Peppe Ekmark var en av talarna på Connects Tillväxtarena hos PwC. |
Häromdagen deltog jag i Connects Tillväxtarena hos PwC, en
förmiddag med intressanta seminarier, workshops och pauser för att skapa nya
affärskontakter. Evenemangets fokus var digitalisering, vilket påverkar både
enskilda företag, myndigheter och offentlig sektor. Det händer mycket inom
digitalisering och här är några insikter som jag fick med mig.
Fredrik Lundgren från Pond Stockholm framhöll att all innovation egentligen handlar om att
tillgodose människors grundläggande behov. Men det kan vara svårt att förutse
vad de egentligen vill ha. Har man en idé om vad kunderna vill ha i morgon och
ger dem det i dag ligger man i framkant och kan bli framgångsrik. Det är en
svår konst att gissa rätt, men genom att titta på tjänsterna som konsumenterna
använder i stället för att göra marknadsundersökningar kan man komma långt. Kan
man dessutom snabbt gå från hypotes till prototyp har man ännu bättre
utgångsläge.
IP-rättigheter kan kännas svårt och dyrt men Niklas Mattsson från Awapatent AB betonade vikten av att
tänka i de här banorna. Allt som gör företaget unikt kan skyddas genom patent
och man kan också förlänga företagets livscykel genom att ha en väl genomtänkt
IP-strategi. Genom en sådan strategi kan man hindra konkurrenterna från att
göra samma sak.
Under våren 2018 kommer den nya Dataskyddslagen (GDPR)
att ersätta den svenska Personuppgiftslagen (PUL). Det kommer att innebära en
skärpning av regelverket, och företag och organisationer har drygt ett år på
sig att anpassa sig till den nya lagen. Det kommer ofta att innebära både stora
förändringar och svåra beslut. Karen Lawrence Öqvist som är vd för PrivaSee menade att företag redan nu bör börja tänka på vad de
måste ändra i sin verksamhet för att uppfylla de nya kraven.
Något som var helt nytt för mig var Low Code.
Den kodningstekniken är revolutionerande eftersom den fokuserar på vad – inte
hur. Man använder alltså inte traditionell kod, utan visuell miljö. Frida Höök
från Flowfactory betonade enkelheten och
möjligheterna med den nya tekniken. En mycket större grupp kan bygga
applikationer och man kan bygga dem tillsammans med kunderna och ta det i små
steg.
Och så det här med sälj. Det viktigaste av allt för många
företag, och ofta så svårt. Peppe Ekmark delade med sig av
sin livsresa och hur han har lyckats sälja produkter som ingen trodde på. Han
poängterade att det viktigaste är att tro på det man säljer. Brinner man för
produkten eller tjänsten, då händer det saker. Det gäller också att tänka i
andra banor. Vilket värde får kunden genom att köpa det du erbjuder? Vilken
lösning till ett problem kan du sälja till kunden? De här och många andra
värdefulla tips för att öka försäljningen hittar du i hans nya bok ”Sälja bra
eller sälja bäst”. Den ska jag beställa!
/Helene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar