onsdag, augusti 03, 2011

Bussighet är både trevligt och lönsamt!

Jag har ofta hört att man måste ha vassa armbågar för att nå framgång i affärslivet. Men det behöver inte alls vara så. Enligt boken ”Marknadsför dig med personliga kontaktnät” skriven av Katarina Widoff, är det precis tvärtom.

Man kan komma långt genom att förstå kontaktskapandets ekonomiska och marknadsföringsmässiga strategier. Man ska dra nytta av sina kontaktnät – men naturligtvis inte utnyttja dem.

I boken kallas detta för nätverksekonomi. I denna typ av ekonomi blir ett plus ett inte två, utan tre eller kanske fem – eller till och med sju. Man kan till exempel hjälpa någon som får en större order, omöjlig att klara av på egen hand. Likaså kan man komma in i en affär via personliga kontakter – eller hjälpa någon annan genom att rekommendera personen/företaget till en potentiell kund. Vi lever i dag i rekommendationssamhället – vi gör mycket hellre affärer med någon som vi fått kontakt med via vårt personliga kontaktnät.

Ju mer vi samarbetar, desto bättre går det för alla. Var inte rädd för att ge, det kommer alltid tillbaka på något sätt. Ibland kommer det inte ens från samma person, utan kanske från någon person i den personens kontaktnät eller ytterligare ett led bort.

Tänk efter hur ditt eget nätverk ser ut? Hur kan du ha nytta av dem du känner och hur kan du vara till nytta för dem?

Jag har pratat en hel del om det här med mina vänner, och vi har bestämt att försöka tänka mer i de här banorna. Vi har skaffat oss både en massa erfarenheter och en hel del kontakter genom livet. Dessa ska vi naturligtvis dela med oss av när det finns möjlighet.

Detta kan gälla i både jobbsituationer och privat. Jag har till exempel nyligen skaffat en praktikplats på vårt lokala gym till mina kompisars son. Toppen för alla! Gymmet fick en instruktör, mina kompisar (och sonen) är glada, och jag tycker det är kul att kunna hjälpa till.

Ha en bussig sommar!

/Helene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar