I går började höstens serie av Estradföreläsningar. Det
kändes väldigt bra eftersom det började på samma sätt som våren slutade, med
många deltagare, intressant forskning och trevligt mingel. Det var också kul
att få ett sådant här mejl som svar när den första inbjudan för hösten gick ut
för några veckor sedan: Det finns händelser som får en att tänka "Äntligen
höst!". Tack för det!
Till gårdagens Estrad hade vi bjudit in Per Kristensson som är professor
vid Centrum för Tjänsteforskning på Karlstads universitet. Han forskar om
kreativitet, innovation, konsumentbeteende och medskapade tjänster, och gav
flera intressanta exempel på vilken affärslogik som faktiskt fungerar i dag –
och i framtiden.
Användare, vare sig de kallas kunder, patienter,
medborgare eller klienter, köper inte en vara eller en tjänst. De köper en
möjlighet att nå en viss upplevelse, och i upplevelserna uppstår de
värdeskapande processerna.
Men de här processerna är ibland svåra att förstå, inte
minst för företag. Många använder pris som främsta konkurrenskälla för att
sälja ny teknik och andra svårbegripliga saker. Men, det finns smartare sätt
att skapa värde för sina kunder, menar Per Kristensson. Numera är det viktigare
att förklara vad kunden kan göra eller uppnå med hjälp av produkten.
Per tog Linas matkasse (och andra liknande företag) som exempel. Vilka upplevelser kan man få om man
beställer en matkasse som innehåller recept och ingredienser för exempelvis
fyra middagar?
Jo, man sparar tid – och kanske även bensinpengar –
eftersom man slipper åka till butiken. Man sparar tid för att man slipper gå
runt i butiken och fundera över vad man ska äta. Man sparar också pengar
eftersom man ofta köper för stora förpackningar om man handlar själv – och
därigenom slänger mat. Då blir det såklart även bra ur miljösynpunkt. Så trots
att matkassens måltider är dyrare per portion, blir de ändå billigare i
slutänden eftersom man sparar både tid och pengar på olika sätt.
Ett annat exempel som Per tog upp var Hellmans majonnäs. Under en kampanj
fick alla kunder som köpte deras majonnäs ett matrecept på kvittot, baserat på
vilka varor de köpt i övrigt. Det blev en succé som snabbt ökade försäljningen
med 20 procent. Receptet skapade ju ett värde för kunderna genom att de fick
nya idéer om vad man kan laga. Och det var kul med en överraskning.
Värdekedjan slutar alltså inte med produktion, den slutar
med ett leende. Det viktigaste är att kunden blir nöjd.
Kristensson menar att det här sättet att tänka
naturligtvis inte passar för alla produkter, men att det är bra för de flesta
företag/organisationer att ha tjänstelogik i åtanke när de presenterar sina
varor och tjänster.
Hur skapar du värden för din kund?
Kolla gärna Kristenssons föreläsning via webb-tv. Du hittar också hans presentation som PDF här.
/Helene
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar