fredag, september 05, 2008

Gärna entreprenörskap i skolan - men först privatekonomi

Att införa mer entreprenörskap i skolan förs ofta fram som viktigt. Och eftersom jag själv är aktiv i den ”branschen” svär jag säkert i kyrkan när jag säger att det är viktigare att öka kunskaperna om privatekonomi.

Jag tycker därför att det initiativ som inleddes i veckan är mycket positivt. Finansinspektionen, Kronofogden och Konsumentverket har på uppdrag av regeringen satt igång en kampanj där de under de kommande två månaderna går ut i skolor och undervisar elever om privatekonomi.

När jag läste om det i tidningarna påmindes jag om en diskussion jag hade för något år sedan med en god vän som är forskningsansvarig på National Federation of Independent Business, USA:s största småföretagsorganisation. Vi diskuterade entreprenörskap i skolan och kom fram till att den viktigaste grunden är att alla ungdomar får goda baskunskaper i hur de ska hantera sin privata ekonomi. Dessa kunskaper kommer sedan att vara till god nytta för de som aspirerar på att bli företagare (och för alla andra också, givetvis).

Så låt oss hoppas att ämnet privatekonomi hamnar på schemat. Det tror jag är bra för företagsamheten i skolan, och för samhället i stort. Dessutom kanske det kan stävja trenden att ungdomar skuldsätter sig med SMS-lån och får betalningsanmärkningar – något som ju inte är direkt positivt om man vill bli företagare.

Magnus Aronsson, vd för ESBRI

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar