Annika Steiber. Foto: Johanna Hanno. |
Vi står inför ett paradigmskifte. Traditionella
ledarskapsmodeller funkar inte i en värld med snabb teknisk utveckling, nya
konkurrenssituationer, globalisering och en innovationsbaserad ekonomi med krav
på ständig förändring. Forskaren Annika Steiber har tillbringat fyra år i
Silicon Valley, där hon har undersökt hur Google lyckats bli ett av de riktigt
innovativa företagen i världen. 7 april föreläste hon om ämnet på Estrad.
Google har en öppen organisation med en utpräglad
innovationskultur, fokus på individer och stor individuell frihet. Ledare
klargör vad som ska göras, och varför. Hur det ska göras lämnas till teamet och
dess kreativitet.
För att bli riktigt framgångsrik behövs en helhetssyn där
innovationsarbetet genomsyrar hela organisationen och inte bara är en fråga för
FoU-avdelningen. Man måste koppla ihop innovation med strategiarbetet.
Annika Steiber nämner också grundarna, Larry Page och
Sergey Brin, som har spelat stor roll för Googles framgång. Redan från början
bestämde de sig för att målet med verksamheten är att förändra världen och vara
en innovationsmotor. Alla produkter är bara ett medel för att nå det målet,
enligt Steiber.
Google kan mycket väl komma att spela en lika stor roll
inom dagens managementutveckling som GM gjorde på 1920-talet och Toyota på
1980-talet, menar hon. Det handlar om nya, oortodoxa sätt att tänka. För att nå
dit, eller i alla fall en liten bit på väg, rekommenderar hon att vi släpper på
kontrollen:
- Det har gått för långt med ”ordning och reda, pengar på
fredag”. Det dödar kreativiteten och innovationskraften. Låt Sverige fortsätta
vara det ledande land för innovation som vi är. Gå inte djupare in i
strukturträsket, sa hon.
/Jonas
/Jonas
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar