ESBRI har jobbat för att sprida forskningsbaserad kunskap om entreprenörskap sedan 1997. I tidningen Entré skriver vi till exempel om nya avhandlingar. Under årens lopp har vi sett ett ökat intresse från ”mainstreammedierna” när det gäller företagande och innovation. Extra kul är det när de lyfter fram forskare.
Märit Beckeman disputerade vid Lunds universitet i maj. I september intervjuade Hanna henne, och artikeln publicerades i Entré nummer 3-2011. Nu har även Sydsvenskan uppmärksammat Beckemans forskningsresultat om samarbets(o)vilja och open innovation inom livsmedelsindustrin. Bra där!
God fortsättning
/Åse
fredag, december 30, 2011
tisdag, december 20, 2011
Möte med Brzezinski
I förra veckan hade jag nöjet att prata lite med USAs nya
ambassadör i Sverige, Mark Brzezinski. Du som brukar följa vår blogg och andra
aktiviteter känner till att vi i olika sammanhang samarbetar med den
amerikanska ambassaden. Min känsla efter att ha träffat ambassadör Brzezinski
är att vi kan fortsätta att utveckla det arbete som vi haft med hans
föregångare, nu senast Matthew Barzun. Syftet är att fördjupa relationerna
mellan Sverige och USA inom det viktiga område som entreprenörskap och
innovation är.
De senaste åren har den amerikanska ambassaden innoverat
genom satsningar som One Big Thing, SAGA och Embassy Roadshow. Även ökad
öppenhet och närvaro i sociala medier har präglat ambassadens arbete.
Ambassadör Brzezinski fortsätter med det och introducerar sig själv och sina
intressen i ett Youtubeklipp.
Ambassadörsparet Mark och Natalia bloggar också på
Brzezinski Blog.
/Magnus
Etiketter:
amerikanska ambassaden,
Mark Brzezinski
torsdag, december 15, 2011
Bill Gartner och berättelser om framgång
Bill Gartners föreläsning Entreprenurship and Storytelling var poppis. Det blev så fullt att en del fick sitta i trappan för att kunna ta del av den. |
När historierna dessutom handlar om framgångsrika människor som lyckas skapa sig ett gott liv på sin egen kreativitet, ja då kan man inte låta bli att bli inspirerad.
Berättelserna kan inspirera oss till att göra mer, bli lite modigare och kanske till och med ta ett steg mot drömmen om ett eget företag. Det är historieberättandets största vinst anser Bill Gartner. Hans egna studenter lär sig ofta mer av inbjudna entreprenörerers personliga berättelser än av all hans egen samlade expertis, berättade han. Berättelserna engagerar och lockar på ett helt annat sätt än torra fakta.
- Entreprenörer skriver sin egen berättelse, sa han.
Det är något som många av oss ständigt drömmer om. Att få forma vårt eget öde.
Missade du Bill Gartners föreläsning? Du behöver inte misströsta för det… Du kan ta del av Esbris bambusersändning direkt, eller se den via webbtv inom kort. En skriftlig sammanfattning kommer också upp snart på vår hemsida.
Som julläsning rekommenderar vi Bill Gartners favoritförfattare Malcolm Gladwell. Bill nämnde Outliers, berättelser om framgångsrika entreprenörer och de faktorer som hjälpt dem framåt. På svenska heter boken Framgångsfaktorn.
Bill Gartners eget project, Acorn, är också läsvärd. Det är en publikation fylld med historier om hur företagare kommit igång och förverkligat sina drömmar.
EDIT: Läs även Entreprenörs artikel Fler entreprenörer med hjälp av storytelling.
/Hanna
Etiketter:
berättelser,
Bill Gartner,
entreprenörskap,
Malcolm Gladwell,
storytelling
onsdag, december 14, 2011
Beredning ger råd till FoI-proppen
I slutet av sommaren tillsatte regeringen en ny
forskningsberedning. Uppdraget är att fungera som rådgivande organ till
regeringen när det gäller forskningsfrågor. Medlemmarna kommer från olika delar
av forskarvärlden och näringslivet. Ordförande är utbildningsminister Jan
Björklund.
Charles Edquist, professor i innovation vid Lunds
universitet, är en av dem som ingår i beredningen. Vi ställde några frågor till
honom efter beredningens första möte i mitten av november:
1. Vad ska ni göra i forskningsberedningen, och hur
kommer ni att arbeta?
Vi ska i första hand vara rådgivande till regeringen vid
arbetet med att ta fram den forsknings- och innovationspolitiska propositionen
som kommer 2012. Genom denna fördelas ungefär 30 miljarder kronor eller en procent
av BNP – en ansenlig summa!
2. Hur gick första mötet?
Diskussionerna skedde i en väldigt öppen och konstruktiv
anda. En viktig fråga gällde forskningens resultat och kvalité, hur detta ska
kunna mätas och hur de offentliga resurserna ska kunna fördelas på grundval av
kvalitetskriterier. Betydelsen av akademiskt ledarskap och avveckling av
forskning av låg kvalité betonades också.
3. Vad hoppas du själv bidra med?
Just kvalitetsfrågorna intresserar mig i hög grad. Här
slår citeringsanalysen igenom på bred front i alla sammanhang – internationellt
och i Sverige. Citeringsfrekvens är i sig ett mått på kvalité och påverkan,
vilket inte publikationer är. Publikationer som inte läses och citeras är i
stort sett meningslösa. Men de flesta citeringsanalyser som nu görs tar endast
en bråkdel av alla existerande citeringar i beaktande och genomför analysen på
en relativt hög aggregationsnivå. Det vore bättre att beakta alla slags
citeringar och utveckla citeringsanalys på individnivå (och sedan aggregera).
Ett sådant system skulle kunna vara enkelt, effektivt, i princip kostnadsfritt,
kraftfullt, transparent, legitimt, demokratiskt och kunna genomföras snabbt –
och därmed innebära en snabb höjning av den svenska forskningens kvalité. Jag
vill gärna bidra till att utveckla ett sådant system.
En annan viktig fråga är hur man ska kunna integrera de
forskningspolitiska och de innovationspolitiska frågorna i arbetet med
propositionen – vilket är mycket komplext, beroende på att många departement
måste vara inblandade i en sådan integration. För att innovationsfrågorna ska
kunna beaktas vid fördelning av resurser behöver vi också indikatorer,
målvariabler och nyckeltal som avser nyttiggörande av forskningsresultat genom
innovationer.
4. Vad vill du se för resultat i slutändan?
Att vi kan hitta mekanismer som kan förbättra
funktionssättet hos det svenska nationella forsknings- och innovationssystemet
så att vi använder resurserna på ett sätt som ger bättre resultat i form av
forskningsresultat (kvalité) och innovationer.
Tanken är att den nya forsknings- och
innovationspolitiska propositionen (FoI-proppen) ska vara färdig hösten 2012.
Det blir spännande att se vad den till slut innehåller.
/ Jonas
Etiketter:
Bloggintervju,
Charles Edquist,
Lunds universitet
tisdag, december 13, 2011
Fullt hus i morgon
I dag peppar vi på ESBRI inför morgondagens besök av superstjärnan Bill Gartner! Han är en av entreprenörskapsforskningens mest citerade, och han är också en mycket underhållande talare.
På förmiddagen arrangerar vi ett mindre policyseminarium
med honom. Temat är vikten av att få misslyckas – och lära av det. På
eftermiddagen kommer han till Estrad för att prata om entreprenörskap och storytelling. Denna föreläsning är helt
fullsatt, vilket vi förstås är mycket glada över!
Missade du att knipa en plats? Lugn, vi livesänder via
Bambuser och lägger upp hela föreläsningen som webb-tv efter några dagar. Men glöggen får du i så fall ordna med själv…
I fredags publicerade läsvärda sajten Kulturekonomi ett
”Samtal” med Bill Gartner.
I det säger han bland annat att ”En entreprenör som anger ”tjäna pengar” som
sitt huvudskäl till att vara entreprenör, troligtvis är en väldigt olycklig
människa.”
Läs också gärna Jonas porträttartikel som har publicerats
i Entré.
Glad Lucia!
/Åse
Etiketter:
Bill Gartner,
entreprenörskap,
Estrad,
storytelling
fredag, december 09, 2011
Trendigt företagande
|
Några av de saker jag har
tagit fasta på under dagen är hur viktigt det är att få människor vi möter att
komma ihåg oss. Den som vill bygga ett starkt varumärke måste hitta och ha stenkoll
på personerna i sin målgrupp. Vad tycker de är bra, vad vill de ha, vad behöver
de?
Vi lever i ett samhälle
fullt av konkurrens, och det gäller att hitta ett sätt att sticka ut så att
människor kommer ihåg din produkt. Använd de sociala medierna och fundera på om
någon i ditt kontaktnät har en välbesökt blogg, eller känner någon som har en…
Tänk efter vilket problem
som din produkt eller tjänst löser. Lyft fram det! Var kreativ!
Under dagen bjöds vi också
på supergott kaffe från Johan & Nyström och en smarrig lunch från ICA to go. Båda var nominerade till Trendpriset 2011.
EDIT: Fotografiska museet vinner Trendpriset 2011
EDIT: Fotografiska museet vinner Trendpriset 2011
/Helene
Etiketter:
So Stockholm,
Trendgalan
Deadlineflow inför helgen
I dag skickar vi nya numret av Entré till tryck. Det har
varit en intensiv vecka med färdigställande av sista texterna, korrande,
bildväljande etc. Som det alltid är såhär inför deadline. En skön kombination av
hårt jobb och tillfredsställelse. Har man tur kan man nästan hamna i en flowliknande känsla.
Omslaget (med hundar på!) ligger redan redo för
tryckvalsarna. Resten av tidningen petar vi vidare med. Bara lite, lite till.
Sen får vi en efterlängtad, och förhoppningsvis skön, helg. Hoppas ni får det
också…
/ Jonas
onsdag, december 07, 2011
Smörgåsbord av stöd till företagare
ESBRIs Helene Thorgrimsson deltog i Småföretagarexportdagen 2011. |
I går deltog jag i Småföretagarexportdagen, arrangerad av SME Academy och 360entrepreneurship. Dagen innehöll presentationer av en mängd
olika aktörer och tips på stöd till företagare, speciellt inriktade på export.
Själv presenterade jag ESBRIs verksamhet och tipsade om forskning inom området.
Under dagen fick jag god överblick över den mångfald av
organisationer som kan hjälpa en exportsugen företagare. Här kommer en lista:
Först ut var Företagarförbundet som
är en organisation för mikroföretagare. De klassar företagare i fem olika
typer: jobbaren, fixaren, arvtagaren, livsnjutaren, utvecklaren (20 procent)
som siktar in sig på expansion, även utomlands. Vilken typ är du?
Ett av deras förslag till regelförändringar är att det
måste bli mer attraktivt att anställa. Eftersom 95 procent av alla svenska
företag är mikroföretag med 0-9 anställda finns en enorm potential för
tillväxt.
Andreas Hatzigeorgiou arbetar på uppdrag av
handelsministern i projektet Kosmopolit där tonvikten ligger på att ta
tillvara resurserna hos utlandsfödda. Sverige har som mål att dubbla exporten.
Det kan vara knepigt ibland eftersom Sverige är en liten marknad. Ofta har vi
inte kapacitet att leverera tillräckligt stor mängd varor. Företaget
Västerbottensost fick för några år sedan en
förfrågan om att exportera sin goda ost till Frankrike, men kvantiteten skulle
motsvara deras tillverkning under ett helt år. I och med detta föll affären, de
kunde inte leverera.
Trade Finance på SEB hjälper företag
som avser att exportera sina produkter eller tjänster. De kan exempelvis vara
behjälpliga med att säkerställa marginaler, finansiering för att starta
produktion och valutakursförändringar. De samarbetar också med nästa aktör,
EKN.
EKN är en statlig aktör som
kompletterar den privata marknaden. Stora företag är deras kunder men de
arbetar också för att främja små företags export. De lånar inte ut några pengar
men de arbetar med garantier, och det är ju också ett finansieringsverktyg. EKN
underlättar för företag att göra mer och säkrare affärer utomlands. De kan ge
garanti för både långa kredittider, utebliven betalning och kapital för att
kunna genomföra affären i ett stort antal länder.
Handelskammaren genomför olika
aktiviteter för att främja handel med andra länder. De arrangerar bland annat
frukostmöten – ”Do business with” – med affärsnytta och kontakter. De
tillhandahåller också internationella nätverk och har representanter i nästan
alla länder i världen.
Stockholms internationella entreprenörers nätverk, SIEN är ett nätverk med många internationella kontakter och
stor erfarenhet. De kan öppna dörrar och stödja processen genom hela
etableringen utomlands, samt vara med som kommersiell affärspartner.
Enterprise Europe Network tar Europa till företagen. De finns i 52
länder och erbjuder information, rådgivning om lagar och regler, partnersök
(affärs/teknik) matchmaking, kontaktmässor och brokerage events (en slags speed
dating).
Efter en stärkande lunch fick vi lyssna på Bengt Wahlström. Han menar att en turbulent värld kräver
ständig bevakning. Ungefär två timmar i veckan får man räkna med att lägga ner
för att hålla koll på omvärlden, se vad ”de stora” gör och se om man kan göra
något liknande själv. Våga vända på perspektiven! Du behöver ständigt
uppdaterad kompetens. Som ett exempel nämnde han IKEA som började med lastpallar
i papper (!) vilket gör det både lättare och billigare att frakta varor. Små
företag kan kanske också tjäna pengar på den här tekniken för varutransporter.
Tillväxtverket hjälper
företag med både kostnadsfri information och olika former av ekonomiskt stöd.
På deras webbplats hittar du beskrivningar av de olika bidragsformerna. De har
knutit till sig ett stort antal ambassadörer för kvinnors företagande som genom
att vara förebilder ska stimulera andra kvinnor att starta företag.
Tillväxtverket genomför också en speciell satsning på företag inom vård och
omsorg samt kreativa näringar.
Internationella programkontoret har som syfte att underlätta
internationalisering och samarbete över gränserna. De hjälper till att hitta
samarbetspartners i de länder man vill rikta sig mot. Man kan också få bidrag
till olika former av utbyte och utbildning, studieresor och praktik.
Yrkesverksamma kan besöka andra länder och träffa andra som arbetar med samma sak.
Arbetsförmedlingen hjälper företag att rekrytera. De ordnar rekryteringsträffar och det är möjligt
att söka i deras CV-databaser. De kan också hjälpa till med urval utifrån
språk/kompetenser vid internationalisering. EURES ska underlätta rekrytering av
arbetskraft till/från Sverige och andra länder. Många utländska företag vill
rekrytera personal från Sverige.
Odette Lager är varumärkesstrateg
och hon ger tips på hur vi ska tänka när vi ska positionera oss. Här kan ditt
företag få hjälp att förmedla rätt känslor och det ger trovärdighet och gör din
produkt unik. Tänk efter var du befinner dig i företagsprocessen och samla allt
i en varumärkesplattform så att alla anställda kan läsa – och begripa – den.
Semantix är ett språkföretag
med 6 500 översättare och tolkar. De menar att flerspråkighet är en fördel i
affärer med utländska företag - förtroendet minskar om det är språkliga fel i
dokument. Konsekvensen blir ofta att köparen tror att även produkten är dålig.
Flerspråkighet öppnar dörren till nya marknader, menar Semantix.
Hittar du något som intresserar dig eller som du tror att
ditt företag kan ha nytta av? Läs mer på de olika aktörernas webbplatser.
Har du fler tips på stöd inför utlandssatsningen? Kommentera gärna nedan!
Lycka till!
/Helene
Etiketter:
Småföretagarexportdagen
fredag, december 02, 2011
Julruschen har börjat – i alla fall när det gäller evenemang!
Adventsstjärnan tänd – check. Glöggen provsmakad – check.
Fikat saffransbulle – check.
Men jag vill ju också hinna med att gå på en del av alla
de intressanta evenemang som är på gång så här mitt i julstöket. Kolla in en
del av nästa veckas utbud:
Veckan börjar med ett seminarium om kompetensutveckling i våra allra minsta företag. Arrangeras av Entreprenörskapsforum på måndag
eftermiddag.
Småföretagarexportdagen går av stapeln på tisdag och
programmet är fullspäckat med intressanta talare.
På onsdag medverkar Per Frankelius i en gratis konferens om miljöteknik ute på Arlanda konferens. Kolla även gärna in
hans Estradföreläsning från förra veckan på ESBRIs kostnadsfria webb-tv.
Som om det inte vore nog delar våra kontorsgrannar Venture
Cup ut pris för bästa affärsidé på onsdag kväll. Deras
evenemang brukar alltid vara välbesökta så bra mingel utlovas.
På fredag arrangeras den årliga Trendgalan. Det blir en heldag fylld med korta
presentationer, inspiration, nytänk och nätverk. Dessutom utlovas en välfylld
goodebag så här lagom till jul. Temat är kreativitet.
Det finns säkert fler arrangemang som jag har missat här,
men jag håller just på att konsultera min almanacka för att få in i alla fall
ett par av de här intressanta tillställningarna i schemat. Fyll gärna på i
kommentarsfältet om du har några fler evenemangstips.
Hoppas vi ses i vimlet!
/Helene
Etiketter:
evenemang,
Kreativitet,
Per Frankelius,
Webb-tv
torsdag, december 01, 2011
Kreativitetens lovsång – tuff eller fluff?
Tack till Flickranvändaren Indrani Soemardjan för bilden. |
Kreativitet är ett hett ämne. Eller ja, det har det väl varit länge egentligen, men det känns som man stöter på det överallt numera. DN Insidan kör just nu en artikelserie om ämnet. I gårdagens text intervjuades kreativitetsforskaren Evelina Wahlqvist. Hon har också märkt av det ökade intresset. Till vardags är hon doktorand i ekonomisk geografi, men för DN berättar hon att avhandlingen ligger på is. Hon har fullt upp med alla som vill höra henne föreläsa om kreativitet.
Förklaringen ligger i den omvandling av ekonomin vi är inne i. Innovation, tjänster, design, upplevelser, och kultur tar allt mer plats, på bekostnad av den traditionella tillverkningsindustrin. Och då blir kreativiteten allt viktigare, menar många. Även inom tillverkningsindustrin.
Evelinas tips till den som vill bli mer kreativ är
till exempel minnesträning, dagdrömmeri och att våga bryta sina rutiner. I DN-artikeln säger
hon även att hon tror på att: ”…kombinera konstnärliga utbildningar med
entreprenörskap och ekonomi. Konstnärer behöver möta ekonomer och teknologer
tidigt i utbildningen.”
Låter klokt, och för övrigt en bärande tanke i det nätverk för lärare på konstutbildningar som ESBRI koordinerar.
Men även det motsatta vore såklart bra, alltså att ekonomstudenterna får möta
konstnärer. I ekonomutbildningarna, och säkert också i teknikutbildningarna,
finns det helt klart utrymme för mer kreativitet.
Ett annat tecken på kreativitetsboomen hittar vi i Annie Lööfs tal när hon tog emot Innovationsplan Sverige: ”Vi har […] allt att vinna på
att ta tillvara allas kreativitet och förmåga och inte begränsa synen på
innovation”.
Vill ni ha ännu mer kreativitetskött på benen kan jag
rekommendera Lundaforskaren Farida Rasulzada. Du kan
läsa mer om hennes forskning på ESBRI-webben.
Men, det finns också de som kritiserar all lovsång kring
kreativiteten. Forskaren Alf Rehn har gett ut boken
”Farliga Idéer – När det opassande tänkandet är din värdefullaste resurs” där han konstaterar att
diskussioner om kreativitet är lite som sockervadd: fluffigt utseende, söt
smak, men utan särskilt mycket substans. I en Åsiktsartikel publicerad i Entré nr 1-2011 skrev han:
”Vem vill vara kreativ när det är påbud från Vinnova på
att man ska vara det? Vem bryr sig om innovation när både Göran Persson och
Fredrik Reinfeldt står som dess hejaklack?”
Vad tycker du, ska vi prata mer eller mindre om
kreativitet?
Etiketter:
Alf Rehn,
Annie Lööf,
DN Insidan,
Evelina Wahlqvist,
Farida Rasulzada,
Kreativitet
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)