I morse var jag på ett frukostseminarium arrangerat av Entreprenörskapsforum. Temat var finansiering av gröna
innovationer och både forskare, riskkapitalister och företagare medverkade i
seminariet.
För 5-6 år sedan var det lätt att få finansiering till
företag inom cleantech-området i Sverige. Numera är det betydligt svårare, vilket
beror på olika faktorer. Men enligt både Per Strömberg, Marie Reinius och Magnus Rehn kan orsakerna
exempelvis vara att den här typen av företag har höga kostnader initialt och de
tar lång tid att bygga upp. Venture capital-fonder har i allmänhet en
investeringsperiod om 5-10 år, sedan vill fonderna ha tillbaka sina investerade
pengar.
Under seminariet fick vi veta att många svenska företag
med innovationer inom solenergi har lagt ner sin verksamhet. På senare tid har
dock Kina etablerat sig på den marknaden och lanserat billiga produkter. Detta
har i sin tur har skapat nya marknader för svenska innovationer, vi är duktiga
på att utveckla kringprodukter för solenergi.
Det skulle vara bra med några riktiga success-stories
bland cleantech-företagen, då ökar viljan att investera, menade talarna.
Finansiärerna måste se att det går att tjäna pengar på den här typen av
företag. En sådan utveckling är ingen omöjlighet heller, enligt Magnus Rehn har
det skett en utgallring bland företagen inom cleantech. De som finns kvar har
absolut potential att växa och bli framgångsrika.
Miljöproblemen i världen växer och det är nödvändigt att
lösa dem. Genom att söka finansiering utomlands kan företag etablera sig
globalt – snabbt. Biogasteknik är stort, liksom avfallshantering och
reningsanläggningar.
MyFC nämndes som exempel på att
en bra affärsidé säljer med rätt förutsättningar och mycket hårt arbete.
Företaget startade 2005 och tillverkar portabla bränslecellsladdare som används
exempelvis till datorer och smartphones. Den enda restprodukten är vatten och
sand. Transporterna orsakar ju såklart utsläpp med produkterna är i alla fall
gröna. Priset är anpassat till marknader i tredje världen, där elförsörjningen
ofta är ett problem. MyFC:s produkter säljs numera i över 40 länder. Företaget
har varit i kontakt med 250 internationella investerare, som gärna investerar i
företag som kan lösa problem i utvecklingsländerna.
Det ska bli spännande att se hur företagandet inom gröna
innovationer utvecklas i Sverige. Staten kan fylla en viktig funktion som
köpare av produkterna. I stället för att ge bidrag eller subventioner bistår de
med ”riktiga” affärer. Företagen bör i sin tur fokusera på affärsidén som
naturligtvis ska vara bra, paketerad på rätt sätt och inriktad på en bra
marknad. Att innovationen/produkten dessutom är grön blir en bonus.
För några år sedan arrangerade vi en Estradföreläsning om
gröna innovationer som fortfarande är aktuell, den finns att se via kostnadsfri webb-tv. Vill du
hellre läsa om den hittar du ett referat från föreläsningen här.
/Helene