Moderatorn Simon Dingle snackar kaffe med experterna från Kulbay Coffee. |
I går deltog jag, Hanna och Christina i det
fantastiskt inspirerande evenemanget Good Morning 2011, arrangerat av SSES. Över
600 deltagare från olika delar av innovationssystemet, spännande talare och bra
energi.
Som vanligt hade mycket krut lagts på inramningen: på
scenen fanns en avancerad kaffemaskin, komplett med två kaffeälskande baristor.
För scendesignen svarade Konstfackstudenterna Fernanda Torre och Emma Rose
Metcalfe. De hade placerat talarna i en mysig cafémiljö, utifrån tanken att
många goda idéer fötts på caféer och klottrats ner på servetter.
Moderator var Simon Dingle, journalist och teknikfreak
som flögs in från andra sidan jordklotet (Johannesburg, närmare bestämt). Han
höll i diskussionerna och kickade igång evenemanget genom att delge oss sin syn
på entreprenörskap. Dingle framhöll att temporära projekt, där folk från olika
håll samarbetar, blir allt vanligare.
- Frilansande är framtiden, sa han.
Richard Scase, entreprenör och författare, levererade en
del dystra åsikter: ”Storföretagen är döda!” och ”Europa är dött, jämfört med
Kina och Indien!”. Han menade att bankkriserna är ett bevis för att den
europeiska modellen är ohållbar. Och storföretagen må prata om att ha högt i
tak, men det är bara retorik. I verkligheten är de riskrädda och tillåter inte
sina anställda att ta egna initiativ. Men detta leder som tur är till något
positivt: entreprenörskap.
- Entreprenörskapets tid är inne, utropade Scase.
Han var också noga med att skilja på entreprenörer och
”vanliga” företagare:
- Entreprenörer är inte nöjda. De vill växa.
Enligt Richard Scase kan föreställningar om ett flott
kontor, firmabil och andra statusprylar stå i vägen för entreprenörskapet. Allt
man behöver är fantasi och en smartphone.
- Det gäller att skaka av sig storföretagsmentaliteten
och fundera ut vad man kan göra annorlunda, billigare eller bättre än de
befintliga företagen, sa Scase.
Kaffet hade som sagt en framträdande plats under dagen.
Det pratades också en hel del om högteknologi: superbatterier som samtidigt är
miljösnälla, industrirobotar som programmeras för att göra en
grafittiinstallation, DNA-teknik som gör perfekta barn till en
beställningsvara, och digital övervakning över våra liv, inklusive kaloriintag.
Möjligheter eller skräckscenarier? Det förstås på vad man gör av tekniken.
Ett annat, mer otippat, tema under dagen var – sex. Vi
fick till exempel lära oss att vi redan i dag kan kontrollera om vår käresta
varit otrogen genom att DNA-testa hans/hennes underbyxor. Det låter lite CSI
men enkla tester finns att köpa på nätet!
Vi fick också höra Ethan Imbodens entreprenöriella
historia. Han har grundat sexproduktsföretaget Jimmyjane som gör tvärtemot de traditionella företagen i
branschen. Jimmyjanes produkter är exklusiva och designade med hållbarhetstänk.
De marknadsförs i ”vanliga” medier, av ”vanliga” kändisar. Och de säljs i
utvalda butiker – inte i sunkiga sexshoppar på bakgator.
- Det finns inga genvägar, du måste tänka innovativt på
riktigt, sa Imboden.
SSES kommer lägga upp bilder och filmer från dagen på
webben. Läs gärna mer om talarna här.
/Åse
An accurate and nice round up of the day!
SvaraRaderaThanx Emma!
SvaraRadera