Deltagarna på Elumnikonferensen 2011 |
Hej Niklas, hur bildades Elumni och vad är syftet?
Elumni bildades långt innan jag påbörjade min utbildning
på entreprenörskolan GIBBS. Till en början handlade det mest om att skapa
tillfällen för klasskamraterna att återses, eftersom man haft väldigt roligt
ihop under studenttiden. Alla som erlagt examen på någon av Göteborgs
entreprenörskolor är automatiskt medlemmar, i dag är vi 300 personer. Nätverket
växer stadigt och många medlemmar har gjort fantastiska resor från student till
framgångsrik entreprenör eller företagsledare. Det är vi mycket stolta över!
För några år sedan insåg Elumnis styrelse att man kan
göra mycket mer än bara anordna årliga återföreningsfester. I dag arbetar
styrelsen aktivt för att stärka nätverket och stödja medlemmarna med allt från
coachning till jobbförmedling och inspiration. Mycket handlar om att ta
tillvara den naturliga potential som finns inom nätverket, och att hjälpa de
nya entreprenörerna att bli framgångsrika.
Vad är Elumnis styrka?
Vi är inte det största alumninäverket, men vi har väldigt
god sammanhållning! I år medverkade över 100 Elumner på vårt största event,
vilket är helt otroligt med tanke på spridningen. Medlemmar flög in från fem
olika länder, och nästan en hel klass var där för att fira sitt tioårsjubileum.
Jag skulle vilja säga att vår styrka ligger i det vi har
gemensamt: entreprenörsandan och att vi alla genomgått samma utbildning. Det är
den andan som ständigt driver oss att göra nya saker! Som student är det
väldigt häftigt och inspirerande att se att tidigare studenter representerar
växande teknikföretag. Det visar att det är möjligt om man själv vill. Den
effekten tar vi vara på – den bidrar till att nätverket stärker sig självt.
Fortsätter vi hålla ihop medlemmarna kommer det över tid
resultera i ett starkt nätverk av affärsänglar, företagsledare och
entreprenörer. Ett sådant nätverk kan göra mycket för den egna utbildningen -
och bidra till tillväxt i nya bolag. Det är först efter skolan som det börjar
på allvar.
Vad gör Elumni?
Vi har för många bollar i luften, vi hinner tyvärr inte
genomföra alla våra idéer. Vi hade lätt kunnat jobba heltid med detta. Som det
ser ut nu anordnar vi en vinprovning, en skidresa, några afterworks i Göteborg
och Stockholm, samt den årliga konferensen. Konferensen är en heldag med
spännande talare och inspiratörer, på kvällen har vi bankett.
För ett år sedan lanserade vi Elumni Career, en tjänst
för företag. Vi hjälper dem att via vårt nätverk komma i kontakt med de
personer de letar efter, vilket bidrar till att medlemmarna kan få nya
jobberbjudanden. Inkomsterna från tjänsten går oavkortat till att subventionera
våra evenemang.
Elumni drivs mer som ett venture än ett nätverk. I
styrelsen har vi olika operativa roller och utvärderar ständigt nya sätt att
bli starkare på. Alla jobbar ideellt och att vi har en platt organisation.
Vad har ni på gång framöver?
Vi tillsatte precis en ny styrelse för det kommande året
och har redan börjat koka ihop en plan för att uppnå nya stordåd. Förutom att
förbättra det koncept vi har ska vi satsa på att nå ut längre, engagera fler
medlemmar och öka volymen av aktiviteter under året. Via en nyhetsblogg kommer
medlemmarna kunna uppdatera sig om interna nyheter.
Vi skulle också vilja starta ett eget kontorshotell för
att fylla gapet på marknaden och göra det lättare för våra medlemmar att starta
bolag. Vi tittar dessutom på olika strukturer som ska göra det lättare för nya
projekt att komma i kontakt med både experter och investerare. Vi ser vilka
behov som finns hos nya och erfarna entreprenörer och vi vill göra allt för att
möta dem!
Har du några bra tips till andra alumniföreningar som
vill skapa värde för medlemmarna?
Jag tror det stora värdet kommer när man lyckas
återkoppla de äldre alumnerna – ”Elumnerna” – med de nya studenterna som läser
på Entreprenörskolorna. Det svåra är självklart att komma igång. Vi har gjort
det steg för steg och vi tänker långsiktigt hela tiden. Ett riktigt bra koncept
är att sätta ihop en stark styrelse på 6-8 personer som representerar 3-4
årgångar, och att styrelsen fasas ut över tid så att några alltid för med sig
traditionen till nästa grupp. Satsa på det som ni har gemensamt, då får man
sammanhållning, och se till att det händer något hela tiden. Sen funkar alltid
den gamla klyschan: Ha kul!
Niklas nås på niklas.holmquist@elumni.se
/Åse
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar