fredag, juni 14, 2013

Man kan hålla sig för skatt…

Det här är inget blogginlägg om forskning. Det handlar i stället om situationen som många småföretagare befinner sig i. Min sambo är soloföretagare sedan 2005. Det är ibland ganska slitigt att få ekonomin att gå ihop men han tycker ändå det är roligt att driva eget.

För två år sedan genomförde Skatteverket en stor revision av hans verksamhet. De begärde in alla papper och fakturor och han fick betala sin revisor för att ta fram siffror och underlag. Två veckor senare var min sambo tvungen att avsätta två timmar av arbetsdagen för att svara på två handläggares frågor. De gick igenom hans utgifter i minsta detalj och ifrågasatte både små och stora summor. Slutresultatet blev att han hade betalat in 300 kronor för lite i skatt.

”Vad bra” tänkte min sambo. Jag tänkte likadant: ”Nu vet de att han är ärlig i framtiden”.

Men för några veckor sedan kom ett brev om att de ska göra en uppföljande revision i år. Han har återigen fått skicka in hela sin bokföring. Jag förstår faktiskt ingenting.

Varför lägger skatteverket resurser på att jaga en småföretagare som uppenbarligen var fullkomligt ärlig vid förra revisionen? Varför lägger man inte i stället dessa resurser på något som verkligen kan ge skatteintäkter?

Har du någon idé om varför detta händer? Är det rätt eller fel? Kommentera gärna!

/Helene

1 kommentar: