I går deltog jag i ett seminarium om ägarskiften i familjeföretag.
Evenemanget arrangerades av Entreprenörskapsforum. Flera forskare, en företagare och en
företagsrådgivare gav oss i publiken information och inspiration om det här med
ägarskiften.
Forskningen visar att åldersstrukturen bland
egenföretagare har förändrats över tid. 1990 var medelåldern strax över 40 år,
numera är den betydligt högre. Det beror såklart delvis på att vi blir allt
äldre och friskare, och därigenom kan arbeta allt längre. Men det ger också en
indikation om att det är svårt att genomföra ägarskiften, och på grund av det
väljer ägaren att fortsätta arbeta upp i hög ålder.
Forskarna hävdar att det är svårt att matcha säljare och
köpare av företag, trots att det startats ett antal konsultbolag som arbetar
med företagsmäkleri.
Vi fick veta att det i dag är finns en skattemässig
fördel med att sälja av bolag externt. Skatten på det inarbetade kapitalet blir
då mycket lägre. Så här har vi en besvärlig situation: Det är dyrare att
genomföra ett ägarskifte inom familjen, samtidigt som det är svårt att hitta
externa köpare av företaget.
Företag som säljs externt har initialt en sämre
utveckling beträffande både vinstmarginal och försäljning, men sedan kommer de
ofta ikapp och går till och med förbi de företag som genomför ett internt
skifte. Externa försäljningar ger dock en något sämre överlevnadsgrad jämfört
med de som skiftar internt.
Det här beror troligen på att om man genomför ett skifte
inom familjen tuffar affärerna på, medan en försäljning externt kan innebära
stora förändringar. Att överlevnadsgraden är lägre om företaget säljs externt
kan bero på att man inom familjen känner ett större ansvar att driva företaget
vidare, medan en extern ägare ser mer till vinsten.
Det finns smarta sätt att hantera problemen med vinst och
beskattning, ett exempel är Polarbröd. Företaget
startade i slutet av 1800-talet av en manlig bagare uppe i Älvsbyn i
Norrbotten. På den tiden var det en sensation, bakning var traditionellt en
kvinnosyssla. Polarbröd har med tiden skapat ett starkt varumärke och har i dag
en stabil marknad. Företaget drivs numera av den femte generationen.
I familjen finns en stark vilja att skapa
arbetstillfällen i Norrland och de har därför lagt vinstpengarna i ett
holdingbolag. Pengarna används bland annat som riskkapital. Polarbröd har
förvärvat flera bagerier i norra Sverige. De investerar också i företag som de
anser bidrar till en hållbar utveckling.
De här frågorna tål att diskuteras, även på politisk
nivå. Vilka åtgärder behövs för att underlätta ägarskiften? Har du idéer? Hjälp
oss att sprida dem vidare genom att kommentera!
Mer information om familjeföretagande och ägarskiften
hittar du samlade på ESBRIs temasida om ämnet.
/Helene