Smälter glassen? Tappar ni kunder? Måste ni
priskonkurrera? Då har ni institutionaliserats! Det menar Stefan Ehde,
filmproducent och författare till boken ”Innovera eller dö! Konkurrera med syftet, verksamhetens DNA”.
Vad tror en filmproducent att han kan bidra med till
företagare som har det tufft med konkurrens och kundtapp? Regi. Det är vad han
är bäst på och i boken lyckas han översätta filmens regi till ett företags
SYFTE.
Stefan Ehde beskriver syftet som själva anledningen till
varför man startade och fortfarande driver sitt företag. Syftet består av en
mening som bör användas dagligen i alla snabba beslut. Det är vad som skiljer
konkurrerande företag åt och du talar inte om ditt syfte med dina kunder. Det
är klart att det säkert finns lika många anledningar till att man startar ett
café som det finns antal caféer. Det gäller bara att känna till sitt syfte med
att driva sitt café och sedan grunda sina beslut på detta.
Exempel från boken:
"Vattensäkra Sverige” – syftet hos en leverantör av
VVS och infrastruktur
"Mer installation – mindre administration" –
syftet hos en installatör
Det är alltså de här glasspinnekorta formuleringarna som
ska vara nyckeln till framgång. Och visst känns det enkelt. Kanske lite
förenklat skulle vissa påstå. Men jag tror Stefan Ehde är något på spåren ändå
– även om det inte är något nytt i företagarvärlden att driva företag på ett
strukturerat och fokuserat sätt. De flesta är nog överens om att det är ett bra
koncept för framgång. Å andra sidan är det gissningsvis många företagare som
behöver påminna sig själva om syftet till att de driver företag, och här
presenteras då en bra metod.
/Maria