Leo Razzak, social entreprenör och inspiratör, ledde panelsamtalet. |
I går besökte Jelena och jag Starta eget-dagen som arrangerades av Innovationskontoret
vid Stockholms universitet.
Evenemanget är ett inspirationsevent för studenter som har en affärsidé eller
funderar på att starta företag. Förutom nyblivna och erfarna entreprenörer
medverkade även Prins Daniels Fellowship. Projektet genomförs tillsammans
med IVA och syftet är att inspirera unga att våga starta
eget.
Under en paneldebatt fick prins Daniel och ett antal
entreprenörer från projektet ge sin syn på vad entreprenörskap är för dem, och
jag tog fasta på några synpunkter och kommentarer som framkom under debatten.
Martin Lorentzon som grundade Spotify menade att man är
entreprenöriell om man tar tag i sin situation, väljer sin utbildning och sin
arbetsinriktning. En viss galenhet kan vara positiv, det ger drivkraft. Oftast
överskattar man affärsidén och underskattar arbetsinsatsen, så det gäller att
vara realistisk.
Lina Gebäck startade Linas matkasse eftersom hon såg ett behov och ville att så många som möjligt ska äta bra mat.
Hon framhöll att drivkraft är en oerhört viktig faktor för att lyckas. Hon
började med företagandet vid sidan av studierna och menade att det är en bra
väg att gå, även om det är svårt att få tiden att räcka till.
Johan Skarborg grundade Academic Work av samma orsak:
han såg ett behov av kompetens och började med rekrytering i mindre skala. Det
fanns många liknande aktörer men de bestämde sig för att bli bäst i branschen.
Han betonade att det – tillsammans med friheten – är en stark drivkraft.
Alessandro Catenacci är verksam i restaurangbranschen och betonade i första hand friheten man har
som företagare. Man har frihet att misslyckas och man får upptäcka misstagen
själv. Det är viktigt att göra det man tycker om eftersom det är svårt att
driva företag inom en bransch som man inte gillar. Han menade också att det
finns många olika sätt att driva företag.
Prins Daniel hävdade att företagare är modiga människor
som vill förverkliga en dröm, men i Sverige finns fortfarande en kultur där vi
är rädda för att misslyckas. Hälften av de unga kan se sig själva som
entreprenörer, men bara en procent tar steget. Därför menade han att det är
viktigt med förebilder – även att lyfta fram entreprenörer som försökt flera
gånger innan de blivit framgångsrika. Misslyckande är en naturlig del av att
vara entreprenöriell.
Min slutsats av dagen är att frihet och drivkraft verkar
vara en gemensam framgångsfaktor för de här entreprenörerna. Ett misslyckande
ska ses som en erfarenhet och medföra att man vässar sin affärsidé ytterligare
– eller satsar på något helt annat. Det går nästan alltid att lyckas, men det
kan ta olika lång tid.
/Helene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar