Det är den tiden igen – sista rycket innan Entré skickas till tryck i morgon. Vi verkar bli klara ovanligt tidigt, och börjar undra om vi missat något…? Vi hoppas inte, såklart. Hoppas också att vi inte drömmer alltför mycket om avstånd mellan bilder, rubriker och bortglömda bylines i natt.
Entré nr 3 handlar bland annat om svenska innovationer i retrospektiv, om att kloka kluster tänker först och om en tidskriftsbransch i förändring. Tidningen når prenumeranterna runt 13 oktober – missa inte.
/Jonas
tisdag, september 30, 2014
fredag, september 26, 2014
Ingenting är omöjligt – det tar bara lite längre tid
Leo Razzak, social entreprenör och inspiratör, ledde panelsamtalet. |
I går besökte Jelena och jag Starta eget-dagen som arrangerades av Innovationskontoret
vid Stockholms universitet.
Evenemanget är ett inspirationsevent för studenter som har en affärsidé eller
funderar på att starta företag. Förutom nyblivna och erfarna entreprenörer
medverkade även Prins Daniels Fellowship. Projektet genomförs tillsammans
med IVA och syftet är att inspirera unga att våga starta
eget.
Under en paneldebatt fick prins Daniel och ett antal
entreprenörer från projektet ge sin syn på vad entreprenörskap är för dem, och
jag tog fasta på några synpunkter och kommentarer som framkom under debatten.
Martin Lorentzon som grundade Spotify menade att man är
entreprenöriell om man tar tag i sin situation, väljer sin utbildning och sin
arbetsinriktning. En viss galenhet kan vara positiv, det ger drivkraft. Oftast
överskattar man affärsidén och underskattar arbetsinsatsen, så det gäller att
vara realistisk.
Lina Gebäck startade Linas matkasse eftersom hon såg ett behov och ville att så många som möjligt ska äta bra mat.
Hon framhöll att drivkraft är en oerhört viktig faktor för att lyckas. Hon
började med företagandet vid sidan av studierna och menade att det är en bra
väg att gå, även om det är svårt att få tiden att räcka till.
Johan Skarborg grundade Academic Work av samma orsak:
han såg ett behov av kompetens och började med rekrytering i mindre skala. Det
fanns många liknande aktörer men de bestämde sig för att bli bäst i branschen.
Han betonade att det – tillsammans med friheten – är en stark drivkraft.
Alessandro Catenacci är verksam i restaurangbranschen och betonade i första hand friheten man har
som företagare. Man har frihet att misslyckas och man får upptäcka misstagen
själv. Det är viktigt att göra det man tycker om eftersom det är svårt att
driva företag inom en bransch som man inte gillar. Han menade också att det
finns många olika sätt att driva företag.
Prins Daniel hävdade att företagare är modiga människor
som vill förverkliga en dröm, men i Sverige finns fortfarande en kultur där vi
är rädda för att misslyckas. Hälften av de unga kan se sig själva som
entreprenörer, men bara en procent tar steget. Därför menade han att det är
viktigt med förebilder – även att lyfta fram entreprenörer som försökt flera
gånger innan de blivit framgångsrika. Misslyckande är en naturlig del av att
vara entreprenöriell.
Min slutsats av dagen är att frihet och drivkraft verkar
vara en gemensam framgångsfaktor för de här entreprenörerna. Ett misslyckande
ska ses som en erfarenhet och medföra att man vässar sin affärsidé ytterligare
– eller satsar på något helt annat. Det går nästan alltid att lyckas, men det
kan ta olika lång tid.
/Helene
tisdag, september 23, 2014
Vad tycker du om Entré?
I förra veckan hade vi turen att få in en massa
intressant feedback om tidningen Entré. Dels hade Jonas och jag ett långmöte
med Nicklas Mattsson, tidningsmänniska sedan 17-årsåldern. Han delade med sig
av sina erfarenheter som journalist, chefredaktör och tidningsutvecklare, och
bjöd på en massa bra tips om hur vi kan utveckla arbetsprocessen kring Entré.
Dessutom blev vi kontaktade av länsstyrelsen i Stockholm
som ville inkludera Entré i en workshop om normkritik. Varken jag eller Jonas
hade möjlighet att delta i den diskussionen, men vi hoppas få ta del av ett
sammandrag. Det vore jättespännande att höra hur Entré stod sig i den
granskningen!
Har du åsikter om Entré? Tips om hur vi kan göra
tidningen bättre, eller ett exempel på hur du har använt den för att öka din
kunskap/komma i kontakt med en forskare/bli inspirerad? Är texterna
obegripliga, larviga eller alldeles underbara? Vi är idel öra! Mejla gärna mig
och Jonas, eller kommentera nedan.
/Åse
/Åse
tisdag, september 16, 2014
Tema sol i Stockholm
Andreas Stubelius, Energimyndigheten och Lillemor
Svensson, CONNECT Öst.
|
I går på förmiddagen var Helene och jag på CONNECT Green Week. Det är ett
samarbete mellan Energimyndigheten och CONNECT, som syftar till att
skapa bättre förutsättningar för kommersialisering av svenska miljöteknikbolag
genom att lyfta fram och diskutera utmaningar de möter. Green Week drog igång i
Stockholm i går med tema sol. Sen fortsätter programmet i Sundsvall, Göteborg
och Malmö där de flyttar fokus till skog, vatten respektive hållbart byggande.
ESBRI var på plats som utställare och vi hade en
jättetrevlig förmiddag där vi nätverkade och lyssnade på intressanta
företagspresentationer, paneldiskussioner och föreläsningar.
Ett viktigt problem som flera paneldeltagare pekade på
var att svenska miljöteknikföretag behöver en annan approach till att göra
affärer, både i Sverige och runtom i världen. Sverige befinner sig i främsta
ledet när det gäller miljöteknikinnovationer och att hitta nya lösningar. Men
den kommersiella fronten ligger långt bakom teknologifronten, och det går inte
så smidigt att kommersialisera den här typen av företag.
Några svårigheter inom solenergibranschen som nämndes var
bland annat: regulatorisk osäkerhet och komplexitet, samt skatte- och elsäkerhetsfrågor.
Det är något som beslutsfattare behöver jobba med framöver. Ett annat problem
är att energimarknaden är väldigt traditionell och det finns behov av att
försöka påverka kunderna att bli mer nytänkande.
Journalisten och författaren Per Grankvist menade att vi behöver tänka i nya banor när det
gäller hållbarhet. Det handlar inte om att vara snäll, utan om att vara smart.
Ljuset behöver exempelvis inte vara tänt i ett rum där ingen vistas. Smart. Man
sparar pengar. Det finns massor av sådana små åtgärder som företag och
individer kan göra för att spara energi.
Förmiddagen avslutades med att metrolog Anders Nylund gav oss en översikt av klimatfrågan. Han
visade att utsläppen av koldioxid i luften har ökat markant de senaste 50 åren,
och det kommer med all säkerhet att fortsätta på samma sätt en lång tid framåt.
Det här gör satsningarna på alternativa energilösningar ännu viktigare.
/Jelena
/Jelena
Etiketter:
Anders Nylund,
Connect,
connect greenweek,
Energimyndigheten,
miljöteknik,
Per Grankvist
torsdag, september 11, 2014
Gästblogg: Startups i fokus på nätverkskonferens
Bordeaux i klart väder... |
1-6 september 2014 arrangerades IMP-konferensen i
Bordeaux, Frankrike. Ett av konferensspåren hade temat "Start-ups and
their strategizing in networks: conforming to established structures and
creating new ones". Det organiserades gemensamt av forskare från NTNU,
Chalmers, Uppsala universitet och Lunds universitet. Lise Aaboen, NTNU, är en
av arrangörerna. Vi har fått en gästblogg från Lise, om speglingar och
dimridåer inom startupforskningen. /Åse
I Bordeaux finns det en stor vattenspegel nere vid
floden. När vattenytan är stilla syns alla husfasader från gatan mittemot i
vattenspegeln. Andra gånger bildas i stället en stor vattendimma så att man
varken ser någon spegling eller vad som händer på andra sidan dimman. I rum
1111 på Kedge Business School i Bordeaux pågick det 4-5 september
presentationer och diskussioner om startups i nätverk. Delandet och
kombinerandet av vår förståelse för startups i nätverk visade både på tydliga
speglingar och stora dimridåer i relation till varandra och andra närliggande
forskningsfält. Specialspåret ”Start-ups and their strategizing in networks:
conforming to established structures and creating new ones” var del av den
årliga IMP-konferensen som i år fyllde 30 år.
… och i dis |
En gemensam nämnare för många papers var att de tog sig
an en utmaning som också finns inom entreprenörskapslitteraturen. Till exempel
framgångsfaktorer för en startup, vad som gör att vissa startups växer mer än
andra, hur produkter utvecklas och hur man hittar kunder, leverantörer och
producenter när man är ett litet nystartat företag. Sedan analyserades frågorna
ur det industriella nätverksperspektivet vilket gjorde att fokus hamnade på
startupens interaktioner och relationer med sin omgivning. En annan variant var
att titta på andra perspektiv, såsom lean start-up, capabilities och
liabilities med nätverksglasögon för att hitta möjligheter till ömsesidiga
bidrag mellan perspektiven.
Sessionerna var välfyllda och besöktes av många nyfikna
och intresserade forskare som inte själva presenterade inom spåret. Några av
artikelförfattarna brukar vanligtvis inte besöka IMP-konferensen. I rummet
fanns också nätverksforskare som inte huvudsakligen fokuserar på startups, och
startup-forskare som inte alltid använder industriellt nätverksperspektiv. Det
gjorde att diskussionerna efter presentationerna ibland svängde rejält.
Redan tidigt ifrågasattes hela startup-begreppet som
något empiriskt intressant. En stund senare var det i stället det industriella
nätverksperspektivet som var i skottgluggen. Det föreslogs att vi bör forska
mer på vilka delar av det industriella nätverksperspektivet som kan utvecklas
för att startup-relaterade frågor ska kunna adresseras på ett bättre sätt.
Diskussionerna som helhet präglades av en konstruktiv, entusiastisk och
välvillig anda för att artiklarna och forskningsområdet ska utvecklas
ytterligare. Det fanns ändå en enighet om att en startups interaktioner är
avgörande för utvecklingen.
Lise Aaboen |
Det var fantastiskt lyxigt att kunna lyssna till enbart intressanta
presentationer under en och en halv dag av en konferens. Ni som varit på en del
konferenser vet att det inte händer varje gång!
Vi som organiserade startup-spåret är Lise Aaboen (NTNU),
Malena Ingemansson (Uppsala universitet), Frida Lind (Chalmers), Andrea Perna
(Uppsala universitet), och Tommy Shih (Lunds universitet). Vi är en del av en
större och ganska löst sammansatt grupp av framför allt nordiska och italienska
forskare som delar forskningsintresset för startups i nätverk. Vi har årliga workshops
och skrivprojekt.
Oavsett om man klassificerar sig som startup-forskare,
nätverksforskare – eller både och – så är man välkommen att kontakta oss om man
vill närvara eller bidra vid kommande aktiviteter. Genom att interagera finns
det större möjligheter till speglingar mellan olika forskningsperspektiv, och
mellan forskning och det praktiska arbetet med att driva startups. På så vis
blir det förhoppningsvis färre dimridåer på sikt. Vi använder ”startups” som
paraplybegrepp för att alla bokstavskombinationer (NTBFs, USOs, CSOs och så
vidare) ska känna sig lika välkomna.
Vill du ta del av artiklarna från konferensen? De laddas
upp på IMP Group
Etiketter:
Gästblogg,
IMP-konferensen,
Lise Aaboen
fredag, september 05, 2014
Värdekedjan slutar med ett leende
I går började höstens serie av Estradföreläsningar. Det
kändes väldigt bra eftersom det började på samma sätt som våren slutade, med
många deltagare, intressant forskning och trevligt mingel. Det var också kul
att få ett sådant här mejl som svar när den första inbjudan för hösten gick ut
för några veckor sedan: Det finns händelser som får en att tänka "Äntligen
höst!". Tack för det!
Till gårdagens Estrad hade vi bjudit in Per Kristensson som är professor
vid Centrum för Tjänsteforskning på Karlstads universitet. Han forskar om
kreativitet, innovation, konsumentbeteende och medskapade tjänster, och gav
flera intressanta exempel på vilken affärslogik som faktiskt fungerar i dag –
och i framtiden.
Användare, vare sig de kallas kunder, patienter,
medborgare eller klienter, köper inte en vara eller en tjänst. De köper en
möjlighet att nå en viss upplevelse, och i upplevelserna uppstår de
värdeskapande processerna.
Men de här processerna är ibland svåra att förstå, inte
minst för företag. Många använder pris som främsta konkurrenskälla för att
sälja ny teknik och andra svårbegripliga saker. Men, det finns smartare sätt
att skapa värde för sina kunder, menar Per Kristensson. Numera är det viktigare
att förklara vad kunden kan göra eller uppnå med hjälp av produkten.
Per tog Linas matkasse (och andra liknande företag) som exempel. Vilka upplevelser kan man få om man
beställer en matkasse som innehåller recept och ingredienser för exempelvis
fyra middagar?
Jo, man sparar tid – och kanske även bensinpengar –
eftersom man slipper åka till butiken. Man sparar tid för att man slipper gå
runt i butiken och fundera över vad man ska äta. Man sparar också pengar
eftersom man ofta köper för stora förpackningar om man handlar själv – och
därigenom slänger mat. Då blir det såklart även bra ur miljösynpunkt. Så trots
att matkassens måltider är dyrare per portion, blir de ändå billigare i
slutänden eftersom man sparar både tid och pengar på olika sätt.
Ett annat exempel som Per tog upp var Hellmans majonnäs. Under en kampanj
fick alla kunder som köpte deras majonnäs ett matrecept på kvittot, baserat på
vilka varor de köpt i övrigt. Det blev en succé som snabbt ökade försäljningen
med 20 procent. Receptet skapade ju ett värde för kunderna genom att de fick
nya idéer om vad man kan laga. Och det var kul med en överraskning.
Värdekedjan slutar alltså inte med produktion, den slutar
med ett leende. Det viktigaste är att kunden blir nöjd.
Kristensson menar att det här sättet att tänka
naturligtvis inte passar för alla produkter, men att det är bra för de flesta
företag/organisationer att ha tjänstelogik i åtanke när de presenterar sina
varor och tjänster.
Hur skapar du värden för din kund?
Kolla gärna Kristenssons föreläsning via webb-tv. Du hittar också hans presentation som PDF här.
/Helene
Etiketter:
Estrad,
Föreläsning,
Karlstads universitet,
Per Kristensson,
seminarium
torsdag, september 04, 2014
måndag, september 01, 2014
Företagsmiljön föder flest innovationer
I torsdags var jag på Ratio,
på lanseringsseminarium för rapporten ”Var skapades Sveriges 100 främsta innovationer?”.
Den är utgiven av Reforminstitutet och författad av Christian Sandström. I seminariet medverkade även Stefan Fölster, Thomas Hedner och Örjan Strandberg.
Fölster berättade om idéerna bakom rapporten:
”Min egen ingång i frågan är att jag känner mig lätt
provocerad av regeringens innovationsstrategi. Den är ett välformulerat steg åt
rätt håll, men ändå i fluffig ton och med brist på konkretion. Därför skrev jag
en alternativ innovationsstrategi som är väldigt konkret. I den processen
började jag tänka på vad vi vet om var viktiga innovationer uppstår. I vilka
miljöer uppstår de, och vilka personer ligger bakom? Jag hittade ingen svensk
genomlysning av detta, bara en amerikansk studie som visade att 6 procent av
innovationerna har tagits fram av universitet. De flesta innovationerna verkar
komma fram i samspel mellan enskilda uppfinnare/småföretagare och myndigheter.
Men det här finns inte alls med i den svenska innovationspolitiska buffén.”
I samma veva blev Stefan Fölster kontaktad av Stockholms
innovatörskrets och Sveriges Uppfinnareförening och
de började fundera på att genomföra motsvarande studie i Sverige. Det hela
landade alltså i att Christian Sandström fick uppdraget.
Sandström har granskat ursprunget till 100 av Sveriges
främsta innovationer – från Polhemsknuten 1690 till Spotify 2006. Han finner
att 47 procent har uppkommit vid företag, 33 procent via fristående uppfinnare,
och 20 procent har koppling till universitet.
Christian Sandström påpekade själv att urvalet är litet
och att det finns en del gränsdragningsproblem. Många av innovatörerna har rört
sig mellan akademi, näringsliv och egenanställning – därför har det gällt att
granska varje fall för att se i vilket skede som innovationen har uppkommit.
I studien finns en del intressanta resultat. En trend i materialet är att de fristående uppfinnarna
står för en ökande andel av innovationerna de senaste decennierna. Deras innovationer uppgick till 25 procent under perioden
1955–1979, och till 45 procent under perioden 1981–2006.
Ett annat resultat är att innovationers uppkomst skiljer
sig mellan olika sektorer. Universiteten står exempelvis för en begränsad andel
av studiens innovationer, men när det gäller medicin och hälsa är deras bidrag
stort.
”Om en överväldigande majoritet av Sveriges banbrytande
innovationer skapats av enskilda uppfinnare/näringsidkare och individer
anställda av företag bör den svenska innovationspolitiken fokusera på dessa
aktörer i första hand”, skriver Christian Sandström i rapportens slutsatser.
När man läser om innovationer är perspektivet ofta
framåtblickande: Vad blir det nya svarta? Därför är det kul med studier som
sätter in innovationerna i en historisk kontext, och synliggör mönstren. Jag
hoppas på mer av den varan från Lundaforskarna Karolin Sjöö och Josef Taalbi.
De har byggt upp en databas om svenska innovationer från 1970-talet och framåt,
och disputerat på varsin avhandling inom området. Jag håller tummarna för att
kunna intervjua dem inom kort, och få med en artikel i nästa Entré.
/Åse
PS: Christian Sandström stod för en uppskattad föreläsning om disruptiva innovationer på Estrad i juni 2013. Nu i slutet av september gör han comeback. Temat är då 3D-printning – är tekniken verkligen så revolutionerande som många gör gällande? Kom och diskutera med oss!
PS: Christian Sandström stod för en uppskattad föreläsning om disruptiva innovationer på Estrad i juni 2013. Nu i slutet av september gör han comeback. Temat är då 3D-printning – är tekniken verkligen så revolutionerande som många gör gällande? Kom och diskutera med oss!
Etiketter:
Christian Sandström,
Ratio,
seminarium,
Stefan Fölster,
Thomas Hedner,
Örjan Strandberg
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)