fredag, november 25, 2011

”Entreprenörsandan är vår styrka”

Deltagarna på Elumnikonferensen 2011
På i stort sett alla landets universitet och högskolor finns någon form av entreprenörskapsutbildning. Hundratals studenter examineras varje år – men vad händer sedan? I Göteborg vill man ta vara på de entreprenöriella människor som genomgått utbildningar på Chalmers, GIBBS och The entrepreneurship track på Handelshögskolan. En grupp före detta studenter bildade därför alumninätverket Elumni. Niklas Holmquist är i dag vice ordförande.

Hej Niklas, hur bildades Elumni och vad är syftet?

Elumni bildades långt innan jag påbörjade min utbildning på entreprenörskolan GIBBS. Till en början handlade det mest om att skapa tillfällen för klasskamraterna att återses, eftersom man haft väldigt roligt ihop under studenttiden. Alla som erlagt examen på någon av Göteborgs entreprenörskolor är automatiskt medlemmar, i dag är vi 300 personer. Nätverket växer stadigt och många medlemmar har gjort fantastiska resor från student till framgångsrik entreprenör eller företagsledare. Det är vi mycket stolta över!

För några år sedan insåg Elumnis styrelse att man kan göra mycket mer än bara anordna årliga återföreningsfester. I dag arbetar styrelsen aktivt för att stärka nätverket och stödja medlemmarna med allt från coachning till jobbförmedling och inspiration. Mycket handlar om att ta tillvara den naturliga potential som finns inom nätverket, och att hjälpa de nya entreprenörerna att bli framgångsrika.

Vad är Elumnis styrka?

Vi är inte det största alumninäverket, men vi har väldigt god sammanhållning! I år medverkade över 100 Elumner på vårt största event, vilket är helt otroligt med tanke på spridningen. Medlemmar flög in från fem olika länder, och nästan en hel klass var där för att fira sitt tioårsjubileum.

Jag skulle vilja säga att vår styrka ligger i det vi har gemensamt: entreprenörsandan och att vi alla genomgått samma utbildning. Det är den andan som ständigt driver oss att göra nya saker! Som student är det väldigt häftigt och inspirerande att se att tidigare studenter representerar växande teknikföretag. Det visar att det är möjligt om man själv vill. Den effekten tar vi vara på – den bidrar till att nätverket stärker sig självt.

Fortsätter vi hålla ihop medlemmarna kommer det över tid resultera i ett starkt nätverk av affärsänglar, företagsledare och entreprenörer. Ett sådant nätverk kan göra mycket för den egna utbildningen - och bidra till tillväxt i nya bolag. Det är först efter skolan som det börjar på allvar.

Vad gör Elumni?

Vi har för många bollar i luften, vi hinner tyvärr inte genomföra alla våra idéer. Vi hade lätt kunnat jobba heltid med detta. Som det ser ut nu anordnar vi en vinprovning, en skidresa, några afterworks i Göteborg och Stockholm, samt den årliga konferensen. Konferensen är en heldag med spännande talare och inspiratörer, på kvällen har vi bankett.

För ett år sedan lanserade vi Elumni Career, en tjänst för företag. Vi hjälper dem att via vårt nätverk komma i kontakt med de personer de letar efter, vilket bidrar till att medlemmarna kan få nya jobberbjudanden. Inkomsterna från tjänsten går oavkortat till att subventionera våra evenemang.

Elumni drivs mer som ett venture än ett nätverk. I styrelsen har vi olika operativa roller och utvärderar ständigt nya sätt att bli starkare på. Alla jobbar ideellt och att vi har en platt organisation.

Vad har ni på gång framöver?

Vi tillsatte precis en ny styrelse för det kommande året och har redan börjat koka ihop en plan för att uppnå nya stordåd. Förutom att förbättra det koncept vi har ska vi satsa på att nå ut längre, engagera fler medlemmar och öka volymen av aktiviteter under året. Via en nyhetsblogg kommer medlemmarna kunna uppdatera sig om interna nyheter.

Vi skulle också vilja starta ett eget kontorshotell för att fylla gapet på marknaden och göra det lättare för våra medlemmar att starta bolag. Vi tittar dessutom på olika strukturer som ska göra det lättare för nya projekt att komma i kontakt med både experter och investerare. Vi ser vilka behov som finns hos nya och erfarna entreprenörer och vi vill göra allt för att möta dem!

Har du några bra tips till andra alumniföreningar som vill skapa värde för medlemmarna?

Jag tror det stora värdet kommer när man lyckas återkoppla de äldre alumnerna – ”Elumnerna” – med de nya studenterna som läser på Entreprenörskolorna. Det svåra är självklart att komma igång. Vi har gjort det steg för steg och vi tänker långsiktigt hela tiden. Ett riktigt bra koncept är att sätta ihop en stark styrelse på 6-8 personer som representerar 3-4 årgångar, och att styrelsen fasas ut över tid så att några alltid för med sig traditionen till nästa grupp. Satsa på det som ni har gemensamt, då får man sammanhållning, och se till att det händer något hela tiden. Sen funkar alltid den gamla klyschan: Ha kul!


/Åse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar