”A fool with a tool is still a fool.”
Det slog Terrence Brown, KTH, fast när han föreläste på
Estrad i går om trendiga
verktyg och begrepp inom företagsvärlden. Föreläsningen hade den dramatiska
titeln ”The death of business models”. Men alla företag, i alla tider, bygger
ju på någon form av affärsmodell. Vissa bra, andra sämre. Och en del företag är
duktiga på att laborera med sin affärsmodell för att exempelvis öka sin vinst,
få större kundkrets eller stärka positionen på marknaden.
”Värde skapas när teknologisk innovation kombineras med
affärsmodellsinnovation”, sa Brown och exemplifierade med företag som Walmart,
Ikea, Ryanair och McDonalds. De levererar inte några unika produkter eller
tjänster – nyckeln till deras framgångar ligger i hur de har twistat till sin
affärsmodell på innovativa sätt.
Så affärsmodellen lever alltså, och är i allra högsta
grad värd att ägna tankemöda åt. Men den hamnar kanske lite i skymundan av alla
trendiga modeller, metoder, matriser och verktyg som poppar upp i
startupsammanhang. Terrence Brown beskrev flera stycken, och uppehåll sig
längst vid Business Model Canvas som han hyser en slags hatkärlek till.
Business Model Canvas är ett begrepp som lanserades av
Alexander Osterwalder i hans doktorsavhandling 2004. Senare populariserades det
i en rad böcker och andra texter, och fick bred spridning bland praktiker.
Business Model Canvas, och de många nischade modeller som ursprunget har gett
upphov till, handlar om att visualisera företagets alla resurser, relationer,
kostnader och andra viktiga variabler på ett enda papper. I en snygg matris med
nio olika boxar framträder affärsmodellen på ett överskådligt sätt, är det
tänkt. Men modellen har sina begränsningar, menar Brown:
”När en metodologi paketeras om görs stora förenklingar.
Och ni minns väl vad era mammor brukade säga om saker som verkar för bra för
att vara sanna…”
Detaljerade affärsplaner på 30–40 sidor har ersatts av
snabbare pitchar på max 13 bilder. De har i sin tur ersatts av ensidiga
matriser. I denna strävan efter att förenkla och förkorta går viktiga delar
förlorade. Och enligt Terrence Brown finns det en risk i att vissa metoder
kring företagsskapande får ett sådant genomslag att det djupa tänkandet, och
utvecklingen av fältet, avstannar.
Han pekade på att Business Model Canvas ursprungligen
inte var tänkt att beskriva företag i sin helhet, att den inte säger något om
hur implementeringen ska ske, och att den faktiskt är utformad för etablerade
företag. Trots detta har den blivit Verktyget med stort V för startups över
hela världen.
”Affärsmodeller är viktiga. 'Business model canvas', 'lean startup', 'agile engineering' och andra begrepp är mindre viktiga. Jag
har inget emot att folk använder dem, men det är viktigt att förstå att de bara
är verktyg. Och det gäller att välja rätt verktyg för rätt jobb. En hammare är
bra om man vill slå in spikar, men inte om man ska måla”, sa Terrence Brown.
Han har sett exempel på startups där man febrilt har
försökt pressa in verksamheten i olika boxar. Och det är inte alltid så lätt
att veta vilket verktyg som är rätt.
”Fokusera på att implementera affärsmodellen. Se till att
organisationen är redo.”
”Vilket verktyg man ska välja beror på vilket problem man
står inför, och vilka erfarenheter man kan stödja sig på. Därför är det viktigt
att bygga ett team där många olika erfarenheter finns representerade. Tänk på
mångfalden i exempelvis kön, etnicitet och utbildning”, sa Brown.
Föreläsningen genomfördes på en fullsatt Playhouse Teater
(vi räknade till över 180 deltagare), och mer än 100 personer följde
livesändningen i
vår Youtubekanal ESBRITV. Jättekul! Vill du ta del av
föreläsningen i efterhand, eller visa den för dina kollegor/studenter/kompisar?
Då rekommenderar vi
vår webb-tv-sida, där föreläsningen finns i sin helhet i
mycket hög kvalitet.
/Åse