onsdag, oktober 23, 2013

Business NOT as usual på konferensen InnoTown

Foto: Helena Jönsson

I fyra år har ESBRI tillsammans med VINNOVA arrangerat uppsatstävlingen Nytt&Nyttigt. Snart inleds den femte omgången, fortfarande med resestipendier till ett värde av 65 000 kronor i potten! Fram till den 27 juni 2014 går det att vara med och tävla. Vinstpengarna kan användas till resor i kompetensutvecklande syfte. En av pristagarna 2010–2011, Emma Lindberg, besökte konferensen InnoTown i Norge. Nedan följer hennes gästblogg om upplevelserna under prisresan. Vill du ansöka eller känner du någon som skriver uppsats om innovation? Mer info finns på www.innovationsuppsats.se /Helene

Jag arbetar i dag som IT-konsult på BearingPoint i Oslo. Jag var på utbildning med jobbet när jag fick beskedet att vi hade vunnit första pris i uppsatstävlingen Nytt&Nyttigt – och blev så otroligt glad och stolt. Jag uppskattade särskilt att höra motiveringen till varför vi vann. För mig var det ett fantastiskt sätt att avsluta mina universitetsstudier på, samtidigt som resestipendiet gav mig nya möjligheter att vidga mina vyer inom innovation.

Konferensen InnoTown blev ett ganska självklart val för mig. Mitt mål med stipendiet var att åka på en innovationskonferens i Norge (där jag numera bor!) och att inspireras. Det som gjorde att jag beslutade mig för att åka på just InnoTown var möjligheten att utbyta idéer och tankar med såväl kända talare som intressanta deltagare från hela världen. Konferensen uppfyllde verkligen mina förväntningar! Den gav mig nya perspektiv på innovation, perspektiv som jag definitivt har haft nytta av i mitt nuvarande jobb.

Innovationskonferensen InnoTown genomfördes i våras i Ålesund, Norge, med mottot ”business NOT as usual”. Med varierande och inspirerande ämnen, talare i världsklass, mingel, många tänkvärda diskussioner med andra deltagare och möjlighet för personliga samtal med talarna, var det definitivt inte ”business as usual” för min del. Konferensen inspirerade mig att tänka större och att våga tro på mina idéer. Innovation är mer än att bara skapa nya produkter, det handlar om att se saker ur andra synvinklar och våga tänka nytt.

InnoTown bjöd på ett brett urval av talare, som alla hade olika bakgrund och berättelser. Något som alla hade gemensamt var förmågan att inspirera. Några av talarna var:

Freek Vermeulen som berättade om olika managementmyter. Myterna handlade bland annat om (1) att vi gör det vi alltid gjort trots att vi kanske inte vet varför, (2) att vi ser konsekvenserna, men kanske inte förstår orsakerna och (3) att vi undviker att se de långsiktiga konsekvenserna av vårt handlande. Det jag tar med mig från detta är vikten av att våga ifrågasätta ens verklighet.

Jay Shuster gav oss en inblick i Pixars framgångssaga. Han berättade om hur det är att jobba i en kreativ miljö och om hur kreativa personer, som han själv, arbetar. Jay sa några tankvärda saker, bland annat: ”Fail early, fail often” och ”A bad idea is fuel to a good idea”. Att vara rädd för att misslyckas kan innebära att man aldrig tar steget. Även om det inte är kul att misslyckas, så kan det som sagt ge upphov till nya idéer.

Stéphane Garelli berättade om utsikterna för och konkurrenssituationen år 2013 ur fyra perspektiv: ekonomiskt, socialt, finansiellt och politiskt. Det handlade om utsikterna både globalt och lokalt (USA, EU, Kina etc.). Stéphane avslutade med ett tänkvärt afrikanskt ordspråk: ”If you think that you are too small to make a difference, then you have not spent a night with a mosquito”.

Jeffrey Hayzlett delade med sig av sina tuffa lärdomar från Kodak och betonade vikten av att anpassa sig till sin omvärld och våga förändra sig.

InnoTown är en unik konferens på många sätt, som motiverar och ger mycket positiv energi. Konferensen arrangeras årligen och många presentationer finns också att se på webbplatsen.

/Emma Lindberg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar