Första dagen på Expot besökte vi bland annat en temapaviljong för Kinas privata företag. Här fanns uppgifter om att 66 procent av Kinas BNP kommer från de privata företagen, och att uppemot 90 procent av den arbetsföra befolkningen får sin utkomst från privat håll.
Svenska paviljongen på Expo 2010 |
Annika berättade bland annat om tanken bakom den svenska paviljongen som har Spirit of Innovation som tema. Ledorden är hållbarhet, innovation och kommunikation och tanken är att visa hur ett litet land som Sverige ändå har lyckats skapa så många framgångsrika innovationer. Det kan bero på saker som nytänkande, lekfullhet och teamwork, menar man. Förutom att se exempel på kända svenska uppfinningar som skiftnyckeln, dynamiten och blixtlåset, kunde besökarna testa på sin egen lekfullhet i gungor, en rutschkana eller i pippilekparken utanför själva byggnaden. Man har också en innovationsscen där olika arrangemang hålls, exempelvis en tävling där deltagarna skulle ta fram en färdig, lanserbar affärsidé på 72 timmar.
Elektronisk kör i svenska paviljongen |
Van från exportrådet berättade om Kinas ekonomi, och hur det är att göra affärer i Kina. Marknadspotentialen är såklart enorm. 65 procent av de 50 miljoner invånare som befolkar några av landets större städer planerar/planerade att köpa en dator under 2009-2010, och 62 procent en mobiltelefon. Det ger 32 500 000 respektive 31 000 000 enheter. En hel del av de företag som söker sig till Kina är små. Exportrådet vet mer om man är sugen på att testa.
Innan vi begav oss ifrån paviljongen bjöd Företagarförbundet på lunch.
/Jonas