måndag, juli 18, 2016

Innovation eller döden

Smälter glassen? Tappar ni kunder? Måste ni priskonkurrera? Då har ni institutionaliserats! Det menar Stefan Ehde, filmproducent och författare till boken ”Innovera eller dö! Konkurrera med syftet, verksamhetens DNA”.

Vad tror en filmproducent att han kan bidra med till företagare som har det tufft med konkurrens och kundtapp? Regi. Det är vad han är bäst på och i boken lyckas han översätta filmens regi till ett företags SYFTE.

Stefan Ehde beskriver syftet som själva anledningen till varför man startade och fortfarande driver sitt företag. Syftet består av en mening som bör användas dagligen i alla snabba beslut. Det är vad som skiljer konkurrerande företag åt och du talar inte om ditt syfte med dina kunder. Det är klart att det säkert finns lika många anledningar till att man startar ett café som det finns antal caféer. Det gäller bara att känna till sitt syfte med att driva sitt café och sedan grunda sina beslut på detta.

Exempel från boken:
"Vattensäkra Sverige” – syftet hos en leverantör av VVS och infrastruktur
"Mer installation – mindre administration" – syftet hos en installatör

Det är alltså de här glasspinnekorta formuleringarna som ska vara nyckeln till framgång. Och visst känns det enkelt. Kanske lite förenklat skulle vissa påstå. Men jag tror Stefan Ehde är något på spåren ändå – även om det inte är något nytt i företagarvärlden att driva företag på ett strukturerat och fokuserat sätt. De flesta är nog överens om att det är ett bra koncept för framgång. Å andra sidan är det gissningsvis många företagare som behöver påminna sig själva om syftet till att de driver företag, och här presenteras då en bra metod.

/Maria

måndag, juli 11, 2016

Generera förutsättningar att maximera

Jag har nyligen läst en bok som visserligen har några år på nacken, men som fortfarande är högst aktuell. ”Talangaccelererande ledarskap” är en bok för alla som har ambitionen att skapa en modern arbetsplats där leveransfokus, delaktighet och prestigelöshet är i fokus.

Snabba förändringar i omvärlden och organisationers behov och resurser förutsätter flexibilitet. Dagens medarbetare på arbetsmarknaden stakar ut sin karriär utifrån helt andra premisser än tidigare och jobbet som ledare förändras också radikalt. I dag gäller det att balansera de nya förutsättningarna med de befintliga.

Boken ger tips om hur man som ledare kan förhålla sig till den här förändringen för att skapa de förutsättningar som behövs för att prestera maximalt. Som ledare behöver man se allas talanger och styrkor och låta medarbetarna utvecklas på allra bästa sätt utifrån sina egna utgångspunkter. Däremot innehåller boken inte någon färdig modell, tanken är att ge riktlinjer som sedan kan anpassas till varje enskilt företags förhållanden.

Ett traditionellt ledarskap har till stor del sitt fokus nedåt, där är det chefen som bestämmer. Dialogen förs mellan chef och anställda. Ett talangaccelererande ledarskap däremot fokuserar uppåt, de anställda för en dialog sinsemellan och sedan kommunicerar chefen med en samordnare för de anställda.

I ett talangaccelererande ledarskap läggs mycket större ansvar på de anställda, de har en gemensam ”äganderätt” till vad som levereras. Men de får också ett mycket större erkännande när de lyckas, ledaren ska inte lyfta fram sig själv utan i stället synliggöra medarbetarna som har åstadkommit framgången.

Jag tror att den här boken är intressant och tänkvärd för alla som vill utvecklas i sitt ledarskap!

/Helene

måndag, juli 04, 2016

7 700 seminarier i Almedalen nästa år?

Så var det dags för Almedalsveckan igen, lika fullspäckad med programpunkter som vanligt. 75 procent av alla seminarier som finns registrerade i Almedalsguiden hålls under tre dagar: måndag till onsdag. Och på torsdag arrangeras ytterligare 15 procent.

90 procent av aktiviteterna genomförs alltså under hälften av de 8 dagar som Almedalsveckan numera består av. Det innebär runt 3 400 arrangemang på 4 dagar.

Kan Almedalen bli ännu större? Frågan diskuterades under ett seminarium som Företagarna arrangerade i går. Panelen bestod av Gunther Mårder, vd Företagarna, Brit Stakston, vd Blank Spot Project, och Jonas Morian, samhällspolitisk rådgivare, Ledarna.

Deras slutsats var att vi har nått peak Almedalen. Men uppenbarligen finns det ett outnyttjat utrymme här. Om det arrangerades lika många aktiviteter alla dagar som det gör måndag till onsdag skulle vi kunna klämma in nästan 7 700 aktiviteter under de åtta dagarna. En fördubbling jämfört med i dag!

Frågan är om det är önskvärt, eller om det vore bättre att fördela de dryga 3 800 aktiviteterna som hålls i år jämt över 8 dagar? Svårt att påverka såklart, marknaden har bestämt att det är 75 procent under tre dagar som gäller. Skynda, skynda!

/Magnus

The Sweet spot i Almedalen

I dag är det Amerikadagen i Almedalen – passande såklart eftersom det är 4 juli. Det är American Chamber of Commerce in Sweden som arrangerar, och jag modererar seminariet ”Innovation comes to Life.” Fokus ligger på hur digitaliseringen kan bidra till innovation inom life science och vården. Jag sitter också i en panel, tillsammans med bland andra USA:s ambassadör Azita Raji, i seminariet ”The Sweet Spot: Where Innovation Meets Societal Needs.” Vi kommer att diskutera Sveriges möjligheter att skapa ett ännu bättre klimat för life science. 

I dag är det även Entreprenörsdagen. Jag hoppas att jag hinner med några aktiviteter som hålls inom det programmet också!

/Magnus