|
Staffan Helgesson. Foto: Sofia Ernerot. |
Det sista plenumpasset på höstens
Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum innehöll två mycket intressanta diskussioner. I den första samtalade den svenska
riskkapitalisten Staffan Helgesson,
Creandum, med
den amerikanska affärsängeln Faz Bashi,
Life Science Angels.
Rubriken var ”Entrepreneur friendly angels and VCs – do
they exist?” och en av underfrågorna handlade om hur man som entreprenör
undviker att bli lurad av investerarna.
- Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Allt
handlar om relationer, vänskap och tillit, sa Faz Bashi.
- De fem viktigaste orden i den här branschen är: ”Snälla,
kan du hjälpa mig?”. Om jag vill veta något om ett gäng entreprenörer pratar
jag helt enkelt med deras revisor eller advokat. Eller så ringer jag min kompis
Clare Fairfield och frågar vad han tror. Det är den enklaste formen av due
diligence, fortsatte han.
- De bästa entreprenörerna kan välja sina investerare, i
stället för tvärtom, konstaterade Staffan Helgesson.
Han pratade också om vikten av att investera lokalt, att
ta referenser och prata med folk. Då undviker både entreprenörer och
investerare att göra dåliga affärer.
- Vi investerar i människor – inte i idéer, sa Helgesson.
Diskussionen handlade även om det omöjliga uppdraget att
”satsa på vinnaren” och känna igen en enhörning när man ser den. Venture
capital-bolag får in så enormt många ansökningar, och av de entreprenörer som
passerar nålsögat och faktiskt får finansiering blir försvinnande få en succé.
- Om din investeringsportfölj är för tunn kommer du inte
att lyckas. Statistiken visar att du bör ha åtminstone 15 företag i portföljen.
Se till att du är en investerare som entreprenörer vill jobba med. Investera
inte ensam, men inte heller tillsammans med alldeles för många. Och dessutom
behöver du ha bra tajming, bra folk omkring dig och ordentlig medvind, rådde
Staffan Helgesson.
|
Caroline Walerud, Charlotta Tönsgård och Johan Attby. Foto: Sofia Ernerot. |
Konferensens sista diskussion fördes under rubriken ”An
entrepreneur’s view on similarities and differences between Sweden and the
U.S.”. I panelen satt entreprenörerna Johan Attby,
Fishbrain, Charlotta Tönsgård,
Mindoktor.se, och Caroline Walerud,
Volumental. Alla tre har
erfarenheter av att verka i Sverige och USA, och har fått uppvaktats av både
svenska och amerikanska investerare.
Attby, Tönsgård och Walerud delade med sig av råd till
både policymakare och entreprenörer. Från publiken fick de en fråga om vad de
skulle vilja förändra i det svenska, entreprenöriella ekosystemet om de hade
ett magiskt trollspö:
- Jag skulle vilja se större flexibilitet i det svenska
systemet. En förändrad inställning till hur vi ser på arbete, att flytta mellan
olika företag, att följa olika karriärvägar. Mycket bygger fortfarande på att
man ska ha en fast anställning, sa Charlotta Tönsgård.
- Vi har svårt att anställa och behålla de talanger vi
behöver. Den kompetens vi har behov av finns över hela världen men
Migrationsverkets regelverk är tidskrävande. Jag hörde någonstans att vi saknar
200 000 kodare – bring them in, sa Caroline Walerud.
- Beskattningen av optioner är ett stort problem. Den
måste sänkas, för startups kan aldrig tävla med de löner som Spotify eller
Klarna betalar ut, sa Johan Attby.
Magnus Aronsson modererade diskussionen, och bad
avslutningsvis om några snabba tips från entreprenörerna:
- Var inte rädd för att be om hjälp. Håll dig nära
kunderna, skaffa en djup förståelse av deras behov. Och älska din produkt, sa
Walerud.
- Man ångrar nästan aldrig att man släppte taget om
relingen. Gör det och följ med i det som händer, sa Tönsgård.
- Hitta en stor marknad. Jag hatar små marknader! Visst
kan man tjäna pengar även på små marknader, men det kräver perfektion. Därför
är det bättre att fokusera på en jättemarknad, sa Attby.
Stort tack till alla talare, deltagare och partners som
bidrog med sina kunskaper och erfarenheter under dagen! Denna trettonde upplaga
av Sweden-U.S. Entrepreneurial Forum arrangerades av ESBRI och
USA:s ambassad i Sverige. Huvudpartner var
Vinnova. Mediepartner var tidningen
Entreprenör.
Nätverkspartners var
American Chamber of Commerce in Sweden,
The American Club of Sweden och
The Swedish-American Chambers of Commerce.
/Åse