I morse intervjuade jag supertrevliga Maryann Feldman, professor vid University of North
Carolina at Chapel Hill. I eftermiddag mottar hon årets Global Award for
Entrepreneurship Research vid en ceremoni i Konserthuset i Stockholm.
Feldmans forskning handlar bland annat om varför vissa
regioner blomstrar medan andra vissnar. Hon intresserar sig för klusters
framväxt och myntade i sin avhandling begreppet ”The geography of innovation”
som fått bred spridning inom entreprenörskapsforskningen.
Under vårt möte pratade Maryann Feldman en hel del om
vikten av öppenhet och kunskapsspridning om det ska bli några nya innovationer.
En del stora företag försöker hindra sina anställda från att göra
avknoppningar. De gräver sin egen grav, menar Feldman, och tog Eastman Kodak
som exempel:
”De verkade väldigt isolerat och stoppade alla anställda
som ville starta egna företag, även om de byggde på perifer teknologi. Frågan
är vad som hade hänt om de hade varit mer öppna. Då hade det kanske vuxit fram
ett livskraftigt kluster runt Kodak, och företaget hade kunnat snappa upp den
nya, digitala teknologin.”
En porträttartikel på Maryann Feldman kommer i Entré nr
2-2013. Och vill du höra mer om Kodaks uppgång och fall rekommenderar jag
Estrad 4 juni.
Då kommer Christian Sandström och pratar om disruptiva innovationer.
/Åse
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar