I dessa hektiska tider är det inte lätt att stanna upp och få tid till reflektion. Jag hoppas att julen kan bjuda oss alla på några dagar för att varva ner och känna lugnet komma.
Ett intensivt år har det varit. ESBRI, som jag levt med sedan organisationen skapades, har firat tio år. Det har varit tio spännande år, med både fram- och motgångar. 2007 känns som ett av de mer framgångsrika åren: våra aktiviteter har tillsammans samlat nästan 2 500 deltagare, vi har gett ut fyra tidningar och tio elektroniska nyhetsbrev. Alla texter vi producerar lägger vi i Kunskapsbanken. Om du vill varva läsandet i julklappsböckerna med nåt annat, kan jag rekommendera ett besök. Där hittar du över 1000 artiklar om entreprenörskap, innovation och småföretagande.
En liten julklapp jag kan avslöja är att från årsskiftet kommer tre nya personer att ingå i ESBRIs styrelse. Det är Signhild Arnegård Hansen, ordförande för Svenska Lantchips och Svenskt Näringsliv, Anna Ekström, ordförande för SACO, samt Anders Flodström, universitetskansler och generaldirektör för Högskoleverket. Vårt jubileumsår kunde inte ha fått en bättre avslutning!
Ha en bra jul!
Magnus Aronsson, vd för ESBRI
torsdag, december 20, 2007
Försvarspengar går till grundforskning
I en ny underlagsrapport till Globaliseringsrådet visar Göran Marklund, chef för VINNOVAs avdelning för strategiutveckling, på en rad program och satsningar som USA har inlett för att främja kommersialisering av forskning. En intressent poäng är att en stor del av försvarspengarna i USA går till ren grundforskning. Rapporten finns här och en debattartikel i Aftonbladet här.
Magnus Aronsson, vd för ESBRI
Magnus Aronsson, vd för ESBRI
Etiketter:
Kommersialisering,
VINNOVA
fredag, december 14, 2007
En smygtitt i kommande Entré
I nästa vecka kommer ett nytt nummer av ESBRIs tidning Entré. Där går det bland annat att läsa om kreativitet och innovation. Farida Rasulzada, forskare från Lunds universitet har identifierat tre olika typer av kreativitet: radikal kreativitet, inkrementell kreativiteten och...
Nyfiken på vad den sista typen är? Tjuvläs artikeln här.
Magnus Aronsson, vd för ESBRI
Nyfiken på vad den sista typen är? Tjuvläs artikeln här.
Magnus Aronsson, vd för ESBRI
Etiketter:
Entré,
Innovation,
Kreativitet
torsdag, december 06, 2007
Ett strålande innovationspris
I går kväll delades det Svenska Innovationspriset ut för första gången. Johan Löf, vd och en av grundarna av RaySearch Laboratories tog emot priset som delades ut av näringsminister Maud Olofsson. Du kan läsa mer om priset och pristagaren här.
Jag tycker att det är bra med olika priser som lyfter fram och visar hur viktigt det är med innovationer och entreprenörskap. På vårt evenemang om kvinnors företagande i tisdags berättade en av de inbjudna entreprenörerna, Susanne Söderberg på Familjeapoteket.se att hennes omgivning hade ifrågasatt beslutet att lämna ett jobb för att i stället starta företag. Och det var inte många år sedan – så fortfarande har vi en lång väg att gå!
Magnus Aronsson, vd för ESBRI
Jag tycker att det är bra med olika priser som lyfter fram och visar hur viktigt det är med innovationer och entreprenörskap. På vårt evenemang om kvinnors företagande i tisdags berättade en av de inbjudna entreprenörerna, Susanne Söderberg på Familjeapoteket.se att hennes omgivning hade ifrågasatt beslutet att lämna ett jobb för att i stället starta företag. Och det var inte många år sedan – så fortfarande har vi en lång väg att gå!
Magnus Aronsson, vd för ESBRI
Etiketter:
Innovation,
Kvinnors entreprenörskap
onsdag, december 05, 2007
Sälj, sälj, sälj!
I går avslutade vi det första steget i ett nytt initiativ som vi på Esbri har tagit tillsammans med Connect Sverige. Initiativet handlar om att öka kvinnors möjligheter till företagande.
Det var två intensiva halvdagar med inspiration och nätverkande. Bland annat fick vi ta del av många kvinnliga entreprenörers berättelser. En gemensam nämnare var vikten av att SÄLJA. Utan försäljning blir det inga affärer!
Vi hade också besök av två framstående forskare från USA, Myra Hart och Elizabeth Gatewood. En intervju med Hart finns här.
Magnus Aronsson, vd för ESBRI
Det var två intensiva halvdagar med inspiration och nätverkande. Bland annat fick vi ta del av många kvinnliga entreprenörers berättelser. En gemensam nämnare var vikten av att SÄLJA. Utan försäljning blir det inga affärer!
Vi hade också besök av två framstående forskare från USA, Myra Hart och Elizabeth Gatewood. En intervju med Hart finns här.
Magnus Aronsson, vd för ESBRI
Etiketter:
Kvinnors entreprenörskap,
Sälj,
sälja
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)