Det tål att sägas igen: Hållbarhet är oerhört viktigt.
Det är nödvändigt att hitta ett fungerande sätt att få 10 miljarder människor
att leva tillsammans utan att förbruka jordens resurser. 2015 beslutade världens
stats- och regeringschefer att satsa på en hållbar utveckling, och det måste nu
samtliga länder och företag förhålla sig till.
Jag har precis läst boken ”Hållbara affärer. Så ökar duföretagets konkurrenskraft och lönsamhet” skriven av Gunilla Forsmark Karlsson och Gunilla Östberg. I boken blandas
vetenskap, erfarenheter och intervjuer med ett antal företag som vill arbeta
för en hållbar framtid.
Författarna är noga med att framhålla att hållbarhet inte
är något buzzword. Det är helt nödvändigt att inspirera, motivera och vägleda
företag så att de satsar på en hållbar tillväxt. Ett av citaten i boken
uttrycker detta på ett bra sätt: Att värna om jordens resurser är det mest
fundamentala i hållbar utveckling. Om vi inte gör det behöver vi inte fundera
på social eller ekonomisk utveckling.
Tanken med boken är att den ska hjälpa företag att ta
ansvar för den egna verksamhetens påverkan på samhället, med hänsyn till
människor, djur och natur. Den lyfter fram de fördelar som följer med en lyckad
satsning på hållbarhet. Det drar exempelvis ofta till sig kompetenta och
engagerade medarbetare, och ger även konkurrensfördelar eftersom konsumenterna
numera i stor utsträckning efterfrågar hållbara produkter.
En viktig faktor för att lyckas med hållbarhetsarbete är
att den som leder förändringen är en skicklig projektledare och en god
kommunikatör. Det behövs en tydlig målbild och plan för genomförandet. För att
förändringen ska få genomslag behövs ledningens stöd och kommunikation,
kommunikation och mera kommunikation.
Boken är till för dem som har makt att förändra, och för
alla som vill driva på en hållbar utveckling på sin egen arbetsplats. Men den
kan även vara intressant för dig som vill bli peppad genom att läsa om företag
som brinner för hållbar utveckling.
/Helene