fredag, december 30, 2011

Forskning får spridning

ESBRI har jobbat för att sprida forskningsbaserad kunskap om entreprenörskap sedan 1997. I tidningen Entré skriver vi till exempel om nya avhandlingar. Under årens lopp har vi sett ett ökat intresse från ”mainstreammedierna” när det gäller företagande och innovation. Extra kul är det när de lyfter fram forskare.

Märit Beckeman disputerade vid Lunds universitet i maj. I september intervjuade Hanna henne, och artikeln publicerades i Entré nummer 3-2011. Nu har även Sydsvenskan uppmärksammat Beckemans forskningsresultat om samarbets(o)vilja och open innovation inom livsmedelsindustrin. Bra där!

God fortsättning

/Åse

tisdag, december 20, 2011

Möte med Brzezinski

I förra veckan hade jag nöjet att prata lite med USAs nya ambassadör i Sverige, Mark Brzezinski. Du som brukar följa vår blogg och andra aktiviteter känner till att vi i olika sammanhang samarbetar med den amerikanska ambassaden. Min känsla efter att ha träffat ambassadör Brzezinski är att vi kan fortsätta att utveckla det arbete som vi haft med hans föregångare, nu senast Matthew Barzun. Syftet är att fördjupa relationerna mellan Sverige och USA inom det viktiga område som entreprenörskap och innovation är.

De senaste åren har den amerikanska ambassaden innoverat genom satsningar som One Big Thing, SAGA och Embassy Roadshow. Även ökad öppenhet och närvaro i sociala medier har präglat ambassadens arbete. Ambassadör Brzezinski fortsätter med det och introducerar sig själv och sina intressen i ett Youtubeklipp.

Ambassadörsparet Mark och Natalia bloggar också på Brzezinski Blog.

/Magnus

torsdag, december 15, 2011

Bill Gartner och berättelser om framgång

Bill Gartners föreläsning Entreprenurship and Storytelling var poppis.
Det blev så fullt att en del fick sitta i trappan för att kunna ta del av den. 
Det är inte så konstigt att professor Bill Gartners föreläsning om historieberättande och entreprenörskap på vår Estradföreläsning igår eftermiddag var så populär. Alla älskar vi en bra historia, eller hur?

När historierna dessutom handlar om framgångsrika människor som lyckas skapa sig ett gott liv på sin egen kreativitet, ja då kan man inte låta bli att bli inspirerad.

Berättelserna kan inspirera oss till att göra mer, bli lite modigare och kanske till och med ta ett steg mot drömmen om ett eget företag. Det är historieberättandets största vinst anser Bill Gartner. Hans egna studenter lär sig ofta mer av inbjudna entreprenörerers personliga berättelser än av all hans egen samlade expertis, berättade han. Berättelserna engagerar och lockar på ett helt annat sätt än torra fakta.

- Entreprenörer skriver sin egen berättelse, sa han.

Det är något som många av oss ständigt drömmer om. Att få forma vårt eget öde.

Missade du Bill Gartners föreläsning? Du behöver inte misströsta för det… Du kan ta del av Esbris bambusersändning direkt, eller se den via webbtv inom kort. En skriftlig sammanfattning kommer också upp snart på vår hemsida.

Som julläsning rekommenderar vi Bill Gartners favoritförfattare Malcolm Gladwell. Bill nämnde Outliers, berättelser om framgångsrika entreprenörer och de faktorer som hjälpt dem framåt. På svenska heter boken Framgångsfaktorn.

Bill Gartners eget project, Acorn, är också läsvärd. Det är en publikation fylld med historier om hur företagare kommit igång och förverkligat sina drömmar.

EDIT: Läs även Entreprenörs artikel Fler entreprenörer med hjälp av storytelling.

 /Hanna

onsdag, december 14, 2011

Beredning ger råd till FoI-proppen


I slutet av sommaren tillsatte regeringen en ny forskningsberedning. Uppdraget är att fungera som rådgivande organ till regeringen när det gäller forskningsfrågor. Medlemmarna kommer från olika delar av forskarvärlden och näringslivet. Ordförande är utbildningsminister Jan Björklund.

Charles Edquist, professor i innovation vid Lunds universitet, är en av dem som ingår i beredningen. Vi ställde några frågor till honom efter beredningens första möte i mitten av november:

1. Vad ska ni göra i forskningsberedningen, och hur kommer ni att arbeta?

Vi ska i första hand vara rådgivande till regeringen vid arbetet med att ta fram den forsknings- och innovationspolitiska propositionen som kommer 2012. Genom denna fördelas ungefär 30 miljarder kronor eller en procent av BNP – en ansenlig summa!

2. Hur gick första mötet?

Diskussionerna skedde i en väldigt öppen och konstruktiv anda. En viktig fråga gällde forskningens resultat och kvalité, hur detta ska kunna mätas och hur de offentliga resurserna ska kunna fördelas på grundval av kvalitetskriterier. Betydelsen av akademiskt ledarskap och avveckling av forskning av låg kvalité betonades också.

3. Vad hoppas du själv bidra med?

Just kvalitetsfrågorna intresserar mig i hög grad. Här slår citeringsanalysen igenom på bred front i alla sammanhang – internationellt och i Sverige. Citeringsfrekvens är i sig ett mått på kvalité och påverkan, vilket inte publikationer är. Publikationer som inte läses och citeras är i stort sett meningslösa. Men de flesta citeringsanalyser som nu görs tar endast en bråkdel av alla existerande citeringar i beaktande och genomför analysen på en relativt hög aggregationsnivå. Det vore bättre att beakta alla slags citeringar och utveckla citeringsanalys på individnivå (och sedan aggregera). Ett sådant system skulle kunna vara enkelt, effektivt, i princip kostnadsfritt, kraftfullt, transparent, legitimt, demokratiskt och kunna genomföras snabbt – och därmed innebära en snabb höjning av den svenska forskningens kvalité. Jag vill gärna bidra till att utveckla ett sådant system.

En annan viktig fråga är hur man ska kunna integrera de forskningspolitiska och de innovationspolitiska frågorna i arbetet med propositionen – vilket är mycket komplext, beroende på att många departement måste vara inblandade i en sådan integration. För att innovationsfrågorna ska kunna beaktas vid fördelning av resurser behöver vi också indikatorer, målvariabler och nyckeltal som avser nyttiggörande av forskningsresultat genom innovationer.

4. Vad vill du se för resultat i slutändan?

Att vi kan hitta mekanismer som kan förbättra funktionssättet hos det svenska nationella forsknings- och innovationssystemet så att vi använder resurserna på ett sätt som ger bättre resultat i form av forskningsresultat (kvalité) och innovationer.

Tanken är att den nya forsknings- och innovationspolitiska propositionen (FoI-proppen) ska vara färdig hösten 2012. Det blir spännande att se vad den till slut innehåller.

/ Jonas

tisdag, december 13, 2011

Fullt hus i morgon



I dag peppar vi på ESBRI inför morgondagens besök av superstjärnan Bill Gartner! Han är en av entreprenörskapsforskningens mest citerade, och han är också en mycket underhållande talare.

På förmiddagen arrangerar vi ett mindre policyseminarium med honom. Temat är vikten av att få misslyckas – och lära av det. På eftermiddagen kommer han till Estrad för att prata om entreprenörskap och storytelling. Denna föreläsning är helt fullsatt, vilket vi förstås är mycket glada över!

Missade du att knipa en plats? Lugn, vi livesänder via Bambuser och lägger upp hela föreläsningen som webb-tv efter några dagar. Men glöggen får du i så fall ordna med själv…

I fredags publicerade läsvärda sajten Kulturekonomi ett ”Samtal” med Bill Gartner. I det säger han bland annat att ”En entreprenör som anger ”tjäna pengar” som sitt huvudskäl till att vara entreprenör, troligtvis är en väldigt olycklig människa.”

Läs också gärna Jonas porträttartikel som har publicerats i Entré.

Glad Lucia!

/Åse

fredag, december 09, 2011

Trendigt företagande

Jaqueline Kothbauer, som skrivit boken ”Mediababe”, var en av talarna på Trendgalan.
I dag har jag besökt Trendgalan som arrangerades av So Stockholm på Dansens hus. Programmet innehöll massor av korta men intressanta presentationer om design, varumärken och hur vi ska marknadsföra oss smart.

Några av de saker jag har tagit fasta på under dagen är hur viktigt det är att få människor vi möter att komma ihåg oss. Den som vill bygga ett starkt varumärke måste hitta och ha stenkoll på personerna i sin målgrupp. Vad tycker de är bra, vad vill de ha, vad behöver de?

Vi lever i ett samhälle fullt av konkurrens, och det gäller att hitta ett sätt att sticka ut så att människor kommer ihåg din produkt. Använd de sociala medierna och fundera på om någon i ditt kontaktnät har en välbesökt blogg, eller känner någon som har en…

Tänk efter vilket problem som din produkt eller tjänst löser. Lyft fram det! Var kreativ!

Under dagen bjöds vi också på supergott kaffe från Johan & Nyström och en smarrig lunch från ICA to go. Båda var nominerade till Trendpriset 2011.

EDIT: Fotografiska museet vinner Trendpriset 2011

/Helene

Deadlineflow inför helgen


I dag skickar vi nya numret av Entré till tryck. Det har varit en intensiv vecka med färdigställande av sista texterna, korrande, bildväljande etc. Som det alltid är såhär inför deadline. En skön kombination av hårt jobb och tillfredsställelse. Har man tur kan man nästan hamna i en flowliknande känsla.

Omslaget (med hundar på!) ligger redan redo för tryckvalsarna. Resten av tidningen petar vi vidare med. Bara lite, lite till. Sen får vi en efterlängtad, och förhoppningsvis skön, helg. Hoppas ni får det också…

/ Jonas

onsdag, december 07, 2011

Smörgåsbord av stöd till företagare


ESBRIs Helene Thorgrimsson deltog i 
Småföretagarexportdagen 2011.
I går deltog jag i Småföretagarexportdagen, arrangerad av SME Academy och 360entrepreneurship. Dagen innehöll presentationer av en mängd olika aktörer och tips på stöd till företagare, speciellt inriktade på export. Själv presenterade jag ESBRIs verksamhet och tipsade om forskning inom området.

Under dagen fick jag god överblick över den mångfald av organisationer som kan hjälpa en exportsugen företagare. Här kommer en lista:

Först ut var Företagarförbundet som är en organisation för mikroföretagare. De klassar företagare i fem olika typer: jobbaren, fixaren, arvtagaren, livsnjutaren, utvecklaren (20 procent) som siktar in sig på expansion, även utomlands. Vilken typ är du?

Ett av deras förslag till regelförändringar är att det måste bli mer attraktivt att anställa. Eftersom 95 procent av alla svenska företag är mikroföretag med 0-9 anställda finns en enorm potential för tillväxt.

Andreas Hatzigeorgiou arbetar på uppdrag av handelsministern i projektet Kosmopolit där tonvikten ligger på att ta tillvara resurserna hos utlandsfödda. Sverige har som mål att dubbla exporten. Det kan vara knepigt ibland eftersom Sverige är en liten marknad. Ofta har vi inte kapacitet att leverera tillräckligt stor mängd varor. Företaget Västerbottensost fick för några år sedan en förfrågan om att exportera sin goda ost till Frankrike, men kvantiteten skulle motsvara deras tillverkning under ett helt år. I och med detta föll affären, de kunde inte leverera.

Trade Finance på SEB hjälper företag som avser att exportera sina produkter eller tjänster. De kan exempelvis vara behjälpliga med att säkerställa marginaler, finansiering för att starta produktion och valutakursförändringar. De samarbetar också med nästa aktör, EKN.

EKN är en statlig aktör som kompletterar den privata marknaden. Stora företag är deras kunder men de arbetar också för att främja små företags export. De lånar inte ut några pengar men de arbetar med garantier, och det är ju också ett finansieringsverktyg. EKN underlättar för företag att göra mer och säkrare affärer utomlands. De kan ge garanti för både långa kredittider, utebliven betalning och kapital för att kunna genomföra affären i ett stort antal länder.

Handelskammaren genomför olika aktiviteter för att främja handel med andra länder. De arrangerar bland annat frukostmöten – ”Do business with” – med affärsnytta och kontakter. De tillhandahåller också internationella nätverk och har representanter i nästan alla länder i världen.

Stockholms internationella entreprenörers nätverk, SIEN är ett nätverk med många internationella kontakter och stor erfarenhet. De kan öppna dörrar och stödja processen genom hela etableringen utomlands, samt vara med som kommersiell affärspartner.

Enterprise Europe Network tar Europa till företagen. De finns i 52 länder och erbjuder information, rådgivning om lagar och regler, partnersök (affärs/teknik) matchmaking, kontaktmässor och brokerage events (en slags speed dating).

Efter en stärkande lunch fick vi lyssna på Bengt Wahlström. Han menar att en turbulent värld kräver ständig bevakning. Ungefär två timmar i veckan får man räkna med att lägga ner för att hålla koll på omvärlden, se vad ”de stora” gör och se om man kan göra något liknande själv. Våga vända på perspektiven! Du behöver ständigt uppdaterad kompetens. Som ett exempel nämnde han IKEA som började med lastpallar i papper (!) vilket gör det både lättare och billigare att frakta varor. Små företag kan kanske också tjäna pengar på den här tekniken för varutransporter.

Tillväxtverket hjälper företag med både kostnadsfri information och olika former av ekonomiskt stöd. På deras webbplats hittar du beskrivningar av de olika bidragsformerna. De har knutit till sig ett stort antal ambassadörer för kvinnors företagande som genom att vara förebilder ska stimulera andra kvinnor att starta företag. Tillväxtverket genomför också en speciell satsning på företag inom vård och omsorg samt kreativa näringar.

Internationella programkontoret har som syfte att underlätta internationalisering och samarbete över gränserna. De hjälper till att hitta samarbetspartners i de länder man vill rikta sig mot. Man kan också få bidrag till olika former av utbyte och utbildning, studieresor och praktik. Yrkesverksamma kan besöka andra länder och träffa andra som arbetar med samma sak.

Arbetsförmedlingen hjälper företag att rekrytera. De ordnar rekryteringsträffar och det är möjligt att söka i deras CV-databaser. De kan också hjälpa till med urval utifrån språk/kompetenser vid internationalisering. EURES ska underlätta rekrytering av arbetskraft till/från Sverige och andra länder. Många utländska företag vill rekrytera personal från Sverige.

Odette Lager är varumärkesstrateg och hon ger tips på hur vi ska tänka när vi ska positionera oss. Här kan ditt företag få hjälp att förmedla rätt känslor och det ger trovärdighet och gör din produkt unik. Tänk efter var du befinner dig i företagsprocessen och samla allt i en varumärkesplattform så att alla anställda kan läsa – och begripa – den.

Semantix är ett språkföretag med 6 500 översättare och tolkar. De menar att flerspråkighet är en fördel i affärer med utländska företag - förtroendet minskar om det är språkliga fel i dokument. Konsekvensen blir ofta att köparen tror att även produkten är dålig. Flerspråkighet öppnar dörren till nya marknader, menar Semantix.

Hittar du något som intresserar dig eller som du tror att ditt företag kan ha nytta av? Läs mer på de olika aktörernas webbplatser.

Har du fler tips på stöd inför utlandssatsningen? Kommentera gärna nedan!

Lycka till!

/Helene

fredag, december 02, 2011

Julruschen har börjat – i alla fall när det gäller evenemang!

Adventsstjärnan tänd – check. Glöggen provsmakad – check. Fikat saffransbulle – check.

Men jag vill ju också hinna med att gå på en del av alla de intressanta evenemang som är på gång så här mitt i julstöket. Kolla in en del av nästa veckas utbud:

Veckan börjar med ett seminarium om kompetensutveckling i våra allra minsta företag. Arrangeras av Entreprenörskapsforum på måndag eftermiddag.

Småföretagarexportdagen går av stapeln på tisdag och programmet är fullspäckat med intressanta talare.

På onsdag medverkar Per Frankelius i en gratis konferens om miljöteknik ute på Arlanda konferens. Kolla även gärna in hans Estradföreläsning från förra veckan på ESBRIs kostnadsfria webb-tv.

Som om det inte vore nog delar våra kontorsgrannar Venture Cup ut pris för bästa affärsidé på onsdag kväll. Deras evenemang brukar alltid vara välbesökta så bra mingel utlovas.

På fredag arrangeras den årliga Trendgalan. Det blir en heldag fylld med korta presentationer, inspiration, nytänk och nätverk. Dessutom utlovas en välfylld goodebag så här lagom till jul. Temat är kreativitet.

Det finns säkert fler arrangemang som jag har missat här, men jag håller just på att konsultera min almanacka för att få in i alla fall ett par av de här intressanta tillställningarna i schemat. Fyll gärna på i kommentarsfältet om du har några fler evenemangstips.

Hoppas vi ses i vimlet!

/Helene

torsdag, december 01, 2011

Kreativitetens lovsång – tuff eller fluff?


Tack till Flickranvändaren Indrani Soemardjan för bilden.

Kreativitet är ett hett ämne. Eller ja, det har det väl varit länge egentligen, men det känns som man stöter på det överallt numera. DN Insidan kör just nu en artikelserie om ämnet. I gårdagens text intervjuades kreativitetsforskaren Evelina Wahlqvist. Hon har också märkt av det ökade intresset. Till vardags är hon doktorand i ekonomisk geografi, men för DN berättar hon att avhandlingen ligger på is. Hon har fullt upp med alla som vill höra henne föreläsa om kreativitet.

Förklaringen ligger i den omvandling av ekonomin vi är inne i. Innovation, tjänster, design, upplevelser, och kultur tar allt mer plats, på bekostnad av den traditionella tillverkningsindustrin. Och då blir kreativiteten allt viktigare, menar många. Även inom tillverkningsindustrin.

Evelinas tips till den som vill bli mer kreativ är till exempel minnesträning, dagdrömmeri och att våga bryta sina rutiner. I DN-artikeln säger hon även att hon tror på att: ”…kombinera konstnärliga utbildningar med entreprenörskap och ekonomi. Konstnärer behöver möta ekonomer och teknologer tidigt i utbildningen.”

Låter klokt, och för övrigt en bärande tanke i det nätverk för lärare på konstutbildningar som ESBRI koordinerar. Men även det motsatta vore såklart bra, alltså att ekonomstudenterna får möta konstnärer. I ekonomutbildningarna, och säkert också i teknikutbildningarna, finns det helt klart utrymme för mer kreativitet.

Ett annat tecken på kreativitetsboomen hittar vi i Annie Lööfs tal när hon tog emot Innovationsplan Sverige: ”Vi har […] allt att vinna på att ta tillvara allas kreativitet och förmåga och inte begränsa synen på innovation”.

Vill ni ha ännu mer kreativitetskött på benen kan jag rekommendera Lundaforskaren Farida Rasulzada. Du kan läsa mer om hennes forskning på ESBRI-webben.

Men, det finns också de som kritiserar all lovsång kring kreativiteten. Forskaren Alf Rehn har gett ut boken ”Farliga Idéer – När det opassande tänkandet är din värdefullaste resurs” där han konstaterar att diskussioner om kreativitet är lite som sockervadd: fluffigt utseende, söt smak, men utan särskilt mycket substans. I en Åsiktsartikel publicerad i Entré nr 1-2011 skrev han:

”Vem vill vara kreativ när det är påbud från Vinnova på att man ska vara det? Vem bryr sig om innovation när både Göran Persson och Fredrik Reinfeldt står som dess hejaklack?”

Vad tycker du, ska vi prata mer eller mindre om kreativitet?

/Jonas

PS På fredag om en vecka är det dags för årets upplaga av Trendgalan. Temat? Kreativitet.

onsdag, november 30, 2011

Ingen regel utan undantag för mindre företag

Panelen från vänster till höger: Marita Ljung, Per Bolund, Anniqa Edström Nygård, Monica Lindstedt, Magnus Larsson och Jessica Polfjärd.
Tillbringade första delen av dagen med regelfrågor, närmare bestämt seminariet ”Regelförbättring för tillväxt” som arrangerades av Näringslivets Regelnämnd.

De presenterade sin årliga regelbarometer där de undersöker hur företagen upplever regelbördan. Den glädjande nyheten sedan förra året är att framförallt småföretagarna upplever att det blivit enklare att driva företag. Trots detta var kommentatorerna eniga om att det finns mer att göra.

Marita Ljung, statssekreterare på näringsdepartementet, berättade om vad som är på gång från regeringens sida. Hon lyfte bland annat fram att uppgiftslämnandet måste minskas och förenklas. 13 myndigheter under ledning av Bolagsverket ser över hur uppgiftslämnandet kan samordnas. Målsättningen är att ett företag bara ska behöva lämna en uppgift en gång. Marita betonade även att det är viktigt att det finns ett förenklingsåtagande på EU-nivå.

Oppositionen representerades av miljöpartisten Per Bolund. Med tanke på hans positiva syn på företagande i allmänhet – och småföretagande i synnerhet – blev det inte mycket till opposition. Snarare en önskan om färre och enklare regler. Per förde fram att Regelrådet borde bli permanent och att regeringen måste sätta mer press på de departement som inte tar regelförenklandet på allvar.

Tre företagare och representanter för de tre största företagar- och företagsorganisationerna fanns på plats för att ge företagarnas syn. Anniqa Edström Nygård driver jordbruk och är vice ordförande i LRF. Hon poängterade att just jordbruket är väldigt regeltyngt. Det värsta är inte reglerna i sig, utan rädslan att göra fel. Hon efterlyste en anpassning av reglerna efter företagens storlek.

Monica Lindstedt, grundare och ordförande för Hemfrid och dessutom vice ordförande för Företagarna, ville att myndigheternas hemsidor skulle anpassas bättre efter företagarnas behov. I dagsläget är de främst utformade för arbetstagarna. Hon menade även att handläggningstiderna borde kortas, och arbetsmiljöreglerna moderniseras.

Magnus Larsson, vd Expander Wireless och vice ordförande i Svenskt Näringsliv, höll med Monica om behovet av moderniserade arbetsmiljöregler. Han lyfte även fram det konkreta exemplet med hur differentierad moms skapar en massa extra arbete.

Värd för seminariet var Jessika Polfjärd, riksdagsledamot för moderaterna och ordförande för deras grupp i näringsutskottet. Hon lyfte fram vad hon kallade ”pannkakseffekten”. Nämligen att om du försöker trycka ner en bubbla i pannkakan, poppar ofta en annan upp. Regelverket fungerar ungefär på samma sätt. När man försöker ta bort en regel är det lätt att en annan kommer till.

Jag fick känslan av att alla i panelen, inte minst politikerna, var positiva till särbehandling för de mindre företagen. Frågan är om de kan övertyga sina kollegor i riksdagen? Det är väl något vi får se framöver.

Med tanke på alla bra synpunkter som framkom hoppas jag att NNR själva lägger ut ett långt referat från seminariet på sin webbplats. Redan nu kan du ta del av Regelbarometern 2011.

/Magnus

tisdag, november 29, 2011

Storytelling bygger varumärken

”Att våga satsa alla pengar men har och all sin tid för att förverkliga sin affärsidé och sin dröm är väldigt modigt. Tyvärr finns det en hel del som låter bli på grund av risken att misslyckas och en eventuell skam som det skulle medföra.”

Det sa prins Daniel i går kväll när han delade ut priset Sveriges Supergasell 2011 i Stockholm.

Jag välkomnar att han lyfter denna viktiga fråga, som vi även fört fram på esbribloggen ett flertal gånger (till exempel här). Tänk tillbaka på när du växte upp, du skulle inte ha lärt dig någonting om du inte prövat, misslyckats och prövat igen. Misslyckande måste ses som en del i lärandet.

Innan prins Daniel delade ut pris till Nodeone, ett IT-bolag med bas i Göteborg hade Antonia Ax:son Johnson, Percy Barnevik och Greger Hagelin intervjuats på scen.

Antonia Ax:son Johnson lyfte fram att familjeföretagens ägarstabilitet kan ge en långsiktighet som behövs. Familjeföretagarna blir även ofta väldigt engagerade, och lever med och för sitt företag.

För oss som såg Percy Barnevik som gäst i tv-programmet Skavlan för en tid sedan kom det inte som en överraskning att han själv bestämde hur han skulle stå på scen och vilka frågor han tyckte var intressanta att svara på. Han berättade om några episoder från sitt liv i näringslivet, bland annat när han kom till Västerås och ”såg 10 000 ingenjörer i ett glashus och funderade på om de någonsin träffat en kund.”

Grundaren av WeSC, Greger Hagelin (här bloggar jag om hans sommarprat från 2006), lyfte fram hur viktigt ”storytelling” är för att bygga varumärken. Han poängterade att det gäller att dra sin story om och om igen, för folk glömmer snabbt.

Kul att han lyfte fram detta eftersom vår Estradföreläsning 14 december handlar om just ”Entrepreneurship och storytelling”. Vi får celebert besök av Bill Gartner, en av de främsta entreprenörskapsforskarna i världen. Gartner var för övrigt tidig ute att lyfta fram vikten av att tillåta misslyckanden. Föreläsningen sänds direkt via Bambuser och kan sedan ses i efterhand på ESBRIs egen webb-tv.

Mer om finalen finns på DIs webb.

/Magnus

Forskning till 1 000

I dag la vi ut vår tusende artikel i Kunskapsbanken! Den handlar om Anna Söderbloms avhandling, om strategier för investeringar i riskkapitalfonder. Klassikern ”Följa John” verkar vara ett hett tips.

På webben finns också 99 referat, 327 boktips och en massa webb-tv om entreprenörskap, innovation och småföretagande.

I databasen ”Vem gör vad?” kan du söka efter aktiva forskare inom ovanstående forskningsområden. Till dags dato har 183 forskare registrerat sig och börjat lägga in sina uppgifter – fler tillkommer hela tiden.

Allt detta är kostnadsfritt att ta del av. Mer forskningsbaserad kunskap åt folket!

/Åse

fredag, november 25, 2011

”Entreprenörsandan är vår styrka”

Deltagarna på Elumnikonferensen 2011
På i stort sett alla landets universitet och högskolor finns någon form av entreprenörskapsutbildning. Hundratals studenter examineras varje år – men vad händer sedan? I Göteborg vill man ta vara på de entreprenöriella människor som genomgått utbildningar på Chalmers, GIBBS och The entrepreneurship track på Handelshögskolan. En grupp före detta studenter bildade därför alumninätverket Elumni. Niklas Holmquist är i dag vice ordförande.

Hej Niklas, hur bildades Elumni och vad är syftet?

Elumni bildades långt innan jag påbörjade min utbildning på entreprenörskolan GIBBS. Till en början handlade det mest om att skapa tillfällen för klasskamraterna att återses, eftersom man haft väldigt roligt ihop under studenttiden. Alla som erlagt examen på någon av Göteborgs entreprenörskolor är automatiskt medlemmar, i dag är vi 300 personer. Nätverket växer stadigt och många medlemmar har gjort fantastiska resor från student till framgångsrik entreprenör eller företagsledare. Det är vi mycket stolta över!

För några år sedan insåg Elumnis styrelse att man kan göra mycket mer än bara anordna årliga återföreningsfester. I dag arbetar styrelsen aktivt för att stärka nätverket och stödja medlemmarna med allt från coachning till jobbförmedling och inspiration. Mycket handlar om att ta tillvara den naturliga potential som finns inom nätverket, och att hjälpa de nya entreprenörerna att bli framgångsrika.

Vad är Elumnis styrka?

Vi är inte det största alumninäverket, men vi har väldigt god sammanhållning! I år medverkade över 100 Elumner på vårt största event, vilket är helt otroligt med tanke på spridningen. Medlemmar flög in från fem olika länder, och nästan en hel klass var där för att fira sitt tioårsjubileum.

Jag skulle vilja säga att vår styrka ligger i det vi har gemensamt: entreprenörsandan och att vi alla genomgått samma utbildning. Det är den andan som ständigt driver oss att göra nya saker! Som student är det väldigt häftigt och inspirerande att se att tidigare studenter representerar växande teknikföretag. Det visar att det är möjligt om man själv vill. Den effekten tar vi vara på – den bidrar till att nätverket stärker sig självt.

Fortsätter vi hålla ihop medlemmarna kommer det över tid resultera i ett starkt nätverk av affärsänglar, företagsledare och entreprenörer. Ett sådant nätverk kan göra mycket för den egna utbildningen - och bidra till tillväxt i nya bolag. Det är först efter skolan som det börjar på allvar.

Vad gör Elumni?

Vi har för många bollar i luften, vi hinner tyvärr inte genomföra alla våra idéer. Vi hade lätt kunnat jobba heltid med detta. Som det ser ut nu anordnar vi en vinprovning, en skidresa, några afterworks i Göteborg och Stockholm, samt den årliga konferensen. Konferensen är en heldag med spännande talare och inspiratörer, på kvällen har vi bankett.

För ett år sedan lanserade vi Elumni Career, en tjänst för företag. Vi hjälper dem att via vårt nätverk komma i kontakt med de personer de letar efter, vilket bidrar till att medlemmarna kan få nya jobberbjudanden. Inkomsterna från tjänsten går oavkortat till att subventionera våra evenemang.

Elumni drivs mer som ett venture än ett nätverk. I styrelsen har vi olika operativa roller och utvärderar ständigt nya sätt att bli starkare på. Alla jobbar ideellt och att vi har en platt organisation.

Vad har ni på gång framöver?

Vi tillsatte precis en ny styrelse för det kommande året och har redan börjat koka ihop en plan för att uppnå nya stordåd. Förutom att förbättra det koncept vi har ska vi satsa på att nå ut längre, engagera fler medlemmar och öka volymen av aktiviteter under året. Via en nyhetsblogg kommer medlemmarna kunna uppdatera sig om interna nyheter.

Vi skulle också vilja starta ett eget kontorshotell för att fylla gapet på marknaden och göra det lättare för våra medlemmar att starta bolag. Vi tittar dessutom på olika strukturer som ska göra det lättare för nya projekt att komma i kontakt med både experter och investerare. Vi ser vilka behov som finns hos nya och erfarna entreprenörer och vi vill göra allt för att möta dem!

Har du några bra tips till andra alumniföreningar som vill skapa värde för medlemmarna?

Jag tror det stora värdet kommer när man lyckas återkoppla de äldre alumnerna – ”Elumnerna” – med de nya studenterna som läser på Entreprenörskolorna. Det svåra är självklart att komma igång. Vi har gjort det steg för steg och vi tänker långsiktigt hela tiden. Ett riktigt bra koncept är att sätta ihop en stark styrelse på 6-8 personer som representerar 3-4 årgångar, och att styrelsen fasas ut över tid så att några alltid för med sig traditionen till nästa grupp. Satsa på det som ni har gemensamt, då får man sammanhållning, och se till att det händer något hela tiden. Sen funkar alltid den gamla klyschan: Ha kul!


/Åse

torsdag, november 24, 2011

Det var en gång en entreprenör…


I går intervjuade jag Randi Bredvold, forskare vid Högskolan i Lillehammer. Hon disputerade för några dagar sedan vid Karlstads universitet på avhandlingen ”Entreprenørers fortellinger – En identitetsstudie i det opplevelsesbaserte reiselivet”.

Randi menar att myten om den manliga, vinstmaximerande och risktagande entreprenören är spridd, och reproduceras dagligen i medierna. Hon berättade också att det i norska policydokument fortfarande ofta handlar om ”entreprenöriella egenskaper” – trots att det i dag är få forskare som tror att man föds som entreprenör.

I Randis avhandling står fem företagare inom den upplevelsebaserade turistnäringen i fokus. Hon har tagit del av deras livsberättelser och finner olika vägar till entreprenörskap, där omvärldsfaktorer är en viktig del. Enligt henne är det viktigt att lyfta fram sådana alternativa bilder. Många – inte minst kvinnor – kan ha svårt att identifiera sig med en klassisk ”self made man”. Och det gör att vi riskerar att gå miste om en massa potentiella entreprenörer.

En artikel om Randis avhandling kommer i Entré nr 4-11 som är ute före jul.

Företagsberättelser, storytelling och narratives är i ropet nu, både inom forskarvärlden och näringslivet. Läs gärna mer i tidningen Entreprenör.

Missa inte heller årets sista Estrad med professor Bill Gartner, Clemson University. Han har länge förespråkat narratives som forskningsmetod, och kommer till oss 14 december för att föreläsa under rubriken ”Entrepreneurship and storytelling”.

/Åse

onsdag, november 23, 2011

Äventyrlig färd till studenternas värld

I går åkte jag till Uppsala för att vara med på den årliga Anders Wall-föreläsningen vid Uppsala universitet. Jag skulle även få dela ut tidningen Entré till deltagarna. Det var med viss möda jag tog mig dit, men det var värt besväret.

Först klarade jag mig med nöd och näppe undan parkeringsböter vid jobbet, jag hade ställt mig på en gata där det var städdag. När jag kom med andan i halsen och pirran full med tidningskartonger tyckte p-vakten synd om mig och lät mig åka.

Sedan letade jag mig fram till Uppsala universitets aula med hjälp av en vägbeskrivning som jag fått via mobilen av en vaktmästare. Men tyvärr fanns inte en parkeringsplats i sikte vid aulan. Suck! Jag åkte ner till en kyrka i närheten och där fanns en (!) plats kvar. Fast man kunde bara betala med mynt eller Amex-kort och jag hade ingetdera. :(

Precis i rätt tid kom ett gäng studentkillar som också skulle vara med på föreläsningen. En av dem hade ett kort som fungerade och jag övertalade honom att betala åt mig och han fick kontanter istället. Snacka om tur!

Väl inne i den pampiga aulan satt jag tillsammans med 1800 personer. Efter några inledande ord av dagens moderator Fredrik Lindström, rektor Anders Hallberg, samt Anders Wall, började programmet.

Eftermiddagen innehöll många intressanta presentationer av bland annat Gustaf Söderström från Spotify, affärsängeln Jane Walerud, och Aschkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh från Serendipity Innovations. Vi fick också lyssna till en paneldebatt med unga entreprenörer. Mai-Li Hammargren, Sammy Ben Abla, samt Oscar Lundin berättade om hur det gick till när de startade företag för att inspirera Uppsalastudenterna att göra detsamma.

Två fantastiskt duktiga Anders Wall-stipendiater, pianisten John Zhang och sopranen Frida Jansson, uppträdde och kronprinsessan Victoria delade ut pris till ”Årets Uppsalastudent”, Johan Bengtsson.
Det som gjorde starkast intryck på mig var Percy Barneviks presentation av projektet Hand in Hand, ett självhjälpsprojekt till kvinnor som under hans ledning har växt oerhört mycket och nu finns över hela världen. Organisationen har hittills hjälpt 700 000 kvinnor att starta mikroföretag. Därigenom har de fått en försörjningsmöjlighet och ett bättre liv.

”Kvinnor är ansvarstagande, de super inte, de spelar inte, de tar hand om sina barn och ser till att de får en utbildning. På så vis hjälper man hela familjen och i förlängningen en hel generation”, sa Percy Barnevik.

Han menar att det är möjligt att utrota fattigdomen för de allra fattigaste i världen inom tio år genom att allokera om biståndet. Det ger mycket större effekt om man tillhandahåller möjlighet för individerna att arbeta och försörja sig, än att enbart ge biståndspengar till de fattiga länderna.

Läs gärna mer om de olika företagen och speciellt om organisationen Hand in Hand!

/Helene

måndag, november 21, 2011

Det räcker inte med mingel

 I dag föreläste Per Frankelius på Estrad. Ämnet var Innovationskraft i praktiken. Som vanligt med Frankelius var det intressant, humoristiskt och faktaspäckat.

Han pratade bland annat om hur man bär sig åt för att realisera innovationer, växa och nå internationell framgång. Enligt Frankelius handlar det framför allt om tre faktorer: Rätt kompetens, rätt anpassning av företaget till omvärldsfaktorer, och rätt marknadsföring. Det räcker alltså inte med att ha den bästa tekniken.

”Kompetensutveckling är nyckeln, men att identifiera behovet är inte helt lätt. Det behövs en metod för att identifiera företagets kompetensbehov. Sedan väller riskkapitalet in.”

Frankelius menade att vi är på väg in i något som han kallar för Mode 3 när det gäller kunskapsutveckling. Först skapades kunskap enligt modellen Mode 1, allt kom från universitet och andra bestämda platser. Under 1990-talet växte sedan Mode 2 fram. Här menade man att kunskap skapas i mötet mellan universitet, företag och andra aktörer. Mode 3 är som en kombination av de båda första modellerna.

”Om man verkligen ska möta folk och ha ett genuint utbyte, måste man också ha något att komma med. Det innebär att man måste jobba på kammaren också. Det räcker inte att vara ute och dricka kaffe och mingla. Sedan gäller det att ha rätt aktörer med i systemet. Vilka dessa är, är inte självklart. Det finns en massa myter om vilka som bör finnas med. Jag vågar inte säga mer än så…”

Frankelius hävdade också att det behövs en reviderad syn på innovation i Sverige. Begreppet har blivit urvattnat och kan i dag gälla lite vadsomhelst, ett par nya vantar till exempel. Men det håller på att ändra sig medgav han. Numera har man förståelse för att en innovation måste ha nått marknaden och ha hög originalitet.

7 december medverkar Per Frankelius på en gratiskonferens om innovation och miljöteknik. Mer info här: www.global-vision.se

/Jonas

fredag, november 18, 2011

Sex, kaffe och hightech

Moderatorn Simon Dingle snackar kaffe med experterna från Kulbay Coffee.
I går deltog jag, Hanna och Christina i det fantastiskt inspirerande evenemanget Good Morning 2011, arrangerat av SSES. Över 600 deltagare från olika delar av innovationssystemet, spännande talare och bra energi.

Som vanligt hade mycket krut lagts på inramningen: på scenen fanns en avancerad kaffemaskin, komplett med två kaffeälskande baristor. För scendesignen svarade Konstfackstudenterna Fernanda Torre och Emma Rose Metcalfe. De hade placerat talarna i en mysig cafémiljö, utifrån tanken att många goda idéer fötts på caféer och klottrats ner på servetter.

Moderator var Simon Dingle, journalist och teknikfreak som flögs in från andra sidan jordklotet (Johannesburg, närmare bestämt). Han höll i diskussionerna och kickade igång evenemanget genom att delge oss sin syn på entreprenörskap. Dingle framhöll att temporära projekt, där folk från olika håll samarbetar, blir allt vanligare.

- Frilansande är framtiden, sa han.

Richard Scase, entreprenör och författare, levererade en del dystra åsikter: ”Storföretagen är döda!” och ”Europa är dött, jämfört med Kina och Indien!”. Han menade att bankkriserna är ett bevis för att den europeiska modellen är ohållbar. Och storföretagen må prata om att ha högt i tak, men det är bara retorik. I verkligheten är de riskrädda och tillåter inte sina anställda att ta egna initiativ. Men detta leder som tur är till något positivt: entreprenörskap.

- Entreprenörskapets tid är inne, utropade Scase.

Han var också noga med att skilja på entreprenörer och ”vanliga” företagare:

- Entreprenörer är inte nöjda. De vill växa.

Enligt Richard Scase kan föreställningar om ett flott kontor, firmabil och andra statusprylar stå i vägen för entreprenörskapet. Allt man behöver är fantasi och en smartphone.

- Det gäller att skaka av sig storföretagsmentaliteten och fundera ut vad man kan göra annorlunda, billigare eller bättre än de befintliga företagen, sa Scase.

Kaffet hade som sagt en framträdande plats under dagen. Det pratades också en hel del om högteknologi: superbatterier som samtidigt är miljösnälla, industrirobotar som programmeras för att göra en grafittiinstallation, DNA-teknik som gör perfekta barn till en beställningsvara, och digital övervakning över våra liv, inklusive kaloriintag. Möjligheter eller skräckscenarier? Det förstås på vad man gör av tekniken.

Ett annat, mer otippat, tema under dagen var – sex. Vi fick till exempel lära oss att vi redan i dag kan kontrollera om vår käresta varit otrogen genom att DNA-testa hans/hennes underbyxor. Det låter lite CSI men enkla tester finns att köpa på nätet!

Vi fick också höra Ethan Imbodens entreprenöriella historia. Han har grundat sexproduktsföretaget Jimmyjane som gör tvärtemot de traditionella företagen i branschen. Jimmyjanes produkter är exklusiva och designade med hållbarhetstänk. De marknadsförs i ”vanliga” medier, av ”vanliga” kändisar. Och de säljs i utvalda butiker – inte i sunkiga sexshoppar på bakgator.

- Det finns inga genvägar, du måste tänka innovativt på riktigt, sa Imboden.

SSES kommer lägga upp bilder och filmer från dagen på webben. Läs gärna mer om talarna här.

/Åse

torsdag, november 17, 2011

Esbri på plats på Good Morning 2011


På Grand hotell äger i dag det välbesökta evenemanget Good Morning2011 rum. Det arrangeras av våra kontorsgrannar SSES och handlar bland annat om hur man kan förbereda unga entreprenörer för framtiden, och om samarbete mellan olika discipliner. Tips från framgångrika entreprenörer och möten mellan människor är två tongivande ingredienser. Bland deltagarna finns människor från alla generationer och kulturer, med olika bakgrunder och erfarenheter.

Hittills har vi lyssnat till en inledning av Simon Dingle, journalist från Johannesburg och dagens moderator. Vi har även hört entreprenören Richard Scase och Christina Lampe-Önnerud, grundare av Boston Power. Nu ser vi strax fram emot en fortsättning på förmiddagen med exempelvis Sara Öhrvall från Bonnier

/Christina

måndag, november 14, 2011

Övning ger färdighet

Att vi måste tillåta misslyckanden brukar jag regelbundet återkomma till i mina blogginlägg. Och en person som jag ibland hänvisar till är Bill Gartner, Arthur M. Spiro Professor of Entrepreneurial Leadership vid Clemson University, USA.

I förra veckan var han återigen på besök i Sverige. För några veckor sedan var han i Göteborg på inbjudan från oss. Denna gång var han inbjuden av Entreprenörskapsforum som talare i deras Swedish Schumpeter Lecture Series.

Under rubriken ”Embracing failure: Creative destruction and its consequences” gav Bill en exposé över att företag i de allra flesta fall upphör att existera. Även företag som lyckats etablera sig, växa och bli så kallade Fortune 500-företag upplever tuffa tider. Affärstidskriften Fortune Magazine lyfter varje år fram de 500 största företagen och Bill visade hur de utvecklats. Förändringen över tiden är rätt omfattande, och den dynamiken har ökat de senaste 20-30 åren.

Ett annat exempel är den dynamik som finns bland alla de försök till företagsstarter som görs. Även här kommer de flesta att misslyckas, enligt Bill. Men han menar att misslyckande inte är något negativt, utan en naturlig del av företagandets verksamhet.

Bill tyckte även att affärsvärlden behöver lära sig av sportens värld eftersom sport främst handlar om förlorare: ”In sports there is one winner and the rest are losers!”

Vilket ju är bra, kan man tycka ur ett företagarperspektiv. För inom företagandet handlar det sällan om att bara en kan vinna – och resten är dömda att förlora.

En illustration som Bill visade från sportens värld var en film med den framgångsrike basketspelaren Michael Jordan. Jordan avslutar med orden: ”I have failed over and over and over again in my life… that is why I succeed.”

Så det gäller alltså att försöka, försöka och återigen försöka. Till sist får vi till det på något sätt!

/Magnus

PS: I december har ESBRI nöjet att ha Bill på besök igen. Missa inte hans Estradföreläsning om Entrepreneurship and storytelling! Live i Stockholm 14 december, därefter tillgänglig som webb-tv.

onsdag, november 09, 2011

Miljösnälla bilar kräver nytt tänk

Fick precis CBIs nyhetsbrev med en hel del intressant läsning. Bland annat en länk till en text av Mats Williander som publicerades i GP i somras. Mats är numera kopplad till CBI och Victoriainstitutet och skriver om att den nya ”supermiljöbilspremien” missar målet. Han kallar elbilen en ”underlägsen teknologi” och menar att bilägande inte är en statussymbol för yngre storstadsbor. Nytt tänk och nya affärsmodeller krävs. Mats föreslår i stället att de 200 miljonerna satsas på ett hyrkoncept där man kan hämta och lämna elbilar på olika ställen, lokalisera dem med mobilen, boka när man behöver och betala per minut.

Jag intervjuade Mats 2006, i samband med att han disputerade. Jag minns det som en rolig intervju, och den resulterade i en ganska lång artikel. Han argumenterade redan då för att det behövs radikala innovationer inom bilindustrin, och såg en enorm tillväxtpotential. Mats frågade också om jag testat att köra en Prius och blev ganska chockad över att höra att jag inte ens har körkort.

Med detta sagt håller jag med om att det behövs nytänk i bilbranschen! Som körkortslös stockholmare, småbarnsförälder och miljönörd vill jag förstås ha ekorätta fordon med bilbarnstolar. Men inte nog med det: bilen måste köra sig själv också. Den bilpool som kan fixa K.I.T.T. från 80-talsserien Knight Rider går jag med i!

/Åse

Ekonomisk tillväxt – hotfull eller hållbar?


Jag har precis läst en intressant bok som vänder upp och ner på en del begrepp som har med hållbarhetstänkande att göra. Den heter ”Hållbarhetsmyten: Varför ekonomisk tillväxt inte är problemet” och är skriven av Martin Andersson och Christer Gunnarsson (SNS Förlag, 2011).

Författarna menar att det finns två framträdande åsikter i dag:

Den ena är kritisk till industriella processer men däremot positiv till teknologi och innovation. Den motsätter sig inte ekonomisk utveckling men denna bör inrikta sig mot grön energi, exempelvis alternativa energilösningar via vind och sol.

Den andra åsikten förkastar tanken att tekniska och institutionella lösningar kan uppnås så länge ekonomisk tillväxt blir en bärande kraft i samhällsutvecklingen. Här argumenteras det för en modell utan ekonomisk tillväxt eftersom det är den som är huvudproblemet.

Författarna till boken menar också att den viktigaste globala utmaningen i dag är att göra allvar av målsättningen att utrota massfattigdomen i världen. Riktig utveckling ger människor chans till ett bättre liv, den sätter människan i centrum men bör naturligtvis ta hänsyn till miljön. Moderna metoder behöver inte alltid vara negativa för naturen. Genom att öka produktiviteten på åkrarna kan skogen sparas – och därigenom hindras erosion och ett förstört djurliv.

Ett traditionellt utvecklingsbegrepp är ganska okontroversiellt och uttrycker vikten av både ekonomisk tillväxt och social välfärd samt miljöhänsyn nationellt och globalt, d.v.s. sådana aspekter som alltid läggs in i begreppet utveckling.

Problemet är att en ekologistisk tolkning av begreppet hållbar har lett till att ett berättigat miljöengagemang har blivit ett med en utvecklingsfientlig ekologism. Den ekonomiska och sociala utvecklingen ses som den egentliga orsaken till att dagens utveckling är så ohållbar. Man vill alltså att den småskaliga produktionen i utvecklingsländerna ska fortsätta – i evighet, amen!

Detta synsätt kan leda till att naturen sätts före människors och länders önskan om ett bättre liv, och därigenom kommer fortsatt fattigdom att bidra till ökad befolkning, mer matkriser och miljöproblem. Slutresultatet blir alltså mer problem för alla.

Vem som har rätt och fel tål att diskuteras, men det är befriande med någon som utmanar dagens vedertagna begrepp. Detta kan förhoppningsvis leda till en omprövning av vilka prioriteringar vi bör göra för att minska fattigdomen i världen – samtidigt som vi tar hänsyn till de miljömässiga aspekterna.

Läs gärna boken, den fick mig att tänka till!

/Helene

måndag, november 07, 2011

Entreprenörskap – på gott och ont – i Bangkok

Att vara i Bangkok och Thailand just nu är lite speciellt. Översvämningarna i landet är en katastrof som drabbar många hårt. Hur hårt är ännu för tidigt att säga. Över 500 människor har redan dött, många har fått sina hem och ägodelar förstörda. Det råder brist på dricksvatten och risskördarna hotas. Sjukdomar, förlorade intäktskällor och matbrist är bara några av efterverkningarna som delar av befolkningen står inför.

Sedan finns det såklart även de som på olika sätt, bra eller dåliga, kapitaliserar på katastrofen. Ett av de sämre, är den kvinna som går runt och samlar in pengar till en fiktiv välgörenhetsorganisation. Hon visar bilder på vattenfyllda gator och ber om ett bidrag från turister i Bangkok. När hon blir påkommen av en uppmärksam restaurangägare, lämnar hon genast tillbaka pengarna och försvinner snabbt och lite skamset därifrån.

Ett bättre sätt är alla de som säljer enkla gummistövlar för en billig slant. Improviserad taxiservice per båt är ett annat. Lika mycket en tjänst till grannar som inte har egen båt, som en affärsmöjlighet i det lilla. Med inkomsten kan förhoppningsvis taxiföraren skaffa mat till sin familj. Ett annat sätt att skaffa mat är att utnyttja fiskemöjligheterna, som också borde ha ökat.

Något slags kreativ förstörelse? Tja, det kanske är att säga för mycket. Men i alla fall en strimma av hopp mitt i katastrofen. Ja, inte den falska insamlerskan då. Det får nog räknas som mest förstörelse, hur entreprenöriellt och möjlighetsinriktat det än må vara. Å, andra sidan, hon kanske kan mätta sin familj. Som ju mycket väl kan vara drabbade av översvämningarna…

Många, både turister och thailändare, har också ställt upp som volontärer i arbetet med att bekämpa översvämningarna. Och många skänker pengar – som faktiskt kommer fram och hjälper. På plats i Bangkok finns särskilda insamlingsställen i polisens regi. Bangkok Post har en lista om man vill hjälpa på håll.

En sak är i alla fall säker, mängden vatten här engagerar alla. Även dem som inte är direkt drabbade.

/Jonas (Bangkok, Thailand)

fredag, november 04, 2011

I väntans tider

Nu går jag i väntans tider igen. Har nämligen beställt en massa nya avhandlingar och licar som lagts fram (eller ska läggas fram) vid exempelvis Stockholms universitet, Karlstads universitet, Chalmers, Linköpings universitet, Blekinge tekniska högskola och Umeå universitet. De handlar bland annat om entreprenörskap i turismindustrin, patentlagstiftning, småföretagens internetanvändning samt innovationssystem i Uganda. Kul att det händer så mycket inom fältet, och kul med en sådan blandning av ämnen.

Det ska bli spännande att ta del av all denna nya forskning, och se vad som platsar i årets sista Entré. Nummer 4-2011 når prenumeranterna innan jul – och dit är det bara sju veckor insåg jag precis. Hjälp!

Har du tips om forskning som vi bör uppmärksamma? Hör av dig snarast, till mig eller Jonas. Vi vill gärna veta vilka projekt som är på gång, och vilka som är på väg att disputera.

/Åse

onsdag, november 02, 2011

Ny databas! Vem gör egentligen vad?

För två veckor sedan lanserades databasen ”Vem gör vad” på vår webbplats. Det är en ny del av ESBRIs verksamhet som består av en databas på internet. Där kan alla som arbetar med forskningsfälten innovation, småföretagande och entreprenörskap presentera sig och sin forskning.

Om du tillhör den kategorin, men ännu inte registrerat dig, är det hög tid nu!

På ESBRI intresserar vi oss alltså för tre stora och viktiga områden, nämligen innovation, småföretagande och entreprenörskap. Det är ”våra ”områden och det är vår uppgift att se till att denna forskning sprids till alla som är intresserade. Men självklart är det forskarna som är experterna. Frågan är bara: ”vad gör dom? Och var?”

De är utspridda på olika institutioner och universitet runt om i Sverige, så det är inte alltid enkelt att hitta rätt person. Förhoppningsvis blir det lite lättare från och med nu.

Du kan söka efter för- eller efternamn, titel eller ämnesord. Eller prova att göra en sökning efter doktorander för att få en uppfattning om vilka forskningsfält som är under lupp just nu... och vad som kommer att publiceras inom ett par år.

Vi på ESBRI hoppas att den här databasen kommer att användas flitigt och vara ständigt aktuell och uppdaterad. Förhoppningsvis till hjälp för beslutsfattare, journalister och andra intresserade att hitta ”rätt” forskare att ta kontakt med.

Vi har bjudit in alla vi haft kontakt med eller hört talas om – men saknar du något namn tipsa oss gärna!

Ta en titt i Vem gör vad?

/Hanna

torsdag, oktober 27, 2011

Konsten att leva på sin konst

En av inspiratörerna som besökte workshopen var professor Bill Gartner. Han är känd för sin lite annorlunda forskning om entreprenörskap och kreativitet, ofta med koppling till konsten.
Många utövare av kulturella och konstnärliga yrken är egenföretagare. Men hur väl förberedd för livet som företagare blir man under sin utbildning? Det är en konst att leva på sin konst och här behövs åtgärder, menar många. En sådan åtgärd, som ligger under regeringens satsning på kulturella och kreativa näringar, är ett nätverk som ska leda till mer entreprenörskap inom högre konstnärliga utbildningar.

Som vi tidigare skrivit om är ESBRI koordinator för nätverket, som drivs i Tillväxtverkets regi. Syftet är att ta tillvara och sprida de erfarenheter som finns kring entreprenörskap och företagande på konstutbildningar runtom i landet. Tanken är såklart att utbytet i förlängningen ska främja studenterna – de ska ges kunskap och verktyg att leva på sin konst.

Tisdag-onsdag denna vecka hölls den första workshopen i Göteborg. Totalt deltog runt 20 personer i mötet. En stor del av arbetet handlar om att dela erfarenheter inom nätverket: Hur gör ni? Fungerar det? Hur examinerar ni? Vilken litteratur och andra läromedel använder ni? Vilka samarbetar ni med?

Vi fick också besök av ett antal gäster och inspiratörer, till exempel en grupp konstnärer, artister och entreprenörer från Kenya och entreprenörskapsprofessorn Bill Gartner. Även säljcoachen och författaren Ulla-Lisa Thordén och Karl Palmås, som forskar inom socialt entreprenörskap, gjorde gästspel.

I nätverket ingår representanter från fler än 15 lärosäten, bland annat Operahögskolan, Textilhögskolan i Borås, Göteborgs universitet, Konstfack, Umeå universitet och Malmö högskola.

Workshopen hölls i Nätverkstans lokaler i centrala Göteborg. Ett stort tack till dem för att vi blev så väl emottagna!

Nätverksarbetet fortsätter under hela 2012, med en workshop på våren och en på hösten. Tanken är också att arbetet ska bli bestående i form av en resursbank.

Från ESBRIs sida deltog min kollega Christina Eriksson och jag under workshopen.

/Jonas

tisdag, oktober 25, 2011

Små vill bli stora

Tillväxtverkets Anna Bünger (t. v.) och näringsdepartementets Ylva Skoogberg deltog i seminariet med titeln ”Matcha bättre så växer företagen!”
Deltog i dag i ett seminarium om svenska företags växtkraft, arrangerat av Tillväxtverket. De har frågat närmare 20 000 företagare med 10-49 anställda om möjligheter och hinder för tillväxt. Svaren finns i rapporten ”Tillväxtmöjligheter och tillväxthinder för svenska små och medelstora företag”.

Sammanfattningsvis kan man säga att företagens tillväxtvilja är god. Storleken har betydelse – större företag är mer tillväxtsugna än mindre. Innovativa företag och småföretag som samverkar har också större tillväxtvilja. Men det finns också hinder i vägen: brist på lämplig arbetskraft och kapital, hämmande lagar och regler.

Undersökningen som ligger till grund för rapporten heter ”Företagens villkor och verklighet 2011” och har genomförts av Tillväxtverket/Nutek även åren 2002, 2005 och 2008. Det innebär att man kan titta tillbaka på hur svenska företagare upplevt sin vardag under nästan tio år.

Jan Persson, analytiker på Tillväxtverket, presenterade rapporten och pekade ut en del intressanta resultat. Till exempel att småföretag som samverkar har större tillväxtvilja än andra, men att andelen samverkande företag i år har minskat till 40 procent efter att ha legat runt 60 procent sedan 2002. Han konstaterade också att företagare med utländsk bakgrund upplever tillgång till lån, krediter och extern ägarkapital som ett större hinder än vad företagare med svensk bakgrund gör. Svenskfödda företagare ser å andra sidan tidsbrist som ett större hinder än vad företagare med utländsk bakgrund gör.

- När det gäller brist på lämplig arbetskraft verkar problemet peaka i de ”lite större småföretagen”, med mellan 10 och 49 anställda.

- Här har myndigheterna en tydlig roll. Det kan handla om att ta fram fler korta yrkesutbildningar. Vi måste också få in fler högutbildade invandrare på arbetsmarknaden. Ett annat område är transportsystemet: vi behöver fungerande kollektivtrafik och bra vägar. Det blir allt viktigare att kunna matcha företag med tilltänkta anställda, sa Jan Persson.

Han ingick sedan i en panel tillsammans med Gunnar Johansson, pressansvarig på spelföretaget Starbreeze, Ylva Skoogberg, politiskt sakkunnig på näringsdepartementet sedan ett par veckor tillbaka, samt Bo Wictorin, analytiker på Eskilstuna kommun. Moderator var Anna Bünger, utvecklingschef på Tillväxtverket.

Gunnar Johansson konstaterade att rekrytering av rätt kompetenser är en av de största utmaningarna för Starbreeze, som i dag anställer ett 90-tal personer och omsätter ett 80-tal miljoner.

- Inom dataspelsutvecklingen behövs spetskompetens. Ibland måste vi rekrytera från andra länder men det kan ta ett halvår. Som tur är finns det också många svenskar som är duktiga på det här området. Problemet är bara att många av dem vill testa att jobba utomlands. I bästa fall kommer de tillbaka när de ska skaffa barn, men det är ju tio år dit, sa Johansson.

Bo Wictorin såg integration som en viktig framgångsfaktor för regioner.

- De som är bra på integration kommer att lyckas bäst. Multikulturella och pluralistiska miljöer är de mest framgångsrika.

- Ett annat viktigt område är att öka kontaktytorna mellan forskning och näringsliv. Samtidigt har jag en käpphäst: Så fort alla är överens om att en viss bransch kommer bli nästa tillväxtbransch, så går det åt skogen. Jag tror inte att vi ska vara inne och peta så mycket! Samverkan måste växa fram lokalt och regionalt, sa han.

Ylva Skoogberg höll med om att man inte ska peta så mycket i företagen.

- Med en bra, generell näringslivspolitik skapar vi goda förutsättningar för alla företag som vill växa.

Studien visar att många företagare har önskemål om regelförenklingar. Det resultatet tar Skoogberg förhoppningsvis med sig till näringsdepartementet som i morgon kör ”Regelförenklingsdagen”.

- Vi kommer bland annat diskutera förenklad uppgiftslämning och konsekvensutredningar. Det kommer hända en hel del på det här området, lovade Ylva Skoogberg.

- Vi måste komma ihåg att det inte bara handlar om reglerna i sig. Attitydfrågor på förvaltningar som hanterar exempelvis bygglov och miljöprövningar påverkar också. Det behövs en bättre förståelse för företagares verklighet – till exempel att tid spelar roll. Samtidigt ska vi komma ihåg de positiva förändringar som skett. Titta bara på Skatteverket, vilken metamorfos! I dag är det ju jättelätt att deklarera, sa Bo Wictorin.

På Tillväxtverkets webb kan man också hitta resultaten kring tillväxt nedbrutna på regioner. Under våren 2012 kommer ytterligare två rapporter baserade på undersökningen. Den ena handlar om internationalisering, den andra om regionala förutsättningar för företagande.

/Åse