hotfull eller hållbar?
Jag har precis läst en intressant bok som vänder upp och
ner på en del begrepp som har med hållbarhetstänkande att göra. Den heter
”Hållbarhetsmyten: Varför ekonomisk tillväxt inte är problemet” och är skriven av Martin Andersson och Christer Gunnarsson (SNS Förlag, 2011).
Författarna menar att det finns två framträdande åsikter
i dag:
Den ena är kritisk till industriella processer men
däremot positiv till teknologi och innovation. Den motsätter sig inte ekonomisk
utveckling men denna bör inrikta sig mot grön energi, exempelvis alternativa
energilösningar via vind och sol.
Den andra åsikten förkastar tanken att tekniska och institutionella
lösningar kan uppnås så länge ekonomisk tillväxt blir en bärande kraft i
samhällsutvecklingen. Här argumenteras det för en modell utan ekonomisk
tillväxt eftersom det är den som är huvudproblemet.
Författarna till boken menar också att den viktigaste
globala utmaningen i dag är att göra allvar av målsättningen att utrota
massfattigdomen i världen. Riktig utveckling ger människor chans till ett
bättre liv, den sätter människan i centrum men bör naturligtvis ta hänsyn till
miljön. Moderna metoder behöver inte alltid vara negativa för naturen. Genom
att öka produktiviteten på åkrarna kan skogen sparas – och därigenom hindras
erosion och ett förstört djurliv.
Ett traditionellt utvecklingsbegrepp är ganska
okontroversiellt och uttrycker vikten av både ekonomisk tillväxt och social
välfärd samt miljöhänsyn nationellt och globalt, d.v.s. sådana aspekter som
alltid läggs in i begreppet utveckling.
Problemet är att en ekologistisk tolkning av begreppet
hållbar har lett till att ett berättigat miljöengagemang har blivit ett med en
utvecklingsfientlig ekologism. Den ekonomiska och sociala utvecklingen ses som
den egentliga orsaken till att dagens utveckling är så ohållbar. Man vill
alltså att den småskaliga produktionen i utvecklingsländerna ska fortsätta – i
evighet, amen!
Detta synsätt kan leda till att naturen sätts före
människors och länders önskan om ett bättre liv, och därigenom kommer fortsatt
fattigdom att bidra till ökad befolkning, mer matkriser och miljöproblem.
Slutresultatet blir alltså mer problem för alla.
Vem som har rätt och fel tål att diskuteras, men det är
befriande med någon som utmanar dagens vedertagna begrepp. Detta kan
förhoppningsvis leda till en omprövning av vilka prioriteringar vi bör göra för
att minska fattigdomen i världen – samtidigt som vi tar hänsyn till de
miljömässiga aspekterna.
Läs gärna boken, den fick mig att tänka till!
/Helene
måndag, november 07, 2011
Entreprenörskap – på gott och ont – i Bangkok
Att vara i Bangkok och Thailand just nu är lite
speciellt. Översvämningarna i landet är en katastrof som drabbar många hårt.
Hur hårt är ännu för tidigt att säga. Över 500 människor har redan dött, många
har fått sina hem och ägodelar förstörda. Det råder brist på dricksvatten och
risskördarna hotas. Sjukdomar, förlorade intäktskällor och matbrist är bara
några av efterverkningarna som delar av befolkningen står inför.
Något slags kreativ förstörelse? Tja, det kanske är att
säga för mycket. Men i alla fall en strimma av hopp mitt i katastrofen. Ja,
inte den falska insamlerskan då. Det får nog räknas som mest förstörelse, hur
entreprenöriellt och möjlighetsinriktat det än må vara. Å, andra sidan, hon
kanske kan mätta sin familj. Som ju mycket väl kan vara drabbade av
översvämningarna…
Sedan finns det såklart även de som på olika sätt, bra
eller dåliga, kapitaliserar på katastrofen. Ett av de sämre, är den kvinna som
går runt och samlar in pengar till en fiktiv välgörenhetsorganisation. Hon
visar bilder på vattenfyllda gator och ber om ett bidrag från turister i
Bangkok. När hon blir påkommen av en uppmärksam restaurangägare, lämnar hon
genast tillbaka pengarna och försvinner snabbt och lite skamset därifrån.
Ett bättre sätt är alla de som säljer enkla gummistövlar
för en billig slant. Improviserad taxiservice per båt är ett annat. Lika mycket
en tjänst till grannar som inte har egen båt, som en affärsmöjlighet i det
lilla. Med inkomsten kan förhoppningsvis taxiföraren skaffa mat till sin
familj. Ett annat sätt att skaffa mat är att utnyttja fiskemöjligheterna, som
också borde ha ökat.
Många, både turister och thailändare, har också ställt
upp som volontärer i arbetet med att bekämpa översvämningarna. Och många skänker
pengar – som faktiskt kommer fram och hjälper. På plats i Bangkok finns
särskilda insamlingsställen i polisens regi. Bangkok Post har en lista om man vill hjälpa på håll.
En sak är i alla fall säker, mängden vatten här engagerar
alla. Även dem som inte är direkt drabbade.
/Jonas (Bangkok, Thailand)
fredag, november 04, 2011
I väntans tider
Nu går jag i väntans tider igen. Har nämligen beställt en
massa nya avhandlingar och licar som lagts fram (eller ska läggas fram) vid
exempelvis Stockholms universitet, Karlstads universitet, Chalmers, Linköpings
universitet, Blekinge tekniska högskola och Umeå universitet. De handlar bland
annat om entreprenörskap i turismindustrin, patentlagstiftning, småföretagens
internetanvändning samt innovationssystem i Uganda. Kul att det händer så
mycket inom fältet, och kul med en sådan blandning av ämnen.
Det ska bli spännande att ta del av all denna nya
forskning, och se vad som platsar i årets sista Entré. Nummer 4-2011 når
prenumeranterna innan jul – och dit är det bara sju veckor insåg jag precis.
Hjälp!
Har du tips om forskning som vi bör uppmärksamma? Hör av
dig snarast, till mig eller Jonas. Vi vill gärna veta vilka projekt som är på
gång, och vilka som är på väg att disputera.
/Åse
onsdag, november 02, 2011
Ny databas! Vem gör egentligen vad?
För två veckor sedan lanserades databasen ”Vem gör vad” på vår webbplats. Det är en ny del av ESBRIs verksamhet som består av en databas på internet. Där kan alla som arbetar med forskningsfälten innovation, småföretagande och entreprenörskap presentera sig och sin forskning.
Om du tillhör den kategorin, men ännu inte registrerat dig, är det hög tid nu!
På ESBRI intresserar vi oss alltså för tre stora och viktiga områden, nämligen innovation, småföretagande och entreprenörskap. Det är ”våra ”områden och det är vår uppgift att se till att denna forskning sprids till alla som är intresserade. Men självklart är det forskarna som är experterna. Frågan är bara: ”vad gör dom? Och var?”
De är utspridda på olika institutioner och universitet runt om i Sverige, så det är inte alltid enkelt att hitta rätt person. Förhoppningsvis blir det lite lättare från och med nu.
Du kan söka efter för- eller efternamn, titel eller ämnesord. Eller prova att göra en sökning efter doktorander för att få en uppfattning om vilka forskningsfält som är under lupp just nu... och vad som kommer att publiceras inom ett par år.
Vi på ESBRI hoppas att den här databasen kommer att användas flitigt och vara ständigt aktuell och uppdaterad. Förhoppningsvis till hjälp för beslutsfattare, journalister och andra intresserade att hitta ”rätt” forskare att ta kontakt med.
Vi har bjudit in alla vi haft kontakt med eller hört talas om – men saknar du något namn tipsa oss gärna!
Ta en titt i Vem gör vad?
/Hanna
Om du tillhör den kategorin, men ännu inte registrerat dig, är det hög tid nu!
På ESBRI intresserar vi oss alltså för tre stora och viktiga områden, nämligen innovation, småföretagande och entreprenörskap. Det är ”våra ”områden och det är vår uppgift att se till att denna forskning sprids till alla som är intresserade. Men självklart är det forskarna som är experterna. Frågan är bara: ”vad gör dom? Och var?”
De är utspridda på olika institutioner och universitet runt om i Sverige, så det är inte alltid enkelt att hitta rätt person. Förhoppningsvis blir det lite lättare från och med nu.
Du kan söka efter för- eller efternamn, titel eller ämnesord. Eller prova att göra en sökning efter doktorander för att få en uppfattning om vilka forskningsfält som är under lupp just nu... och vad som kommer att publiceras inom ett par år.
Vi på ESBRI hoppas att den här databasen kommer att användas flitigt och vara ständigt aktuell och uppdaterad. Förhoppningsvis till hjälp för beslutsfattare, journalister och andra intresserade att hitta ”rätt” forskare att ta kontakt med.
Vi har bjudit in alla vi haft kontakt med eller hört talas om – men saknar du något namn tipsa oss gärna!
Ta en titt i Vem gör vad?
/Hanna
torsdag, oktober 27, 2011
Konsten att leva på sin konst
En av inspiratörerna som besökte workshopen var professor Bill Gartner. Han är känd för sin lite annorlunda forskning om entreprenörskap och kreativitet, ofta med koppling till konsten. |
Som vi tidigare skrivit om är
ESBRI koordinator för nätverket, som drivs i Tillväxtverkets regi.
Syftet är att ta tillvara och sprida de erfarenheter som finns kring
entreprenörskap och företagande på konstutbildningar runtom i landet. Tanken är
såklart att utbytet i förlängningen ska främja studenterna – de ska ges kunskap
och verktyg att leva på sin konst.
Tisdag-onsdag denna vecka hölls den första workshopen i
Göteborg. Totalt deltog runt 20 personer i mötet. En stor del av arbetet
handlar om att dela erfarenheter inom nätverket: Hur gör ni? Fungerar det? Hur
examinerar ni? Vilken litteratur och andra läromedel använder ni? Vilka
samarbetar ni med?
Vi fick också besök av ett antal gäster och inspiratörer,
till exempel en grupp konstnärer, artister och entreprenörer från Kenya och
entreprenörskapsprofessorn Bill Gartner. Även
säljcoachen och författaren Ulla-Lisa Thordén och Karl Palmås, som forskar inom socialt entreprenörskap,
gjorde gästspel.
I nätverket ingår representanter från fler än 15
lärosäten, bland annat Operahögskolan, Textilhögskolan i Borås, Göteborgs
universitet, Konstfack, Umeå universitet och Malmö högskola.
Workshopen hölls i Nätverkstans lokaler i centrala Göteborg. Ett stort tack till dem för att vi blev så väl
emottagna!
Nätverksarbetet fortsätter under hela 2012, med en
workshop på våren och en på hösten. Tanken är också att arbetet ska bli
bestående i form av en resursbank.
Från ESBRIs sida deltog min kollega Christina Eriksson
och jag under workshopen.
tisdag, oktober 25, 2011
Små vill bli stora
Tillväxtverkets Anna Bünger (t. v.) och näringsdepartementets Ylva Skoogberg deltog i seminariet med titeln ”Matcha bättre så växer företagen!” |
Sammanfattningsvis kan man säga att företagens
tillväxtvilja är god. Storleken har betydelse – större företag är mer
tillväxtsugna än mindre. Innovativa företag och småföretag som samverkar har
också större tillväxtvilja. Men det finns också hinder i vägen: brist på
lämplig arbetskraft och kapital, hämmande lagar och regler.
Undersökningen som ligger till grund för rapporten heter
”Företagens villkor och verklighet 2011” och har genomförts av Tillväxtverket/Nutek även åren 2002, 2005 och 2008. Det
innebär att man kan titta tillbaka på hur svenska företagare upplevt sin vardag
under nästan tio år.
Jan Persson, analytiker på Tillväxtverket, presenterade
rapporten och pekade ut en del intressanta resultat. Till exempel att
småföretag som samverkar har större tillväxtvilja än andra, men att andelen
samverkande företag i år har minskat till 40 procent efter att ha legat runt 60
procent sedan 2002. Han konstaterade också att företagare med utländsk bakgrund
upplever tillgång till lån, krediter och extern ägarkapital som ett större
hinder än vad företagare med svensk bakgrund gör. Svenskfödda företagare ser å
andra sidan tidsbrist som ett större hinder än vad företagare med utländsk
bakgrund gör.
- När det gäller brist på lämplig arbetskraft verkar
problemet peaka i de ”lite större småföretagen”, med mellan 10 och 49
anställda.
- Här har myndigheterna en tydlig roll. Det kan handla om
att ta fram fler korta yrkesutbildningar. Vi måste också få in fler
högutbildade invandrare på arbetsmarknaden. Ett annat område är
transportsystemet: vi behöver fungerande kollektivtrafik och bra vägar. Det
blir allt viktigare att kunna matcha företag med tilltänkta anställda, sa Jan
Persson.
Han ingick sedan i en panel tillsammans med Gunnar
Johansson, pressansvarig på spelföretaget Starbreeze, Ylva Skoogberg, politiskt
sakkunnig på näringsdepartementet sedan ett par veckor tillbaka, samt Bo
Wictorin, analytiker på Eskilstuna kommun. Moderator var Anna Bünger,
utvecklingschef på Tillväxtverket.
Gunnar Johansson konstaterade att rekrytering av rätt
kompetenser är en av de största utmaningarna för Starbreeze, som i dag
anställer ett 90-tal personer och omsätter ett 80-tal miljoner.
- Inom dataspelsutvecklingen behövs spetskompetens.
Ibland måste vi rekrytera från andra länder men det kan ta ett halvår. Som tur
är finns det också många svenskar som är duktiga på det här området. Problemet
är bara att många av dem vill testa att jobba utomlands. I bästa fall kommer de
tillbaka när de ska skaffa barn, men det är ju tio år dit, sa Johansson.
Bo Wictorin såg integration som en viktig framgångsfaktor
för regioner.
- De som är bra på integration kommer att lyckas bäst.
Multikulturella och pluralistiska miljöer är de mest framgångsrika.
- Ett annat viktigt område är att öka kontaktytorna
mellan forskning och näringsliv. Samtidigt har jag en käpphäst: Så fort alla är
överens om att en viss bransch kommer bli nästa tillväxtbransch, så går det åt
skogen. Jag tror inte att vi ska vara inne och peta så mycket! Samverkan måste
växa fram lokalt och regionalt, sa han.
Ylva Skoogberg höll med om att man inte ska peta så
mycket i företagen.
- Med en bra, generell näringslivspolitik skapar vi goda
förutsättningar för alla företag som vill växa.
Studien visar att många företagare har önskemål om
regelförenklingar. Det resultatet tar Skoogberg förhoppningsvis med sig till
näringsdepartementet som i morgon kör ”Regelförenklingsdagen”.
- Vi kommer bland annat diskutera förenklad
uppgiftslämning och konsekvensutredningar. Det kommer hända en hel del på det
här området, lovade Ylva Skoogberg.
- Vi måste komma ihåg att det inte bara handlar om
reglerna i sig. Attitydfrågor på förvaltningar som hanterar exempelvis bygglov
och miljöprövningar påverkar också. Det behövs en bättre förståelse för
företagares verklighet – till exempel att tid spelar roll. Samtidigt ska vi
komma ihåg de positiva förändringar som skett. Titta bara på Skatteverket,
vilken metamorfos! I dag är det ju jättelätt att deklarera, sa Bo Wictorin.
På Tillväxtverkets webb kan man också hitta resultaten kring tillväxt nedbrutna på regioner.
Under våren 2012 kommer ytterligare två rapporter baserade på undersökningen.
Den ena handlar om internationalisering, den andra om regionala förutsättningar
för företagande.
/Åse