fredag, oktober 06, 2006

Entreprenörskap – mediernas nya gunstling

Inför mässan Eget Företag som pågår 5-6 oktober, presenterades en undersökning som med all önskvärd tydlighet visar att entreprenörskap står på mediernas dagordning. Hittills i år har det redan skrivits 80 procent fler artiklar om entreprenörskap än under hela 2005. Ett populärt tema har varit ”lärdomar från USA om att konkurser egentligen inte ska ses som misslyckanden utan lärdomar att ta med sig till nästa projekt”.

Ett problem i Sverige är att ”failure” (misslyckanden) i företagssammanhang ofta översätts med konkurs. De allra flesta företagsförsök, även om de ”misslyckas”, slutar inte med konkurs. Att ett företag inte längre driver sin verksamhet är ju inte detsamma som att det har gått i konkurs.

Därför är det bra att just detta med misslyckanden lyfts fram mer – jag har också kommenterat detta tidigare i bloggen (här till exempel). Det finns även en del artiklar om ämnet i ESBRIs kunskapsbank (här till exempel).

Att vi i dag fått en ny regering kan inte ha undgått någon. I regeringsförklaringen nämndes entreprenörskap ett flertal gånger. Småföretagandet fick ännu mer fokus – det är där de nya jobben ska komma som Alliansen har lovat oss.

Troligen kan vi alltså räkna med ännu mer medieuppmärksamhet till entreprenörskapet, fler artiklar, reportage och bloggtexter – vi på ESBRI kommer i alla fall att fortsätta dra vårt strå till stacken, här och på andra ställen (du har väl läst vår tidning Entré?).

Sedan gäller det ju att fler faktiskt ser möjligheterna med, och tar steget till att bli en del av, den experimenterande ekonomi som ett entreprenörskap innebär.

Magnus Aronsson, vd för ESBRI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar